Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 21 juli 2023

LÄSARE av VÄRLDEN IDAG

Världen Idag, 21 juli 2023.

Hej alla nytillkomna läsare!
Ett särskilt välkommen till dig som läser tidningen Världen Idag som publicerar en artikel om mitt författarskap.

Rubrikerna är:
"Präst kombinerar rockintresse med författande". 
"Skrivande blekingepräst debuterar med barnbok".

Så roligt!

Du kan läsa artikeln på min facebook-sida, 21 juli 2023, eller varför inte gå in på Världen Idag's hemsida?
Det är en mycket intressant kristen dagstidning som vi läser med stor behållning i vår familj.

Detta är en "skärmdump" som du inte kan klicka på...


   I BEGYNNELSEN FANNS ORDET
   OCH ORDET FANNS HOS GUD
   OCH ORDET VAR GUD. 

   DET FANNS I BEGYNNELSEN HOS GUD. 
   ALLT BLEV TILL GENOM DET
   OCH UTAN DET DET BLEV INGENTING TILL AV ALLT SOM FINNS TILL.
   I ORDET VAR LIV OCH LIVET VAR MÄNNISKORNAS LJUS. Johannes kap 1:1.

Johannesprologen är en stormäktig hyllning till Levande Gud som är ett ORD... som agerar.

      OCH GUD SADE:
      - VARDE LJUS!
     OCH DET BLEV LJUST. 
     1 Mosebok 1:3. 

"Varde ljus" över Karlskrona.

Att som människa få vara en del av detta stora skapande ord är fantastiskt.
Varje ord vi säger, får en konsekvens:
- jag älskar dig!
- jag hatar dig...

Vi styr världen med våra ord.

Journalisten Ola Karlman lyfter i artikeln fram lusten och glädjen i skrivandet.
Några av oss lever genom pennan, eller om jag får citera Descartes på mitt sätt:

"Jag skriver, alltså finns jag".

Det är inte alla förunnat att få sina texter utgivna och publicerade.
För min del tog det fart via Skrivarklubben i Blekinge. Ta reda på om det finns något liknande där du bor!

Skrivarklubben i Blekinge.

Under studieåren på Theologicum i Lund lärde vi oss det noggranna hantverket i att läsa text, gärna på originalspråket grekiska, för att sedan översätta och tolka det till vår tid. Predikoarbetet är min stora glädje!
Ofta blev det tankar över, och då startade jag denna blogg 2009, med hitte-på namnet "Sturella". Egna foton underlättade att få fram innehållet, och så slapp jag låna bilder på internet.

Som bloggare är jag fri att göra mina samtidsanalyser i svängrummet mellan kultur, kyrka och samhälle.

Vinjetten är "Du blir som den Gud du tillber."

Sturellas Fotoblogg.


När man skriver tvingas tanken sakta ned. Det går långsamt att formulera de ord man tänker i höghastighetesfart.
Vad menar jag, egentligen? Vad är det jag vill ha sagt? Hur känner jag? Vilka ord är mest ärliga?
Vill Gud tala genom mig till någon?

Det är ansvarsfullt och stort. Det gäller att välja sina ord och inte skriva fel. Likväl har det hänt vid några tillfällen, och när missförstånden kommer får man backa och be om ursäkt.

Skrivandets svåra konst.

Tre böcker har jag gett ut på eget bevåg. Jag hittade på Sturellas bokförlag och gick till det lokala tryckeriet i Torskors i Karlskrona/ Lyckeby och fick lycklig min första bok i hand:

DEN LÅNGSAMMA KÄRLEKEN
PILGRIMENS SJU NYCKELORD - I NÖD OCH LUST.


Boksignering 2010. Pilgrimsboken.

Den andra boken var en sammanfattning av åren som dansbandspräst i Ulvsmåla, i Ronnebys norra kommundelar:

PRÄSTEN TÄNKER I TÄLTET - TRE ESS.

Där har jag använt mig av dansbandstexter som underlag för andakter, väl värd att läsa som sin aftonbön, eller till uppbyggelse. 
Enkla, svartvita foton på många av våra dansbandsdrottningar förgyller boken. Omslaget visar en glad afton där Målle Lindberg, Leif Loket Olsson, Caroline och Thomas Broström och jag står hand i hand... Åh, vilka fantastiska kvällar det var i Ulvsmåla!

Målle, Helene, Loket, Caroline och Thomas.

Jag har även gjort en del radioprogram om detta i "Andliga sånger", utsänt från radio Sölvesborg, 92,0.
Här kan du lyssna:



Den tredje boken var ett examensarbete inom symbolpedagogiken, där vi arbetade med alla kreativa uttryck för att komma åt själens insida. Drömmar, musik, rörelse och dans, berättande och målande blev vägen ut ur en svår utbrändhet för mig.

Boken innehåller alla mina bilder, från djupaste mörker till hopp om att åter kunna leva ett gott liv.
Den är utgiven på Recito förlag, med titeln:

ÖGAT I DJUPET - OM SYMBOLPEDAGOGIK 2015-2017.

Den är väl värd att läsa, i klass med "bildterapi", men symbolpedagogiken når längre och bredare.

Utbildning finns, bland annat genom Helen Kemi, stiftspedagog i Linköping, "Symbolon Via Unna"

Läs mer här:

Ögat i djupet. Om symbolpedagogik.

Och nu i vår kom alltså min fjärde bok, men allra första som "romanförfattare" i genren barnbokslitteratur.
Jag har många barn runt omkring mig och hör många roliga barnhistorier. Till slut var jag tvungen att skriva ned dem för de var så roliga. Dessutom har många av mina kollegor - inklusive biskop Johan - levt prästgårdsliv - så det var tacksamt att förlägga historien till ett stort gammalt hus på landet.

PRÄSTGÅRDSBARNEN PÅ SJÖÖHOLMA har som sitt syfte att lyfta fram barnatron.
Sällan kan vi läsa om barnens existentiella frågor i dagens barnböcker.

Boklådan med den nyutgivna barnboken!

Det tog lång tid för mig innan jag hade kraft att skicka in manuset. Mitt eget krav på snygga illustrationer hindrade mig. Jag kom ingen vart... jag som är tecknare och haft flera utställningar med mina "Aulawaablar" och "Fulfinkar"...
Men nej, den här boken fick inga illustrationer, bara ytterst sparsmakat. Det var en jobbig process innan mina egna krav lagt sig.

Denna nackdel har visat sig vara en fördel då flera har sagt:
- Barnen bara bråkar om att få se bilderna...
- De lyssnar dåligt på själva texten...
- Böckerna idag stimulerar inte deras fantasi...

Men det gör Prästgårdsbarnen på Sjööholma!

Den är utgiven på Visto förlag i Lerum, som är ett paraplyförlag där IDUS barnboksförlag finns.
Tack, Ulrika Slottner och alla ni andra att ni trodde på mig och denna bok!

Prästgårdsbarnen på Sjööholma.


I begynnelsen var Ordet och jag är ett litet kommatecken , , , , ,

Jag ber med orden från Reformationssöndagen: Det levande ordet:

Nådens Gud, kom med ditt levande ord, som skapar, förvandlar och upprättar oss.
Låt Ditt Ord beröra oss och bli till frälsning, för Jesu Kristi skull.
Amen!

Böckerna kan du beställa genom att maila till mig:
helene.f.sturefelt@live.se

Verbala och ordrika hälsningar!

Helene F Sturefelt,

- skrivarglad, lättläst med alla bokstavskombinationer som finns - helst A och O i efterföljelse av vår herre och mästare Jesus Kristus!

Just det! Man undrar ju...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar