Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 1 november 2019

SKRÄCK BOTAR INTE RÄDSLA

Är du botad?


Allhelgonatid är en vacker tid. Höstens kyla tar över allt mer och träden står kala - i sin sanning. Snart tänds gravlyktorna på kyrkogårdarna och hoppets ljus lyser upp.

Men när går jag i stan och tittar i skyltfönster blir jag livrädd...
Det är monster, spindlar, skelett och skräck överallt!

Hur kunde vi bjuda in detta elände?

Förr i tiden levde man nära naturen och döden var en naturlig del av livet, vid jakt och slakt. Den döde låg hemma i kökssoffan så att alla fick ta farväl innan begravningen. Bearbetningen av livets svårigheter var självklar.

Men nu är vi så fjärran från det att vi får konstruera det hemska.
Jag är upprörd över hur Halloweenjippot spelar an på våra rädslor och gör profit på det. Hungriga marknadskrafter gör stora pengar på unga människors köpkraft. Men det skapar varken kultur eller ger någon god psykologisk vägledning.

Vägledning?


- Man kan inte bota rädsla med skräck, säger psykolog Christel Walén i Karlskrona.

Jag citerar ur lokaltidningen, 1 november 2019:

- En viss rädsla - som när du åker berg-och-dalbana på tivoli - kan var lustfylld. Du har kontroll över den och vet att du kommer att överleva. Men verklig skräck kan inte avhjälpas med "låtsasskräck".
Det finns starka ekonomiska krafter bakom alla böcker, filmer och tv-serier som svämmar över skräckmarknaden.

Skräck-marknaden.

Det finns en marknad för skräck.

Och en del jobbar som zombies på dessa tivolin...

Vad gör det med en människa att umgås med perverterad död och skräck på detta vis?

Sydöstran 1 nov 2019.
 

Små barn mår definitivt inte bra av halloween-ångesten! Deras hjärnor och hjärtan är inte gjorda för att matas av äckeldöd och våldsamheter. Inget är på låtsas. Allt visas ju, i syfte för att skrämmas. Det tränar inte en liten människa för att hantera verklig rädsla.

Vuxenvärlden har även i detta fall tappat greppet och är tydligen inte förmögen att skydda barnen.

Varför vill någon överhuvudtaget skrämma ett barn?

Är det den enda reaktion de är förmögna att åstadkomma?

Vad har hänt med viljan att visa trygghet och sätta gränser mot det destruktiva?

Rädda mig!


Empati måste tränas. Det är inget vi tvunget föds med. Och om vi matar våra barn och ungdomar med våldsamheter, skrämsel och skräck som "normal underhållning", vad händer med dem då?

Det är högre status att vara kaxig än snäll, det är tuffare att vara hånfull och förnedrande än att vara hjälpsam. Hur har det kunnat bli så här?
Ibland när jag går förbi ungdomsgäng på stan blir jag rädd. Deras attityd är inte mild...

Detta är inte normalt. Jag vill inte vänja mig vid det!

Monsterdricka, skrämselhicka.
 

Världen är orolig. Vi behöver beskriva den så att vi känner igen de verkliga farorna. Monster, svarta ballonger och dinglande skelett hjälper oss inte.
Om inte jag hade haft min tro tidigt i barndomen så hade jag säkerligen blivit skadad av allt detta påflugna mörker, och fullständigt tappat hoppet.

Gud, håll oss i din hand!

Den verkliga faran är allt som har med girighet och övergrepp att göra - på länder och människor.
Vapen, virus, politik, religion, lögner och falskhet - vad är syftet med allt?

Att hjälpa eller stjälpa?

Vad vill du?


Bo Eriksson, docent i historia vid Stockholms universitet, sade i en intervju med TT:

- Vi svenskar är så förtjusta i att titta på skräckfilm, klä ut oss och karva pumpor för att det är ett sätt att bearbeta våra rädslor i en orolig tid.
Skräcken är ett sätt för människan att bearbeta den ängslan och rädsla vi bär inför förändring, det okända, menar Bo Eriksson.

- Den här ängslan finns i västvärlden och sprider sig globalt. Det handlar om en mycket djup samhällsomvandling.

Men psykolog Christel Walén är alltså tveksam till att det är rätt slutsats.

- Monster gör oss inte mindre rädda.

Just det. Och jag menar att det är bara genom att umgås med det goda som man får redskap att möta det goda.
Hos mig finns ingen upphängd spindelväv och inga grinande döskallar... Nej, här finns bara vackra saker och det hoppfulla gudsordet.

Benknotor, skelett i hängmatta.

Jesus sa:

NI ÄR JORDENS SALT. MEN OM SALTET MISTER SIN SÄLTA, HUR SKALL MAN FÅ DET SALT IGEN?
DET DUGER INTE TILL ANNAT ÄN ATT KASTAS BORT.
Matteus 5:13.

Som kristen har jag fogats in i den världsvida kyrkan. Min näring hämtar jag ur Bibeln, och just nu kryddar jag mina tankar och detta inlägg med salt.

Sanningens salt.

Framför mig ligger Skriften uppslagen och på radion har jag rattat in P2, där det spelas finska, sorgliga tangomelodier och sakral musik. Smakfullt och passasande. De övriga radiokanalerna har det vanliga skvalet.

Underbart vackert!


Perspektivet vidgas.

MAN SKALL INTE MER SE VÅLD I DITT LAND, FÖRTRYCK OCH FÖRÖDELSE INOM DINA GRÄNSER.
DINA MURAR SKALL DU KALLA 'RÄDDNING' OCH DINA PORTAR 'LOVSÅNG'.

ALLA I DITT FOLK SKALL VARA RÄTTFÄRDIGA, OCH DE SKALL FÖR EVIGT ÄGA LANDET.
DE ÄR SKOTT SOM JAG HAR PLANTERAT, JAG HAR SKAPAT DEM FÖR ATT VISA MIN HÄRLIGHET. /…/

AV DEN MINSTE BLIR DET EN SKARA PÅ TUSEN, DEN RINGASTE BLIR ETT MÄKTIGT FOLK.
JAG, HERREN, SKALL LÅTA DET SKE SNABBT, NÄR TIDEN ÄR INNE.
Profeten Jesaja kap 60:18-22.

För alltid tillsammans, Gud och jag.


Jag vet inte om du förstår hur stort det är att ha en livsåskådning som bygger på Guds löften?
När jag läser dessa gamla texter fylls hela min själ med glädje igen!
Gud är med i allt som sker.
Historien har sin gång. Våldet skall få ett slut, både de politiska konflikterna runt Israel som Jesaja-texten handlar om, men också i det stora världsskeendet.

Murarnas namn är Räddning - så underbart! Räddning från inkräktare, profitörer och exploatörer.

Portarna in heter Lovsång - ja! Inte skräckmusik på biosalongen i pentagoniska tonarter...

Och när Gud får ta hand om ett mänskohjärta, då kan Han skapa ett folk som är rättfärdigt - alltså vända till Gud, och inte ifrån.
Guds kärlek driver ut all rädsla och all lust att umgås med döden.

Profettexten kan användas både som en egen själavårdande text, men också visionärt inför framtiden.
Gud samlar sitt folk tillbaka till Israel. Det började med Abraham och när rätta tiden är inne kommer det judiska folket bli ett mäktigt folk.

Med vilket syfte?

Att dominera världen?

Nej, Bibeln har inte makt som mål, vilket en del andra har, utan målet är utskrivet:

- För att Gud vill visa sin härlighet!

Guds härlighet vill visa sig.


Härligheten är målet, välgång, framgång, läkedom och fred mellan folken.
Med detta Gudslöfte kan jag andas igen.

Guds shalom, FRID, är det som behöver genomsyra våra liv. Och alla skyltfönster, kalas och sammankomster denna helg.

Happy Halloween?

Vad betyder det? Glad Skräckafton?

Vi har inte ens ett svenskt ord för detta elände. Lika bra det.

Nej tack till Glad Skräckafton.


Nu ska jag fira en vacker Allhelgonahelg, där jag vill högtidlighålla alla helgon - kristna som hellre gav sitt liv än avsvor sig vår kristna tro - och på söndag minnas alla de hädangångna.

HERREN SKALL VARA DITT EVIGA LJUS,
DIN GUD SKALL VARA DIN HÄRLIGHET,
DIN SORGETID ÄR FÖRBI.
Jesaja 60.

Orädda hälsningar,

Helene Sture Hoppfelt,

- som fotograferade skyltfönster och på Wämö kyrkogård i Karlskrona.

- och som nu ska skriva nästa inlägg om att VARA BLYG - det nödvändiga förmågan att vara introvert. Inga spöken göre sig besvär där!

Sök friden hos Jesus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar