Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 31 december 2021

SPANING INFÖR 2022

Spanar i glaskulan.


Många söker i sina kristallkulor för att få fatt i något inför framtiden. Många vill göra prognoser och förutsägelser för att ligga steget före. Ja, vi är många som spanar framåt.

En del utgår från ekonomi, andra från klimatet, många från virus och vaccin och några få tar sin utgångspunkt i vad Bibeln har att säga.

I min spaning ger jag dig tre ord: Virus, kontroll och bekvämlighet.

* Viruset stannar, men klingar av.
* Kontrollsamhället ökar.
* Bekvämligheten leder oss i fällan

Det blir bättre, fast sämre. Och friheten minskar. Så tänker jag.

Bättre. Fast sämre.


Nu gör jag en djupdykning ned i tidslagren, till Pontius Pilatus och tänker därifrån hämta upp ett par obehagliga och ständigt aktuella företeelser. Men det blir bra på slutet. Kanske.

Detta är även en fortsättning på gårdagens inlägg om Fikon till nyårsbönen.

Lukas skriver i sitt evangelium:

VID SAMMA TILLFÄLLE KOM NÅGRA OCH BERÄTTADE FÖR JESUS OM DE GALILEER VILKAS BLOD PILATUS HADE BLANDAT MED BLODET FRÅN DERAS OFFERDJUR.

DÅ SADE HAN:
- TROR NI ATT DE VAR STÖRRE SYNDARE ÄN ALLA ANDRA I GALILEEN, EFTERSOM DETTA KUNDE HÄNDA DEM? 

NEJ, SÄGER JAG, MEN OM NI INTE OMVÄNDER ER SKALL NI ALLA MISTA LIVET SOM DE.
Lukas 13:1-5.

Ockupanterna vill störa tempelkulten.



Jag reflekterar tillsammans med min bäste vän i min teologiska bokhylla; Tom Wright, professor i Nya Testamentet och präst i anglikanska kyrkan, Skottland.

- Även om inte Nya Testamentet hade skrivits, skulle vi idag känna till att Pontius Pilatus var en osympatisk och illa omtyckt härskare över Judeen. 
Den judiske historikern Josefus räknar upp åtskilliga saker som Pilatus gjorde och som förargade den lokala judiska befolkningen.
Ibland verkade det som om han försökte reta upp dem med flit.

Pilatus trampade på deras religiösa känslor och försökte vid ett tillfälle införa romerska fanor, militära emblem, med hedniska symboler i Jerusalem.

Han bröt mot judarnas lagar och konventioner. En gång använde Pilatus pengar från tempelskatten till att bygga en akvedukt, och slog brutalt ner det uppror som det ledde till.

Dessa händelser och liknande finns dokumenterade på andra ställen än i Nya Testamentet, och bidrar till förståelsen av vilken mänskotyp Pilatus var.

Pilatustyperna finns i alla tider...

Omgiven av ja-sägare.


I vår tid kvävs det fria ordet alltmer, där Kina och Ryssland leder förtrycket. Men även här i Europa tystas röster ned som ifrågasätter tvångsvaccinering och vaccinpass. Jag återkommer till det.

Förföljelsen av oliktänkande tycks aldrig ta slut i människans historia. Open Doors berättar hur enormt många kristna som förföljs av både ateistiska och muslimska regimer.
Pontius Pilatus var inte sämre.

- Därför bör vi inte blir förvånade när vi får veta att Pilatus en annan gång gav sig på några pilgrimer. De kom från Galileen och hade just offrat i templet när Pilatus skickade dit sina trupper - eftersom han befarade upplopp - och slaktade dem, skriver Tom Wright.

Det var precis det vi läste i Lukas 13. 
Pilgrimernas blod blandades med blodet från deras offer på tempelplatsen... och förorenade helgedomen. 
Den skräck och avsky som denna slakt ledde till kan vi knappt föreställa oss.

Det är som om ockuperande makter skulle invadera en kyrka och massakrera gudstjänstdeltagarna på Juldagen... Vilket har hänt i andra delar av världen!

Blod skall offras. Och blandas...


Utifrån detta är min spaning negativ när det gäller religionsfriheten i världen. Kontrollsystem tar över alltmer.
Åter igen är det Kina och Ryssland som tvingar kyrkor under mark, eller att anpassa sig efter den kommunistiska "kulturen". Staten vill ha kontroll på vad människor tänker, känner och tror.

I Sverige är det likadant, fast tvärtom vad gäller religion.
Allt kristet innehåll suddas ut, skrivs om och förtunnas. "Gud" blir "kärleken" och "försoning" blir "omsorg" (Lucia-sändningen från Falun, 2021). Vår religiösa kompetens är så låg att vi knappt märker det längre.

Kontrollsystem tystar kritik. Istället för att bemöta frågor sakligt, förlöjligar man kritikerna och kallar dem för helt andra saker än det som de står för.

Vilken härskarteknik har du?


Ett sidospår kommer här:
Jag har svårt för det som kallas "konspirations-teorier" av två anledningar:

1. Det finns alltid de som vill göra sig synliga och ropa högst de värsta sanningar... De kan foga samman olika händelser till en soppa och sedan påstå att de vet vad som skall hända vid olika datum.
Det är äkta falska "profeter"...

2. Men jag ogillar skarpt dem som tystar ned frågeställningar och kritik av det som sker med användandet av härskartekniker och kallar motståndare för "konspiratörer".
Om man har ett gott och sanningsenligt svar, finns det ingen anledning till att förminska den som som frågar.

Den äkta äkta "profeten" ställer ofta frågor, och har förmåga att se runt hörnet, utan att vilja ha ljus på sin egen person.

Kon-spirator betyder för övrigt att "andas tillsammans" - och det är ju mycket vackert!
Det kan vi utveckla en annan gång. Slut på sidospåret.

Sidospår.


Tillbaka till Lukas där Jesus varnar för mer sorg och elände.
Ska de verkligen gå till Jerusalem där Pontius Pilatus gärna ville se mer blod?

Jag skrev om detta för en tid sedan, hur romarna tvingade folket att betala "rökelseavgift" för tillbedjan av kejsaren, annars fick de inte tillträde till marknaden.

Utestängda från marknaden... Känner vi igen det?

Så kommer det att bli för oss också. 
Kravet på vaccinpass stänger redan ute många från offentliga sammanhang. Det är emot de mänskliga rättigheterna att påtvinga ingrepp i en människas kropp.

Corona-situationen har redan lämnat sans och förnuft.
Denna influensa har en överlevnadsgrad på 99,9%. Den är inte "dödlig" i den definitionen. Då är antalet döda i cancer eller i trafiken betydligt högre!

Viruset muterar. Alla mutationer betyder förändringar till det sämre. Omirkon-varianten är smittsam, men mycket mildare. Det finns ingen anledning till nedstängning. Viruset tar sig förbi alla försök att vaccinera ikapp det...
Till slut blir det orimligt. Hur många doser krävs? Fem? Åtta? Tio? Påfyllnad tills vi spricker?

Detta har lämnat den medicinska nyttan. Det blir alltmer en politisk kontroll där Lena Hallengren säger:
- Vem är du som inte är vaccinerad? Hur gammal är du? Var bor du?

Vad menar hon? Skall de jaga oss med sprutor eller ringa på dörren och hugga oss i armen??
Gode Gud, vad är det som händer??

Det finns många Pilatusar idag.

Virus i kristallkulan?


Det upprop som sprider sig alltmer, både mot klimatförstörelse och vaccintvång, är grundat av mycket pålästa människor, som inte får svar på sina frågor av makthavarna.

Vi är inte ockuperade av romare, men väl av läkemedelsindustrin, globala handelskedjor och kriminella nätverk.
Ondskan låter Godheten bygga upp strukturer och organisationer. Sedan tar de över, först sakta, sedan allt mer brutalt.

Hur är det möjligt att vi har kunnat gå från ett fritt tänkande folk, till att böja oss för hot om tvång?

Ondskan vet vad den gör.
Den sänder ut rädsla, sedan är de flesta försvagade. Den psykologin är genomgående i alla tider.

Vem kan motstå rädsla? Det finns några...
Endast de som är förankrade i kärleken.

Och för oss kristna är Jesus Kristus den kärleken, som alltså varnar för svårare tider.

- Om ni inte omvänder er.

Från vad?

Från rädsla. Eller lust att slå ned andra med våld. Gudsförnekande och lusten till maktkontroll.

Vem är det som bestämmer?


Min spaning inför det kommande året är alltså dessa tre ord: virus, kontroll och bekvämlighet.

Många kommer att möta rädslan med bekvämlighet.
- Äh, bara gör det!
Och så låter man operera in ett chip under huden med alla personuppgifter, inklusive vaccinstatus.

Vad gör de kriminella då när de skall stjäla någons identitet?
Hugger av handen?

Här tror jag att min spaning ska sluta...


Till sist.

Men vi skall se upp så att våra vätskor inte blandas för mycket... Pilgrimers blod med offerdjurens blod, Astra Zenecas injektioner med Pfizer... Spikproteiner med den friska människans blod.

Profeten Habackuk får ge ljus - och mörker - och ljus igen:

HERRE, JAG HAR HÖRT OM DIG OCH HÄPNAT.
HERRE, FÖRNYA I DESSA ÅR DINA GÄRNINGAR,
LÅT OSS ERFARA DEM I DESSA ÅR.
MITT I DIN VREDE MÅ DU TÄNKA PÅ FÖRBARMANDE.

DITT MAJESTÄT ÖVERTÄCKER HIMMELEN OCH AV DITT LOV ÄR JORDEN FULL.
 
MEN FRAMFÖR DIG GÅR PEST, FARSOT OCH FEBERGLÖD...
Habackuk kap 3:5.

Förutspår gamla virus och nya virus...


Från denne tempelsångare och levit kommer ett eko från 600-talet före Kristus, av en framtida profetia; före Herrens ankomst går pest, farsot, epidemier och feberglöd. Svårigheterna tilltar på grund av människans ondska och manipulativa girighet.

Bönen ekar att att Guds rättmätiga vrede över oss syndiga människor skall hjälpa oss till omvändelse.
Utgångspunkten och målet är ju Guds underbara skapelse, där himmelens skönhet och jordens härlighet är det vi längtar efter.

Vi får fortsätta att leva med virus... Det har människan gjort i alla tider, dock utan global spridning och utan vaccin. Den naturliga begränsningen har sina goda sidor i det som är svårt.

Nu när jag suttit här och spanat så känner jag mig lite bättre till mods. Jag fungerar nämligen så att när jag fått syn på mörkrets gärningar, då väcks min vaksamhet och handlingsberedskap. Inga överraskningar här inte!

Med Guds hjälp är jag redo att möta det kommande året 2022, utan bekväma förenklingar eller rädsla.
Vi behöver hålla ihop och hjälpa varandra när trycket ökar. I skuggan av hot och tvång sjunger jag tillsammans med profeten Habackuk:

LIKVÄL VILL JAG GLÄDJA MIG I HERREN
OCH FRÖJDA MIG I MIN FRÄLSNINGS GUD.

HERRE, HERREN ÄR MIN STARKHET, HAN GÖR MINA FÖTTER SOM HINDENS, OCH LÅTER MIG GÅ FRAM ÖVER MINA HÖJDER.
- för sångmästaren, med mitt strängaspel. Habackuk kap 3:181-19.

Ljuset går genom mörkret...


Det levande ljuset går genom det hårda mörkret.

GOTT NYTT ÅR!

Och Gott Friskt År... i Jesu namn.

Helene F Sturefelt,

- spanare, 
- i djup tacksamhet över att det fria ordet ännu är fritt och att denna text inte är censurerad. Än?
- och som konstaterar att om man tittar in i en glaskula med en AULAWAABEL - manet - då kan man verkligen komma fram till framtidstankar som slår in! ; )

Med önskan om att ha riktigt fel.

Sturellas Aulawaabel har talat.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar