Katolsk Maria-teologi.
Kanske måste jag ompröva min ståndpunkt? Kan det vara så att jag inte sett hela bilden, färgad av min egen protestantiska tradition? Jag känner jungfru Maria för dåligt...
Jag har alltid hävdat att enheten i kyrkan är viktig, att vi lär känna varandras traditioner och gudstjänstliv. Här om veckan skrev jag om HELKYRKLIGHET med stor glädje. Men är vi beredda att ompröva vårt sätt att tänka också?
I söndags var det jungfru Marie Bebådelses Dag och alla ute i samhället vet att den dagen också kallas för "våffeldagen". Det är en ordlek med Marias franska attribut; "vår Fru" = Notre Dame.
Om man säger "vårfru" fort många gånger så låter det som våfflor... alltså äter vi våfflor!
Jungfru Marie Bebådelses våffeldag!
Men detta inlägg handlar inte om att fika, nej, nu vill jag gå på djupet med katolska kyrkans syn på Maria.
Var Maria jungfru hela sitt liv?
Vad säger Skriften om det?
Hade inte Jesus några syskon?
Jag satt och bläddrade bland mina böcker i en av bokhyllorna och visste inte vad jag letade efter. Men så "hoppade" denna bok fram - och jag häpnade över Guds fingervisning.
Boken heter "Enhetens synliga kyrka" och är skriven av Erik Kennet Pålsson, utgiven på Catholica Förlag. Han ingår i den officiella samtalsgruppen mellan pingstvänner och katoliker.
Erik Kennet Pålsson (EKP) möter dessa frikyrkovänners tro med sin egen uppfattning. Jag står bitvis mitt emellan, men eftersom Bibeln är mitt viktigaste fokus - inte samfundstillhörighet - häpnar jag över det jag läser.
Och blir glad.
Baksidestext till "Enhetens synliga kyrka".
Samtidigt har jag lokaltidningen framför mig där en artikel berättar om dagens ungdomar som självklart använder kondom i sina relationer. Kulturkrocken är milsvid... Hur skall de, som kan ha samlag med sina kompisar "bara man har snackat om det och är överens", någonsin förstå allvaret i att sex inte var möjligt utanför äktenskapet förr??
När Maria befinns vara gravid utan att Josef har rört henne, läser vi det med våra glasögon och tänker:
- han hade säkert smugit sig in i alla fall...
- det var kanske en soldat som gjort henne gravid...
Kondom utan trofasthet?
Allvaret är så illa att Maria riskerar att stenas till döds. Vad är det då som har hänt?
Den unga Maria är alltså orörd, oskuld, och får ett möte med ängeln Gabriel. Han säger att hon skall bli havande genom helig Ande. Hon förstår inte och argumenterar emot. Men när hon hör svaret - att helig Ande skall komma över henne - då säger hon sitt JA och accepterar.
Herren måste göra så här. Gud utgår alltid ifrån "ingenting" när han skapar "någonting nytt".
Det är alldeles nödvändigt att det inte finns någon mänsklig inblandning. Jag jublar - Bibelns Gud är Skaparen som format universum från noll...
Då är det inte så svårt att tända ett liv i en ung kvinnas livmoder...
Nåväl.
Men vad hände sedan?
När Jesus, Guds son, blivit född i Betlehem, då kunde Josef ta henne till sig. Vi läser ingenstans att de gifte sig, men man antar det.
Josef var äldre än Maria, som bara var en tonåring. Troligen dog han ganska kort tid därefter, för det står redan i Markus kapitel 3 om Jesus och "hans anhöriga"... Vilka var det?
NÄR JESUS KOM HEM, SAMLADES FOLKET PÅ NYTT SÅ ATT HAN OCH LÄRJUNGARNA INTE ENS KOM ÅT ATT ÄTA.
HANS ANHÖRIGA FICK HÖRA DET, OCH GAV SIG IVÄG FÖR ATT TA HAND OM HONOM...
Markus 3:20-21.
Var det Josefs släktingar som även Maria var hos?
Maria födde inga fler barn.
Erik Kennet Pålsson skriver i sin bok att det finns vissa svårigheter att förstå vem "Jesu bröder och systrar är".
Jag citerar:
"Katolska kyrkan talar, som bekant, om Maria som semper virgo = alltid jungfru. Det innebär rimligen att hon inte födde några andra barn efter Jesus."
Men begreppet "broder och syster" användes i en större gemenskap, inte bara om biologiska släktingar.
De semitiska språken använder samma ord för kusiner som för köttsliga syskon, menar EKP (sid 92).
Och så följer en argumentation utifrån Skriften som är mycket intressant. Han skriver:
"De flesta frikyrkliga tycks obekymrade läsa dessa ord bokstavligt, utan att bry sig om kyrkans långa tradition. Man tar för givet att Maria födde fler barn på naturligt sätt, trots att Skriften entydiga vittnesbörd att aldrig ansetts vara fallet."
Maria födde bara Jesus.
"Varken Luther eller Calvin levde i föreställningen att någon av dessa bröder eller systrar var Marias barn, inte heller han som alltid kallas 'Herrens broder Jakob'.
En del har hävdat att de var halvsyskon, alltså att Jakob var son till Josef i ett tidigare äktenskap.
Men då borde de rimligen varit omnämnda både vid skattskrivningen och flykten till Egypten.
Och kanske också vid vallfärden till Jerusalem tolv år senare. Om Maria hade haft andra, yngre barn, borde åtminstone de har varit med, men ingen annan nämns än än den tolvårige Jesus.
Om det funnits halvsyskon eller helsyskon är det också svårt att förstå varför Jesus på korset överlämnar sin mor i lärjungen Johannes vård."
Hm... Han har rätt. Jag har aldrig läst texten så noga med denna synvinkel för ögonen.
Den katolska traditionen kan ha bevarat något viktigt som vi protestanter har tappat.
Jag är beredd att ompröva min ståndpunkt.
Maria, den jungfruliga rosen.
Dessutom ger Markusevangeliet en tydlig definition från Jesus själv vem hans verkliga släktingar är. Det berättas att hans mor och hans bröder kom och sände bud efter honom. Det satt mycket folk omkring Jesus och de sa:
DIN MOR OCH DINA BRÖDER ÄR HÄR UTANFÖR OCH SÖKER DIG-
JESUS SVARADE DEM:
- VEM ÄR MIN MOR OCH MINA BRÖDER?
HAN SÅG PÅ DEM SOM SATT RUNT OMKRING HONOM OCH SADE:
- DET HÄR ÄR MIN MOR OCH MINA BRÖDER.
DEN SOM GÖR GUDS VILJA ÄR MIN BROR OCH MIN SYSTER.
Markus 3:31-35.
En katolik möter frikyrkofolket.
I boken "Enhetens synliga kyrka" står det vidare:
"Martin Luther kan inte beskyllas för att ha avskaffat den troendes vördnad för Maria och den saligprisning alla släkten förutses instämma i:
FRÅN DENNA STUND SKALL ALLA SLÄKTEN PRISA MIG SALIG...
säger Maria i Lukas 1:48.
Luther vände sig naturligtvis mot överdrifter bland medeltidens fromma och kanske vidskepliga människor, men han hade själv stor kärlek till Maria.
Långt efter den slutgiltiga brytningen med Rom bekänner Luther i en predikan sin tro på Marias obefläckade avlelse (Weimar 67 vol. 53:640)."
Vad betyder "obefläckad"?
Här vill jag göra min röst hörd. Som ung kristen fick jag tidigt känslan att de där katolikerna dyrkade Maria mer än Jesus... Det var en slags avgudadyrkan som var mycket störande. Varför skall man be till henne och inte direkt till Herren Gud? Då var det ju ingen mening att Jesus kom för att öppna vägen till Gud?
Här har jag ett stort motstånd.
Och jag blir arg ifall sexualiteten skall betraktas som något lågt och smutsigt - vad menar med "obefläckad avlelse"? Själva ordet får mig att rysa...
Men nu kommer Erik Kennet Pålsson med ett klargörande som ger ett helt nytt perspektiv:
Mariabild från Taizé.
"Denna dogm har inte med själva jungfrufödseln att göra, som många tror, utan med Marias utkorelse och fullkomliga renhet.
När katolska kyrkan talar om Maria som jungfru är detta alltså något som gäller hela hennes liv."
Jesus tilltalade sin mor vid ett par viktiga tillfällen med tilltalsordet "KVINNA". Inte heller det kan vår genusnervösa tid förstå. Det är ingen markering att 'hon inte är en man' utan det är en konnotation - ett begreppsinnehåll - som skall leda tankarna till 1 Moseboken.
Där står det om ondskans kamp i form av ormen som lurade Adam och Eva.
JAG SKALL VÄCKA FIENDESKAP MELLAN DIG OCH KVINNAN, MELLAN DIN AVKOMMA OCH HENNES.
1 Mos 3:15.
Likaså i Bibelns sista bok, Uppenbarelseboken, talas det om Kvinna med särskilt eftertryck:
OCH ETT STORT TECKEN SYNTES PÅ HIMLEN, EN KVINNA KLÄDD I SOLEN...
Uppb 12:1.
Tidigt förklarade kyrkofäderna att "Maria är den nya Eva"!
Maria är moder till Honom som i sig sammanfattar den nya mänskligheten!
Maria är 'moder till alla som lever' (1Mos 3:20), till alla frälsta i Jesus Kristus, ja hon är hela kyrkans moder.
Och detta är hon inte i första hand på grund av sitt rent biologiska om än övernaturliga moderskap, utan därför att hon svarat 'JA'. Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor, sa ju Jesus.
"Ingen annan i Skriften har blivit tilltalad med detta högtidliga tilltalsord KVINNA. Ingen har heller fått orden till sig 'Du högt benådade!'
I Maria har redan förverkligats det som alla heliga har kallats till, nämligen att:
LÄRA KÄNNA KRISTI KÄRLEK... TILLS HELA GUDS FULLHET UPPFYLLER ER.
Efesier 3:19.
Maria, som mer än någon annan lever nära Guds och sin egen son, är redan uppfylld av Guds fullhet."
I sin fullkomliga ödmjukhet som 'Herrens tjänarinna' så är det liv som vävs samman i hennes sköte inte behäftad av någon synd = alltså något uppror mot Gud.
Åter igen, det handlar inte om någon djupt rotad sexualskräck hos celibatärer eller hos frikyrkopredikanter. Om vi ändå tror det, kan vi inte förstå vem Maria är. Men då är vi dels fulla av fördomar, dels läser vi inte Bibeln och vad den vill förmedla.
Synd handlar om upproriskhet, om aggression och olydnad där egensinnigheten sätts i Guds ställe.
Sexualiteten i sig är given av Gud som en god gåva - "uppfyll jorden!"
Men samlivet är omgärdat av största skydd och respekt.
Sexualiteten är ömtålig och helig eftersom den återspeglar den trohet och det förbund som även finns mellan Gud och människa.
Därför blir jag så bedrövad över vår relationsytlighet. Vi är nu så långt bort från troheten att det enda som är 'bra' är att man använder kondom när "man har nya partners (plural!) eller är i en relation" som en av skolsköterskorna i artikeln sa.
Kondom utan trofasthet?
Marias jungfrulighet är bortom sexualiteten. Den fokuserar på att hon är utvald till något alldeles speciellt. Erik Kennet Pålsson skriver vidare:
"Detta är till följd av att man vägrar ge Maria hennes bestämda plats i frälsningshistorien, som är henne given av Gud.
Hon och Kristus, från vilken hon har sitt upphov likt Eva från Adam, står tillsammans.
Maria vänder Evas 'nej' till ett 'ja' - och detta är frälsningens gryning!
Läs långsamt:
"Maria är, genom Guds suveräna (enastående) utkorelse, från första ögonblicket av sin tillblivelse, just sådan som Gud skapade människan i tidernas morgon.
Allt vad Gud har verkat, förberett i och genom det folk Israel, från vilken Gud har beslutat att bli en av oss, allt detta sammanstrålar i Maria".
Hänger du med i alla bisatser?!
Jungfrurosen.
Nu kommer det sista argumentet som gör att jag är beredd att ompröva min ståndpunkt.
Maria är i skärningspunkten mellan det gamla och det nya (sid 96).
Maria sjunger ju i 'Magnificat':
HAN TAR SIG AN SIN TJÄNARE ISRAEL OCH HÅLLER SITT LÖFTE TILL VÅRA FÄDER,
ATT FÖRBARMA SIG ÖVER ABRAHAM OCH HANS BARN, TILL EVIG TID.
Lukas 1:54-55.
"Maria är den nya Eva. Maria är Sions dotter. Maria är KVINNAN i vilken Gud fogar ihop det gamla med det nya.
Maria är hela mänskligheten närvarande i den nya Eva, utan uppror och synd.
Marias samtycke att bli moder åt Guds son, är utan löfte om någon kroppslig eller andlig tillfredsställelse, mer än att helt och fullt ha bejakat Guds vilja.
Genom sin tro och sitt 'ja' vänder hon människans olycksaliga 'nej'. "
Punkt!!
Tack, Gud, för Maria!
Tack käre himmelske Far, att Du lät den här boken hoppa fram ur bokhyllan.
Hjälp oss att lyssna till varandra så att HELKYRKLIGHETEN alltmer läker ihop den splittrade kyrkan.
Förlåt oss i vår tid som låter ungdomar tro att om man bara använder kondom så är allt bra...
Förlåt oss all vår otro och otrohet!
Tack för att vi får hjälpa oss se klarare vem Maria är, som Du utvalde i Ditt stora frälsningsverk!
Ja, jag är beredd att prisa henne salig, som hon själv sa...
Amen!
- Eva, ska vi ta en våffla till? Med mycket grädde och sylt!? Vad säger du, Adam?
Varma hälsningar från
Helene Marie F Sturefelt,
- helkyrklig Maria-teolog och våffelätare.
Gudsmoder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar