Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 23 mars 2023

KANNIBAL-KRISTENDOM?

Skyltdockor. Kannibalism?

- Ät mitt kött och drick mitt blod, säger Jesus.
Nej, det är så makabert att vem som helst är beredd att ge upp kristendomen!

Jag hade tagit med en vän, som inte är troende, till kyrkan och ångrade mig djupt när jag hörde denna evangelietext läsas. Psalmerna var hopplöst svåra och jag ville bara sjunka genom golvet.

Men var och en får ta ansvar för sin reaktion, och det tänker jag göra nu genom att bearbeta denna köttiga och blodiga text.
Till min hjälp har jag den utmärkte teologen och biskopen i Durham, Anglikanska kyrkan; Tom Wright. Men hjälp av hans bibelkommentar knäckte jag nöten...
Vill du följa med?

Jag tänker bildsätta inlägget med lika makabra foton som texten... Skyltdockorna är dock teologiskt neutrala.

"Ät mitt kött..." ??

Först har Jesus berättat om fäderna som åt mannat i öknen, men de dog den naturliga döden.
Sedan påstår Jesus att han är det levande brödet som kommit ned från himlen. 

BRÖDET JAG SKALL GE ÄR MITT KÖTT,
JAG GER DET FÖR ATT VÄRLDEN SKALL LEVA.
Johannes kap 6:51.

Då börjar vi rent matfilosofiskt och konstaterar att detta handlar inte om att vara köttätare, vegetarian eller ens vegan. Det är ingen påbjuden kost. Det handlar snarare om hans gärningar.
Judarna börjar naturligtvis tvista med varandra om hur han kunde ge dem sitt kött att äta.
Precis!

Jag äter hellre grönsaker... tror jag.

Ingen av oss fattar någonting. Jesus svarar:

SANNERLIGEN JAG SÄGER ER:
- OM NI INTE ÄTER MÄNNISKOSONENS KÖTT OCH DRICKER HANS BLOD, ÄGER NI INTE LIVET.

DEN SOM ÄTER MITT KÖTT OCH DRICKER MITT BLOD HAR EVIGT LIV, OCH JAG SKALL LÅTA HONOM UPPSTÅ PÅ DEN SISTA DAGEN.
Joh 6:53.

Är ni uppståndna?

Kan det vara så att Jesus talar i gåtor? Är det ett andligt ätande? En symbolik?

Nej. Tyvärr försöker den västliga teologin av idag att förminska religion och förandliga den.
Men hela evangeliet handlar ju om att Gud, som är själva Ordet, tar sin boning ibland oss och blir kropp/ blir kött = alltså människa, på riktigt.

Gud uppenbarar sig inte som en föreställning, ett andligt fenomen, en känsla eller upplevelse.
Nej, Gud kommer oss fysiskt nära genom Jesus.

Fysiskt nära?

Det grekiska verbet för äta betyder "mumsa på" eller "tugga" ljudligt. Det är alltså inget andligt idisslande Jesus talar om.

Jaha, då återstår alltså bara den rent bokstavliga betydelsen då?
Nej, inte så heller!

Det judiska folket på den här tiden kunde sin historia. För att förstå, tar vi kung David till hjälp.
Han levde tusen år före Kristus.

David kämpade mot filistéerna som hade intagit hans födelsestad Bet-Lehem. En dag när de inte kunde ta sig vidare, längtade han efter att få dricka vatten från brunnen i hemstaden. Tre starka och lojala stridsmän lyckades ta sig igenom filistéernas läger och hämta vatten.

De tre kämparna var stolta, men David ville inte dricka vattnet. Istället hällde han ut det på marken... som ett dryckesoffer till Herren. Hans politiska omdöme gick före hans törst.

HERREN BEVARE MIG FÖR ATT GÖRA NÅGOT SÅDANT! SADE HAN.
INTE KAN JAG DRICKA DE MÄNS BLOD SOM HAR SATT SINA LIV PÅ SPEL!
Läs hela situationen i 2 Samuelsboken 23:17 eller i 1 Krönikerboken 11:19.

Brunn i Betlehem. 

Kung David ville inte bli sedd som den som utnyttjade de modiga stridsmännens goda vilja att riskera livet för hans skull. Därför hällde han ut vattnet.

Nu börjar vi sakta närma oss vad det handlar om.
En jude får ju absolut inte förtära blod, därav deras stränga bud om kosherslakt, påbjudet i 3 Mosebok 17:10.
Att dricka av brunnens vatten skulle vara det samma som att dricka männens blod.
Det var så de tänkte. Han ville inte dra fördel av det som männen gjorde.

Dra fördel?

Det Jesus menar med att "äta hans kött och dricka hans blod" är att vi skall kunna dra fördel av det han gör.

Vi måste bli som en som äter hans kött och tar vara på den gärning han kommer att utföra på korset.

Jesus, som är den sanne Messias, går alltså längre än David och hans kamrater. Jesus kommer att riskera sitt eget liv, ja han kommer att ge det till lösen som ett försoningsoffer. Och meningen är att alla människor skall kunna dra fördel av det han gör!!

Att "dricka hans blod" är att acceptera det som sker på korset, att det är en nödvändighet för syndernas förlåtelse.

Det här är så starkt... jag tror att jag nästar förstår detta nu, på ett Ännu Djupare Plan än någonsin tidigare... TACK, Tom Wright, för din kunskap och ditt klarseende!

Dra fördel av din gärning på korset!!


För att bli förenad med korsdöden och uppståndelsen måste vi "tugga på hans kött" och "dricka hans blod" i tro på att det verkligen gäller oss.
För det är nämligen ingen mening att göra det utan tro, utan att lita på att det gäller mig.

Det har ingen magisk verkan. Det är ingen mening att äta och dricka utan Ande...

Några kapitel senare klargör Jesus detta vid sista måltiden, då han tog ett bröd och sa att "detta är min kropp" och bägaren med vin "detta är mitt blod".
Då blir allt mycket rimligare.

"Detta är min kropp, detta är mitt blod".

Men fortfarande gäller själva innehållet, att acceptera den gärning som Jesus gör för mänsklighetens skull.

Nu tänker jag inte skriva ett ord till!

DEN SOM ÄTER AV DET BRÖDET SKALL LEVA I EVIGHET.
Joh 6:51 b)

Det här var sannerligen en "köttben" för själen!!
Nu skall jag ta mig en macka och en kopp te - bröd bakat på durra-frömjöl och torrjäst...
I Jesu namn till bords vi gå...!

 
Bröd på restaurant i Betlehem.

När bibeltexten är svår - ta hjälp!
Men förminska inte och ge inte upp. Skrift skall med skrift tolkas.

Oblodiga hälsningar från en gurkälskare,

- som fotograferade i en lokal klädesbutik, i fruktdisken samt i Betlehem år 2018,
- och dagens datum är 2023-03-23.

 Helene F Sturefelt, V.D.M.

Hejdå.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar