Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 14 mars 2023

ANDLIGA SÅNGER nr 93 - Bröd

Brödlåtar.

Välkommen till ANDLIGA SÅNGER, utsänt från radio Sölvesborg, 92.0 MHz.
Knaster, knaster... med munnen full av knäckebröd introducerar jag detta avsnitt nr 93, med "bröd" som tema. 
Du skall få höra hur det gick till när jag bjöd på knäckebröd i "Halv åtta hos mig", och jag skall berätta om surdegar och nattvardsbröd.

Klicka på den blå noten så startar programmet.
Längst ned finns länkar till TV-inspelningen av "Halv åtta"!


                              MUSIKLISTA

Signaturmelodin - CICCIE PERNVEDEN MALM: "Det sjunger i själen och hjärtat."

INGMAR JOHANSSON:
- CD'n "Distant Destination":  "Gudomlig Frid", om heliga rum: "Halleluja".
- CD'n "Mysterium - en mässa om livets insida": "Eukaristi" (= tacksägelse) och "Rymdens Katedral".

MIA-MARIANNE & PER-FILIP: "De komma från öst och väst" och "I mitt himmelska hem".

TOMAS BOSTRÖM sjunger Charles Wesley från CD'n "Ad Populum" = till folket: "Jag väntar dig" och "Brödet i Emmaus".

St Nicolai församling: PSALM 398 "Vi reser ett tecken" och PSALM 726 "Vilket stort mysterium".

Sjukhuskyrkan i KARLSKRONA: PSALM 75 "När vi delar det bröd".

PER HARLING från CD'n "I Guds vind": "Dela bröd, dela vin".

STRÄNGMUSIKKÅREN: "Att välja".

RAYMOND BJÖRLING: "Panis Angelicus".

Klangspel.

I andakten spelar jag på ett fint gammalt klangspel, som en gång tillhört radiochefen Bosse Ohlsson's far. 
Jag sjunger en fin liten barnsång - "En rund kaka bröd" - som vi använde då förskolebarnen kom till kyrkorna i Sillhövda och Tving där de fick höra om påskens händelser.
Skärtorsdagen är "brödets dag" - då Jesus instiftade det nya förbundet genom nattvarden. 

"Sånger för små och stora" innehåller många fina, kristna barnvisor.
Den är sammanställd bl a av Nisse Wallnäs från Sölvesborg.

Tips på läsning i fastetid: "Vanmakt och allmakt" av Caroline Krook.

"Vanmakt och allmakt". Sånger för stora och små.


Till sist: Om du skulle likna dig vid ett bröd - vad skulle du vara då?

- ett franskbröd; gott men segt...
- ett rågbröd; mättande och nyttigt...
- ett wienerbröd; oemotståndligt sött, fett och sliskigt?
- eller ett knäckebröd, full av tuggmotstånd?

Skämt å sido, oavsett så är bröd så mycket mer än smörgåsar och ostmackor.
Jesus fördjupade hela existensen med att tala om sig själv som Livets Bröd...

Snart nybakt bröd.


Här är länken till "HALVÅTTA HOS MIG"

Sturellas Fotoblogg: HEMMA HOS HELENE + HÄLGE (helenesturefelt.blogspot.com)

Brödsmuliga hälsningar,
- Helene Fransson Sturefelt, knäckebrödprästen
- Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, mjuk som en gräddbulle!

En "Halvåtta-präst"...










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar