Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 30 december 2021

FIKON TILL NYÅR

 
Fikon, med kärlek.


Fred och välgång. Fikonträd, vingårdar och olivlundar. Allting grönskar och Gud välsignar sitt folk med god årsskörd. Allt är lugnt. Ja, där vill man sitta, likt tjuren Ferdinand under sin kork-ek..

Välkommen att dela min reflektion inför nyår, med den text som Jesus utmanar oss med.

Här ett förgyllt fikon – men det är hårt och dött inuti…
Vi ska se vad det kan säga med sin symbolik till oss.

Det här skulle kunna vara början på ett ”religiöst kåseri”, men nu är det något annat som skall komma fram denna nyårsafton. Det finns en stingande humla…

Varning för stick.


Jesus ger en liknelse som är ganska dramatisk.

EN MAN HADE ETT FIKONTRÄD I SIN VINGÅRD, OCH HAN KOM FÖR ATT SE OM DET FANNS NÅGON FRUKT PÅ DET, MEN HITTADE INGEN.
DÅ SADE HAN TILL SIN TRÄDGÅRDSMÄSTARE:

- I TRE ÅR HAR JAG KOMMIT OCH LETAT EFTER FRUKT PÅ DET HÄR TRÄDET UTAN ATT HITTA NÅGON. HUGG BORT DET! VARFÖR SKALL DET TA UPP MARK TILL INGEN NYTTA?

HAN SVARADE:
- HERRE, LÅT DET STÅ KVAR ETT ÅR TILL, SÅ SKALL JAG GRÄVA RUNT DET OCH GÖDSLA.
KANSKE BÄR DET FRUKT NÄSTA ÅR. OM INTE, KAN DU HUGGA BORT DET.
Lukas 13:6-9

Nej!


 
Vi förstår mycket väl att ett träd som inte ger frukt inte kan stå kvar och ta upp plats. Trädgårdsmästaren vädjar för trädet, och lovar att sköta det ännu lite bättre, gödsla och vattna.
 
Det handlar om omvändelse, dom och en tro som syns i vårt handlingssätt. Dessa tre ord skall hjälpa oss att reflektera över det svåra året 2021, som vi snart har bakom oss.
 
        OMVÄNDELSE
 
Omvändelsen är nödvändig i ett samhälle som kan se ut så här:
 
NÄR HERREN VÄNTADE LAGLYDNAD, DÅ FANN HAN LAGBROTT, NÄR HAN VÄNTADE RÄTTFÄRDIGHET, DÅ FANN HAN SKRIANDE ORÄTTFÄRDIGHET. Jesaja 5:7.

Vi kan lägga till:
Där vi skulle vårda naturen, där exploaterar och skövlar vi. Där vi skulle hjälpa andra, där blundar vi.

Illa!

 
Vi vet att laglösheten griper omkring sig allt mer. När vi blickar tillbaka ser vi stora problem med gängkriminalitet och digitala bedrägerier.

Regeringen har sagt att de vill ”vända på alla stenar” för att komma tillrätta med detta.
I TV-programmet ”Malou efter tio” var Ankarstiftelsens grundare Börje Erdtman inbjuden. Han har arbetat bland de fruktade colombianska gängen och mäklat fred – med frälsningens hjälp.
 
- Sveriges regering behöver erkänna frälsningens effekt på kriminalitet, menar han.
Här är omvändelsens faktum det som räddar liv. Jesus griper in och förändrar hela människan, inifrån och ut!

Tack, Börje Erdtman!


Detta gäller även den lilla snälla och välartade människan, hon som söker efter sinnesro i den österländska nyandligheten, där ingen mottagare finns för de böner som sänds ut i universum…
 
Varje dag får vi (om)vända oss till Gud och säga:

- Ja, jag tar en dag till med dig Herre. Lär mig att vara öppen för dig, beredd att följa dig, i lydnad. Låt mitt träd få grönska av din frukt!

Din frukt. Och min.

 
                      DOMEN
 
Allvaret i Jesu liknelse är att tiden före domen är kort. Det finns inget att vänta på. Profeten Habackuk säger om Herrens Dag:
 
FRAMFÖR HONOM GÅR PEST, FARSOT OCH FEBERGLÖD FÖLJER I HANS SPÅR. Habackuk 3:5.
 
Här kan vi hoppa högt av förskräckelse. Under två års tid har vi plågats av pandemi och smitta, och börjar förstå allvaret i detta.
En del spekulerar om yttersta tiden börjar närma sig, och det gör den säkert. Idag är vi en dag närmare än igår…
 
Jesus varnar sina lärjungar för att sorg och elände skall drabba dem som förkastar hans budskap; de som ville ta till svärd i ett nationellt uppror mot ockupationsmakten i Rom, som höll på att kväva dem med sitt tvång och sina påbud.
De är som detta förgyllda fikon; falsk fasad och ett hårt inre.
 
Nej, Guds rike kommer med frid, växt och mognad. Guds rike kommer med sanning och rättfärdighet, utan våld och rädsla.

Pest och farsot?!

 
           TRO SOM GER FRUKT (konsekvens)
 
På årets sista dag får även varje kyrka och församling reflektera vilken frukt allt arbete har burit. I dessa tider med ofrivillig isolering ser det förstås annorlunda ut, men även ett litet kart av druvor och fikon är en frukt!
 
Nu kan en liten obehaglig känsla av prestation komma krypande.. Jag har inte gjort tillräckligt bra ifrån mig… och inga nyårslöften har jag gett heller…
Så arbetar Guds fiende – med anklagelser! I den fällan skall vi inte gå, utan Jesus skall nu få tala till oss, de välkända orden från Johannes kapitel 15:
 
LIKSOM GRENEN INTE KAN BÄRA FRUKT AV SIG SJÄLV, OM DEN INTE SITTER KVAR PÅ VINSTOCKEN, SÅ KAN INTE HELLER NI GÖRA DET, OM NI INTE ÄR KVAR I MIG.

JAG ÄR VINSTOCKEN, NI ÄR GRENARNA. OM NÅGON ÄR KVAR I MIG OCH JAG I HONOM, SÅ BÄR HAN RIK FRUKT.

UTAN MIG KAN NI INGENTING GÖRA. 
Johannes 15.

Är du kvar?

Här behövs ett hjärtats samtal:
 
- Käre Jesus, jag erkänner att detta år har gett en del bitter frukt, tvivel och surkart. Kan du förlåta mig?
- Mitt barn, mitt älskade barn, svarar han, jag ser hur du har kämpat i denna svåra tid med virus och sjukdom. Jag ser hur rädslan har tagit tag i dig. Lägg nu det bakom dig och se på mig i stället!
 
- Ja, käre Jesus, det känns som om jag varit en avbruten gren, utan kontakt med dig och mina medmänniskor. Livskraften har nästan torkat ut…

- Mitt barn, när du vänder ditt ansikte till mig, då kan glädjen börja strömma tillbaka, mitt i tider av maktens kontroll och laglöshet. Vänta inte med att komma till mig tills det världsliga har blivit bra, det blir det inte förrän den dag jag kommer tillbaka, säger Herren.
Bli kvar i mig, älskade människa, så är vi tillsammans!

Tillsammans.


Ja, ondskan är som en stickande humla.. och vi skall var kloka och avslöja dess sammanhang.
Men det finns också kork-ekar att sitta under och hämta kraft!
 
Gud har gett sitt löfte, nyårslöfte, aldrig svika oss. I hans kärlek blir den ofruktbara jorden mjuk, hjärtat ödmjukt och sinnet fullt av tro.
 
Det falska guldet faller av och hårdheten försvinner, då hans försoning tar oss in i det nya året. Fikonet blir åter mjukt och ett hopp tänds.
Guds tålamod med oss är större än vi förstår. Trädet får en ny chans! Herren arbetar med oss, och ger den omsorg var och en behöver, för att vi skall bära kärlekens frukt – den som består.
 
”Jag är det trädet i din gård, som du har velat spara. Jag är tacksam för din vård, för skydd i storm och fara”. PSALM 516

Avslöja mitt inre.


Men det finns en bakgrund till denna text som inte kommer fram.
Om den grymme Pontius Pilatus som slaktade pilgrimer... och tvingade folk till lydnad.
Läs om det i nästa inlägg, som också blir min "spaning" inför nästa år, 2022.

Nyårshälsningar från den fikonätande trädälskaren och predikanten 

Helene F Sturefelt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar