Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 6 december 2021

GUDS RIKE kontra ANTI-KRISTS RIKE

Dadlarna skördas.

PREDIKAN 2 Advent.
Texter: Jesaja 35:1-10, Jakobs brev 5:7-11 och Matteus 13:31-34.
Jag bildsätter med foton från Israel och Turkiet, med spår efter romarriket.
 
Tack käre himmelske Fader, att himmelriket är nära, genom Jesus Kristus. Ge oss klarsyn för vår egen tid. Öppna oss för Ditt Ord. Ge styrka åt kraftlösa armar, stadga åt skälvande knän.
Herre, tack för din uppmuntran till de förskrämda:
- Fatta mod, var inte rädda! Se, er Gud är här... Amen.

Torrt ökenlandskap.

                                                                                    
Öken blir till bördig mark, Herrens ankomst är nära och senapskornets storhet – detta är rubrikerna i dagens predikan, med temat GUDS RIKE kontra ANTIKRIST RIKE.
 
Vi lever i en svår tid där nya kontrollsystem vill ta makten över folken. Är det bra eller dåligt? Vi har hört många predikningar om Guds rike och dess ljuvlighet, men inte lika många om dess motsats; Antikrists rike. Därför är det viktigt att lyfta fram nu.
 
Där Guds Ande är, där öppnas ögon och döva hör, den lame hoppar och den stumme talar.
Men i Antikrists rike är det tvärtom – de seende slås med blindhet, de hörande tvivlar på vad de hör, de rörliga blir förlamade av rädsla, och de som kan tala vågar inte, också de i rädsla för att bli hånade och angripna.
Men vi börjar med Jesaja och den blomstrande öknen i Israel:



1. ÖKNEN BLOMSTRAR   
 
Tre gånger har jag varit i Israel, och varje gång har jag förfärats hur torrt och fult det är. Mark Twain skrev i sin resedagbok 1860:
- Kullarna är kala och dalarna består av fula öknar som ger ett uttryck av att allt är sorgligt och hopplöst.
Och så var det!

Men sedan staten Israel bildats har kibbutzer vuxit fram av de judar som återvänt till landet. Sakta har öknen börjat blomstra.
I Jordandal en hade malariamyggor sitt fäste. 1920 var det så illa att 1/3 av invånarna hade malaria. Men folket började dränera sumpmarkerna och 20 år senare var Israel malariafritt.
                                         
Dadelpalmlund! Öknen blomstrar!


Med hjälp av sinnrika bevattnings-system har de nu även fått oduglig ökenmark att blomstra och ge frukt på ett enastående sätt, till välgång för många!
Det judiska folket har varit trogna det profetiska ordet. Jesajas uttalande går i uppfyllelse, bit för bit!

Det är precis så som aposteln Jakob sedan skriver:
- Var tåliga tills Herren kommer. Jordbrukaren ser fram emot att jorden skall ge sin dyrbara skörd och väntar tåligt på regnen…
 ”HIMLENS FÅGLAR KOMMER OCH BYGGER BO”
 
2. HERRENS ANKOMST ÄR NÄRA – ROMS FÖRTRYCK
 
I alla tider har den kristna kyrkan väntat på Jesu återkomst. Varje tid har sina despoter och förtryckare. Gudsordet har gett mod och motståndskraft att genomskåda makten – inte att vara undfallande.

                                                                  
Efesos handelsplats. Romarriket.


Papyrusskrifter från 300-talet berättar om hur rökelseoffer till kejsaren och Rom kunde avkrävas var och en som beträdde de romerska domstolarna. Den som i rätten svor trohet till kejsaren fick ett märke på handen. (Lammet och Odjuret, sid 89. M Tellbe).
 
Det lär vara så att ingen fick tillträde till marknaden i Efesos utan att först passera kejsarkulttemplet och offra till kejsaren vid den väldiga statyn av Domitianus.   
Detta har inget att göra med att betala skatt till kejsaren. Tvånget att tillbe kejsaren genom att uppvisa att man betalt rökelseoffret handlar om tillbedjan - alltså en ren avgudadyrkan!        

                     
Trajanus. Krävde tillbedjan.


Det är väl belagt att den romerska kejsarkulten ofta kopplades till ekonomi och handel, vilket också förstärks av texterna i Uppenbarelseboken (”den stora skökan”).

I slutet av första århundradet gick det helt enkelt inte att köpa eller sälja i Mindre Asien utan att samtidigt ta del i dyrkan av kejsaren.

Tanken på att ha ett märke på handen eller pannan är hämtat från Israels uttåg ur Egypten:
- Som ett tecken på din panna och din hand skall detta påminna dig om att det var Herren som förde du upp ur Egypten (2 Mos 13), i betydelsen att du skall både tänka och göra efter Guds lag.

Det handlar om identitet, vem vi tillhör.
 
Om livet var så svårt redan då, med tvingade åtgärder för att kunna handla, då kan det mycket väl bli så igen, men nu i en världsvid, global handel, med chip i stället för Faraos slaveri, eller pass istället för intyg av rökelseoffer till makten.
 
Vår tids rädsla för Corona visar att myndigheter sakta vill påtvinga vaccinpass för att ge oss åtkomst till det samhälleliga livet. Detta kontrollsystem är mycket obehagligt, och kan skrämma mer än något annat. Respektfullt avstånd är det enda som är helt säkert.
Var går gränsen mellan medicinisk grund och propaganda? Vad kan vi lära oss av historien?

Guds rike är inte kontroll.

 
3. GUDS RIKE – ANTI-KRISTSRIKE – RÄDSLA      
 
Guds rike är frihet. Guds rike är inte kontroll. Vem tjänar på att ta makten över oss människor? I vilket syfte?
 
I Guds rike har Jesus öppnat våra ögon så att vi ser det som är.

Guds kärlek har drivit ut all mänskofruktan, men ett kännetecken på Anti-Krists rike är att det bygger på rädsla. Det skapar rädsla, med argument som gör oss ännu mer rädda. Ta det lugnt!

Guds goda Ande har tagit bort rädslans stumhet så att vi kan tala och genomskåda myndigheterna.
Eller som det står om situationen i Storbritannien i en parlamentarisk rapport:
- Vi arbetade under så stark press, och grupptrycket var så hårt för att nå enighet, att grupptänkandet tog bort vårt kritiska tänkande.
 
När Guds rike växer, är det sällan med pompa och ståt, och absolut inte med tvång eller kontroll. I stället sprider Guds kärlek ut sig ”under radarn”.
                                                                            
Guds rike växer sakta.

Jag läser om en kyrka i Dalarna där många afghaner kommit till tro. Hur gick det till?
- Jo, det var en tant som bjöd hem mig, sa Ali, och sen berättade jag för min kompis, och han berättade för Altaf, som berättade för Sabir och Hussein om Jesus och hans underbara kärlek!
 
Om vi skulle hårdbevaka Guds rikes framfart då riskerar vi att kväva det som spirar. 
HIMMELENS FÅGLAR KAN BARA BYGGA BO DÄR DET ÄR FRIDFULLT.

Men när Guds rike får växa i sin egen takt – långsamt och lugnt - då blir det i stället livskraftigt och kan breda ut sig. Och så är det också för oss.
Det frö av tro som damen i Dalarna sådde, har nu vuxit till ett helt träd, med förgreningar i Sverige, Europa och Mellanöstern!
                                                                             
Blommande ört.


Ja, Herrens ankomst är nära! Idag en dag närmare än igår.
Vi behöver hjälpa varandra att vara kloka i en tid, där vi i förlängningen hotas att stängas ute, precis som under romartiden.

Herren har gett oss sitt sigill – den helige Ande genom dopet – för att vi skall veta vem till tillhör.
Då behöver vi möta orättfärdigheten med motstånd, eller som Jakob säger i sitt brev:
- Domen blir obarmhärtig över den som inte har varit barmhärtig, men barmhärtigheten triumferar över domen! (Jak 2:13).

Jesus säger:
- Mitt älskade barn, låt min kärlek nu driva ut din rädsla.
- Var kloka! Låt er inte skrämmas! Då flyr fåglarna och inga nya gudsrikesbon blir byggda.
 
- Låt mig få röra vid ditt hjärta, säger Herren. Mitt rike är nära, men det är också Guds fiende. Håll dig nära mig, så leder jag dig rätt, förbi schakaler och lejon. Jag skall kröna er med jubel och evig glädje!   
                                                                              
Den stora Menorahn i Jerusalem.


 
Psalmer vi sjöng: 109, 106, 39, 111 och 490.
Inledning: "Jerusalem" och bilder på den judiska högtiden Chanukka, med sina åtta ljus och det nionde "Tjänaren" som man tänder med.
 
Hälsningar med välsignelser,

Helene F Sturefelt,
- Var inte rädd!
 
Carl-Erik Sahlberg vid biblioteket i Efesos.


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar