Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 8 mars 2023

PSALTAREN 130, Israel

 


PREDIKAN över PSALTAREN 130, 2 sönd i Fastan  

LISTERKYRKAN – ”Den kämpande tron”. 5 mars 2023

 

I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN, låt oss be.

Herre, öppna våra hjärtan nu för ditt Ord, om fred, shalom, över relationen till Dig, Herre, till varandra, till folk och länder. Tala genom Psaltarens text till oss. I Jesu namn, amen!

Vi ska få lyssna till Psaltaren 130, som blir predikans utgångspunkt.


UR DJUPEN ROPAR JAG TILL DIG, HERRE.

HERRE, HÖR MIN RÖST, LÅT DINA ÖRON HÖRA MINA BÖNERS LJUD.

Psaltaren 130:1

Men vad har hänt med altarbibeln?


                       INLEDNING

Djup. Längtan. Befrielse. Dessa tre ord är predikans tre delar där ordet ”förbund” är huvudordet.

En fråga att fundera på: Lever du i något förbund? Är du förbunden med någon? 

Både den enskilda människan och Israel är i fokus.

I Psaltaren får vi se in i människors hjärtan. Orden är fulla av känslor; tårar, vrede, ifrågasättande, men också glädje, tacksamhet o lovsång.


Psaltaren låter oss också få skåda in i Guds hjärta, om hans syfte med människan och det Förbund han har inrättat med oss.

Själva ordet ”psaltare” betyder någon sorts stränginstrument (grekiska ”psalterion”). Jag tror att det även skulle kunna vara en ukulele… 😉

Ukulele - en sorts harpa?!


Dessa texter användes i den judiska gudstjänsten i synagogan. Psaltaren var uppdelad i fem mindre böcker för att passa ihop med läsningen ur de 5 Moseböckerna.

I den gamla Karl XII’s kyrkobibel fanns det överskrifter vid varje kapitel som visade hur Psaltaren pekade framåt mot Kristus. Det skulle jag önska kom tillbaka i nästa översättning.

                      

    Del 1 – DJUPEN och FRUKTAN.

 

”Ur djupen ropar jag till dig, Herre…” Hur många gånger har vi inte som liten människa stått där nere på existensens botten och ropat? Hur många gångar har vi inte förtvivlat över andras svek och våra egna misstag? Även varje församling genomlider tider av mörker då vägen inte står klar.

 

Herre, HÖR! Låt dina (h)ÖRON lyssna till mina böners ljud!

Kung David utgick ifrån att Gud verkligen var den som lyssnade. Ropet från djupet var en önskan att bådas viljor skulle mötas. ”Men ske inte min vilja, Herre, utan Din” som Jesus bad i Getsemane.

 

Getsemane trädgård.

Samvetet gnager. Något är fel. Inför Gud kan vi ingenting dölja.

Om Du, Herre, lade synder på minnet, vem kunde då bestå”? Ingen.


Här finns en ödmjukhet, en självkännedom – och en vetskap om vem Gud är. En gång skulle jag bli intervjuad i Karlskrona och reportern erkände glatt att han var ateist. Han trodde inte alls på Gud.

- Men där inne, sa han och pekade på Fredrikskyrkan, där inne kan man få syndernas förlåtelse.

Och så blev han alldeles tyst. Han greps själv av sina ord och jag sa inget på en lång stund.

Det var som om han hade läst Psaltaren 130:4:

Dock, hos Dig finns förlåtelse, och därför fruktar man Dig.

 

Fruktan, i den bibliska betydelsen, hör ihop med tillit – inte med rädsla!

Att frukta Herren är att leva i djupaste respekt inför tillvarons Gud, det som kanske reportern innerst inne gjorde, utan att veta om det.

 

Fredrikskyrkan, Karlskrona.

Förlåtelse är en fri gåva och den hör ihop med att ”rätt och fel” finns.

Utan vördnad för Gud – som är Ande, sanning och kärlek – så har varken ”synd eller förlåtelse” någon mening. Det blir bara ett ”jasså…” jag lever väl som jag vill. 

Så är det för många i dagens Sverige, där den unga generationen hyllar friheten från normer (man får ifrågasätta allt – utom själva normlösheten) och den yttrandefrihet som vi nu ser gräver djupa sår med sin respektlöshet mot andras uppfattning.

 

          Del 2 – LÄNGTAN och FÖRLÅTELSE    

”Jag väntar på Herren, jag längtar efter Herren, mer än väktarna efter morgonen, ja mer än väktarna efter morgonen..”


Dessa väktare stod på tempelmuren i Jerusalem. Man vet inte om det var militära väktare eller prästernas medhjälpare leviterna som stod där. Men de skulle utropa när morgonen var kommen, för då kunde morgonoffret ta sin början på tempelplatsen.  

 

Templets murar och innergård.

Här i Norden talar vi om det långsamma gryningsljuset som är så typiskt för våra breddgrader. Jag tänker på de där hemska nätterna när man inte kan sova ordentligt, när tankarna bara maler och vargtimmens mörker får alla känslor att skena…


Denna längtan efter Gud, och Guds ljus, är också en tro – en stark tro!

Och då handlar det inte bara efter klocktiden ”kronos”, utan ännu mer om den förtätade tiden av närvaro ”kairos” då Gud bryter in i vårt liv.

Inte klocktiden, "kronos".


I evangelietexten har Jesus försökt förklara för sina lärjungar att han skall brytas ned precis som hela templet, på tre dagar, och sedan byggas upp igen/ uppstå från de döda. Ingen förstod vad han menade, hur skulle de kunna det?

Men kvinnan med nardusflaskan begrep intuitivt vad inga män förstod, och så gav hon av kärlek den olja som kostade en hel årslön… och smorde Jesus i förväg till hans begravning.


I dagens Jerusalem finns Tempelinstitutet. Där har man förberett all interiör till det kommande tredje templet, som skall återuppbyggas då FRED råder. Det finns inga mer än det judiska folket som längtar efter sann fred - SHALOM - som är mer än vapenvila! Sann Shalom är när alla relationer är upprättade; till medmänniskan, grannfolken och med Gud. 

Ett besök på Tempelinstitutet är som att få en försmak av det himmelska... Aldrig har jag sett något så vackert! Fotografering var förbjuden, men jag köpte med mig en bok med enastående bilder:

Interiör färdig till det kommande tredje templet.

Psalmisten försöker trösta sig själv – eller är det erfarenheten som talar? 

”Hoppas på Herren, Israel, ty hos Herren finns NÅD och makten att befria…”          

 

                      Del 3 – Befrielse: Förbundet och Israel


Nu riktar sig texten inte bara till en enskild person utan till ett helt folk.

Israel, vad är det för speciellt med detta lilla folk? Ja, det tycks som hela världens brännpunkt är i Jerusalem.


Gud ville forma ett folk efter sin vilja och bygga ett förbund med dem. Han börjar med Abraham. Moses ger dem lag och krav, som vi sjöng om i psalm 331. Från Isak växer sedan folket fram genom Isaks tolv söner.

När vi sedan kommer till dagens Israel vet jag att det är ett känsligt ämne. Det tar vi inte upp här.

 

Klagomuren - det enda som är kvar.

Herren skapade ett förbund, som var som ett äktenskap, med detta lilla folk Israel, där de skulle hålla sig till Tio Guds bud och inte dyrka grannfolkens avgudar; vänsterprassla med Baal eller vara otrogna med Molok. Men gång på gång var de upproriska och bröt Guds förbund.


Den händelse som ligger bakom vår Psaltartext handlar om hur kung David hade hamnat i strid mot Guds vilja, och nu kom konsekvensen: Han fick välja mellan hungersnöd över landet, förföljelse eller pest. David inser sin och sitt folks missgärning och han är mycket ångerfull:


- Jag är i stor vånda. Men låt oss då falla i Herrens hand, ty hans barmhärtighet är stor. I mänskohand vill jag inte falla.  

2 Sam 24:14.

 

De klarade inte av att leva efter Guds vilja. Det gör inte vi heller.

De bröt förbundet gång på gång. Vad gjorde Herren åt det? Fördömde dem? Nej, han förmanade och varnade, sedan upprättade han folket genom sin nåd och kärlek! Både ock!


Böner, böner. Förlåt, förlåt. Befria oss!


Så kommer sista versen: ”Han skall befria Israel från alla synder”. 

Detta pekar fram mot Messias, mot Jesus Kristus, som är den ende som kan bryta missgärningarnas konsekvens, precis som vi sjöng i psalmen: ”Jesus lyfter bördan av. Halleluja”.

Och så satte Jesus punkt för det Gamla Förbundet genom att han uppfyllde allt, åt oss.

I nattvarden instiftas det Nya Förbundet genom hans blod.

 

Det är i detta förbund vi får leva i! Det är så stort!

Vi är inympade i detta Guds Förbund genom dopet – inte så att kyrkan skulle kunna ersätta Israel och det gamla förbundet – utan vi står sida vid sida, där även allt fler judar blir Messiastroende.

 

Menorah - på torget i Jerusalem.

Avslutningsvis:

Än idag är Israel Guds förbundsfolk. Än i dag begås misstag, men Herren håller sin hand över sitt folk. En särskild välsignelse strömmar ut från Israel på många sätt:

- Det är den enda demokratin i Mellanöstern med god infrastruktur, de har en ingenjörskunskap som får öknen att blomma träskmarker att utdikas. Israelisk vetenskap står högt och har gett dem flera Nobelpris, de är ledande inom digital teknik och deras valuta är en av världens starkaste.


Det finns en särskild välsignelse av Gudsnärhet i Jerusalem.  

 

En särskild välsignelse.

Djup. Längtan. Befrielse – fred = SHALOM = upprättade relationer, med oss själva, med varandra, med grannländerna och med Gud själv.

Din är all ära och makt!

 

Låt oss be:

Herre, i vårt hjärta ropar vi med kung David på befrielse från det som binder. Med kvinnan med nardusoljan vill vi ge Dig vår kärlek.

Tack, Jesus Kristus, att Du är den som svarar, och besegrar alla kaosmakter.

Och på Ditt uppdrag välsignar vi Israel. Amen.

 

På plats i Davids stad.

Efter gudstjänsten gick jag fram till altaret för att slå upp dess Bibelbok med rätt text.

Då upptäckte jag till min förskräckelse att just Psaltaren 130 var bortriven!

Jag blev mycket upprörd och hämtade min vän för att få bekräftat det jag såg. Texten var medvetet utriven, med nypan.

Jag läste (1917 års översättning:

FRID ÖVER ISRAEL.

DE SKOLA KOMMA PÅ SKAM OCH VIKA TILLBAKA,

SÅ MÅNGA SOM HATA ISRAEL. 

Sedan var fortsättningen bortriven, den som var dagens prediko-psaltarpsalm.

Psaltaren 130 bortriven.


Det är en kamp att tala om Israel. Det är en andlig strid att lyfta fram Guds förbundsfolk. Det kostar på. Jag var mycket trött efteråt, men glad och tacksam. Dock fick denna syn mig att bäva. 

Bönerna fortsätter att välsigna Israel och be om trygga gränser. Vi kommer att starta en Israelgrupp på Listerlandet - Israels Vänner, med säte i Malmö - där syftet är att knyta vänskapsband mellan judar och kristna. 

Jag återkommer till det.

Israels vänner möttes i Wesleykyrkan.


HERREN VÄLSIGNE OSS OCH BEVARE OSS

HERREN LÅTE SITT ANSIKTE LYSA ÖVER OSS 

OCH VARE OSS NÅDIG

HERREN VÄNDE SITT ANSIKTE TILL OSS 

OCH GIVE OSS FRID!

I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELGE ANDES NAMN.


Varma hälsningar, Helene F Sturefelt,

- predikant, fotograf och Israelresenär.


Israeler och judar.








saölk 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar