Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 28 mars 2023

ANDLIGA SÅNGER nr 94 - VIA DOLOROSA

Via Dolorosa - Smärtornas Väg.

Välkommen att lyssna till ANDLIGA SÅNGER, utsänt från radio Sölvesborg, 92,0.
Precis som vinterkyla och vårvärme strider, så kämpar ont mot gott, krig mot fred. Före påskens jubel kommer fastetidens lidande.
I detta avsnitt nr 94 får vi följa Jesus på Smärtornas Väg - Via Dolorosa - där både musik och text lyfter fram den stora allvarsglädjen.

Dramat kan börja.
Klicka på den blå noten så startar programmet!


    MUSIKLISTA


Signaturmelodin "Det sjunger i själen och hjärtat" - CICCIE PERNVEDEN MALM

EVIE TORNQVIST - "Korset där Jesus gav sitt liv".

GÖRAN FRISTORP - "Jesus för världen givit sitt liv" (Psalm 45). Detta är en mycket ovanlig och spännande tolkning av den välkända psalmen.

Från klostret i IONA, Skottland, John Bell - "Brödet som brutits", "Här ser vi nu Guds lamm" och "O, Guds Lamm Agnus Dei".

MIKAEL JÄRLESTRAND - "Via Dolorosa" och "Det är Fullbordat". Detta är två oerhört starka sånger, där Mikael tolkar evangeliets dramatiska händelser.

PER HARLING & TOMASENSEMBLEN från CD'n "I Guds Vind" - "Hör min gråt och klagan".

VIOLA GRAFSTRÖM - "Lammets sång".

CHRISTER SJÖGREN - "Brustet Halleluja". Detta är den bästa svenska text av Leonard Cohen's "Broken hallelujah".

Melodika.

Mellan texterna spelar jag på min melodika, psalmerna 143 "Guds rena lamm oskyldig", 45 "Jesus för världen" samt 146 "Vad ljus över griften han lever, o fröjd!" 

Fastlagsris.

Hur kan man fira påsk hemma?

I fastetid tar jag in ett björkris, sätter i vas utan vatten, med violetta fjädrar eller liknande, som symboliserar de plågor som Jesus fick utstå.

I veckan före påsk tar jag in ett nytt björkris, och nu skall det vara vatten så att det grönskar lagom till uppståndelsen på påskdagen. 
Jag pryder det med gula och vita färger och små påskägg som symboliserar det nya livet.

Eller ännu hellre: fram med hela julgransfoten! Sätt i en liten björk (jag tar i ett skogsområde där björk växer som sly och gör samtidigt en god gärning) och pynta det! 
I toppen sätter jag en tupp, som varnar för svek... och på grenarna hänger jag små vårblommor i tyg bland fjädrarna.

Påskträd i julgransfoten!

Kristendomens tema är "genom död till liv". Det vill jag gestalta även i mitt eget hem!
Och leva med i mitt hjärta.

Fortsättning följer i nästa avsnitt.
På återhörande!

Helene Fransson Sturefelt, programkreatör.
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker.

Genom död till liv!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar