Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 24 november 2019

JOYVOICE PÅ JULMARKNAD

Mjällby, huvudstaden på Listerlandet.


Det är novemberkallt med fuktigt väder, grått och disigt. Julmarknaderna har redan börjat, trots att det inte ens är första Advent. Jag tillhör dem som gärna vill ta en sak i taget...

Följ med på en fin liten utomhuskonsert utanför Sölvesborg. Popkören Joyvioce hade sitt första uppträdande denna helg.

Jag cyklade förbi nyharvade åkrar med fet mylla, mot Listerlandets huvudstad Mjällby. Det var motvind, så det tog sin tid.
Det var roligt att få träffa sina körkompisar igen, eller "körisar" som vår ledare kallar oss.

Nu vill jag ge min reflektion vad jag stod och tänkte på, allt medan vi sjöng både poplåtar och julsånger. Tankarna är bara mina och inte Joyvoice's, så är det sagt.
Bland tomtar, nyskördade purjolökar och finaste hantverk stämde vi upp i den första låten.

Bördigaste åkermarken.


CIRCLE OF LIFE

"Från den första dagen vi anlände till planeten och blinkade mot solen, så finns det mer att se än det som någonsin blivit sett..."
Sången från filmen om Lejonkungen öppnar upp mitt sinne för att ha en vaksam blick och verkligen försöka se det som är runt omkring. Att inte vara blind för vardagen.

"Det finns mer att göra än vad som någonsin är gjort, mer att finna än vad som någonsin är funnet.
Men solen rullar över himmelen högt upp i skyn färgat av safir. Håller stora och små i den ändlösa cirkeln av liv..."

Det är spännande att försöka översätta en text som annars är så välkänd på engelska!

"Den för oss genom förtvivlan och hopp, genom tro och kärlek, tills vi finner vår plats på stigen som nystar upp livets cirkel..."

Livets vägar.
 


ALL I WANT FOR CHRISTMAS

Sedan kom vår första jullåt. Med stolthet såg vi hur den enda killen i kören tog steget fullt ut och sjöng solo på All I Want For Christmas! Jubel! Bra gjort.

Det enda jag vill ha till jul är Dig.

Årets julklapp, förutspår alla marknadsinstitut, kommer att bli en liten låda där vi kan ställa ifrån oss våra mobiltelefoner... för att istället umgås med varandra och prata på riktigt. IRL. In Real Life.
Det är inte klokt....

Ska det behövas en liten låda för det??

Det enda jag vill ha till jul är Dig. Just så.

Och för min del rymmer denna textrad även en längtan efter Jesusbarnet - Guds närhet som kommer till oss genom Jesus Kristus i julkrubban i Betlehem.
Mänsklig kärlek och Guds kärlek hör ihop.

Kören doade "bah ba da bah ba ba dah…Och "shou, shou, shou… " Roligt!

Krubba? Mobillåda? Nej, vinförvaring...


SANKTA KLARA KLOCKOR

Malena Ernman sjöng tillsammans med Helen Sjöholm på Skansen denna underbara låt, alltför sällan spelad dock.

"Är molnen grå på din himmel?
Ge dem tid, de försvinner
Veckor, timmar, minuter
Världen väntar därute
Det finns inget "vi" och "de", du vet
Allt vi har är vår mänsklighet
 
Sankta Klara klocka,
slå för mig
Höj din röst för allt som vågar slå mot det som sårar
Sankta Klara klocka,
slå för mig
För den väg som leder hem
Sankta Klara klocka,
slå igen
 
Regnet piskar i natten
Åskan mullrar ifatt den
Vi har bara varandra
Sprid ditt ljus, låt det vandra
En sång om hoppet och kärleken
och alla dem här som väntar än
 
Sankta Klara klocka,
slå för mig
Höj din röst för allt som vågar slå mot det som sårar
Sankta Klara klocka,
slå för mig."
 
https://lyricstranslate.com

Innehållet griper tag i oss. Rytmen sätter fart och hela sången andas god medmänsklighet, där Sankta Klara kyrka i Stockholm är ett föredöme vad gäller diakonal verksamhet.
Den som lever i kaos och utstötthet får en ny familj i församlingen, där mat, värme och bön ger nytt livshopp.

Sankta Klara kyrka, Stockholm.


ALDRIG SKA JAG SLUTA ÄLSKA DIG

Joyvoice popkör har många låtar på sin repertoar. Under terminens tolv träffar övar vi in ca åtta låtar.
Jonas Gardells "Aldrig ska jag sluta älska dig" är så full av kärlek att känslorna nästan svämmar över.

Trofastheten är det som får tilliten att växa i en relation. Kärleken kan inte frodas om vi har "bakdörren" öppen... Den här texten är så viktig i vår tid, som alltför ofta tänker sig relationen som ett projekt som varar tills något bättre dyker upp... Ge inte upp!
Tack, Jonas.


"Jag vet att jag inte är någon skönhet eller så
Om du lämnar mig kan jag väl det förstå
För vad har jag ge dig som ingen annan har
Jag är ingen särskild medans du är underbar

Aldrig ska jag sluta älska dig
Du är allt jag har och allt jag ber om
Hoppas tror och vill att du ska hålla fast vid mig
Att du är där för mig som jag är där för dig
Ge inte upp

Livet är en gåta du är gåtans svar
Allt annat må försvinna om du blott stannar kvar
För också när jag tvivlar det känns som allt är slut
Jag sjunker ner i hjälplöshet och inte hittar ut

Aldrig ska jag sluta älska dig
Du är allt jag har och allt jag ber om
Hoppas tror och vill att du ska hålla fast vid mig
Att du är där (är där) för mig (för mig) som jag är där för dig
Ge inte upp

När jag klantar mig
När jag sviker dig
När jag sabbar och förstör
Var kvar ändå
Tro för oss två för du vet vad jag än gör
Ja vad jag än gör... Aldrig ska jag... "


Inte någon skönhet.


FÖR KÄRLEKENS SKULL

Mitt i novemberkylan sjöng vi en sommarsång med smak av bröllop, Ted Gärdestads "För kärlekens skull". Jag tycker ju det är mycket vackert att gifta sig i denna månad...

"Utanför fönstret slår våren ut
Marken blir grön igen
Allt som var dött, väcks till liv
Det kan också vi. (mmmhmm)
Så länge vi andas
Ute till havs styr en fiskebåt
Längs en fri horisont
Den gungar så tryggt in mot hamn
Som jag i din famn. (mmmhmm)
Så länge vi älskar


Det är för oss solen går opp
Lyser som guld, för kärlekens skull
Solen går opp, så oskuldsfull
Lyser på oss för kärlekens skull


Högt på ett berg står en katedral
Och pekar upp mot skyn
Men det är för himlen i dig
Och jorden i mig (mmmhmm)
Vi älskar varandra


Det är för oss solen går opp
Lyser som guld, för kärlekens skull
Solen går opp, så oskuldsfull
Lyser på oss för kärlekens skull..."


Solen går upp över St Klara kyrka.


JAG KOMMER HEM IGEN TILL JUL

Just nu visas filmen med samma namn - Jag kommer hem till jul - med Peter Jöback.
Jag tycker texten är sorglig och vet inte om jag vågar se filmen... Julen har så starka känslor med förväntningar, besvikelser, längtan och hopp, som inte alltid blir uppfyllda, mänskligt sett.

Och vad är det egentligen vi vill med julen?
Jag håller inte med honom...

Hem igen till jul.


"Det regnar hela tiden
Snart har året runnit bort
Det känns som höstarna blir värre
När vintern är så kort
Men bilen rullar hemåt, den gråa snön blir vit
Det som gör ont kan inte nå mig nu, det hittar aldrig hit

Jag kommer hem igen till jul, jag önskar samma sak som du
Ingen familj inga paket, det e bara du och jag som vet
Jag kommer hem igen till jul

Och innan dagen börjat, är kvällen redan här
Men jag vet att jag är framme snart
Och jag vet att du är där

Jag kommer hem igen till jul, jag önskar samma sak som du
Ingen familj inga paket, det e bara du och jag som vet
Jag kommer hem igen till jul

Jag kommer hem, fast allting är så svårt
Så tror jag det blir bra till slut ändå
Jag kommer hem igen till jul...."
Ska vi se filmen? Med näsduk...


Ja, höstarna blir längre när vintern är utan snö. Vi behöver de vita minusgraderna för att få en ljusare mörkertid. Vem längtar inte efter att det gråa ska bli vitt? Men här nere i söder är det just nu + 10 grader varmt!

Jag förstår varför Peter Jöback sjunger att han vill slippa både familj och julklappar... Kraven blir så stora att de inte går att leva upp till. Och människor som inte brukar umgås skall umgås på årets viktigaste högtid... Det är socialt mycket avancerat!

Då är det lättare att skapa en mindre jul, där det bara är "du och jag".
Ändå är det så sorgligt... Där sitter vi i varsitt hus, varsin villa eller lägenhet, och längtar efter det som en gång var, men inte längre är.
En gemenskap värd namnet.

Och prylar behöver vi verkligen inte mer utav!

Jo, det skulle vara den där lilla mobil-lådan i så fall...

Lasersnidade lådor för bättre ändamål.


PÅ EGNA BEN

Skönt att få växla tillbaka till några avslutande poplåtar, signerade Carola.
Vi som gärna ser TV4's program "Så mycket bättre" upplevde förra lördagen hur just dessa två låtar av Carola blev tolkade: "På egna ben" och "Evighet".
Vi kände stor samhörighet och stolthet över att också vi får sjunga dessa!

Hon berättade själv i programmet att bakom denna låt-text döljer sig konflikten med Bert Karlsson... Hon "gjorde slut" för att kunna stå på egna ben och gå vidare i sin karriär. Plötsligt fick texten ett större djup.

Carola var så ung när hon hamnade i rampljuset. Medias påpasslighet har skadat henne och tagit sig för långt in på hennes person. Hon har varit tvungen att skapa en distans för att få utrymme att leva.
Men i "Så mycket bättre" visade hon upp sin charmiga och humoristiska sida - det var skönt att se!

På egna ben.



"Jag stog med hjärtat i min hand, men du bara gick förbi
Om du vill kapa alla band så ska jag ge dig frid
Jag ska säga att jag förstår, inte ställa några krav
Och öppna dörren när du går så du kan ge dig av
Jag vet att jag står

På egna ben på egen hand
Och du ska få se att jag kan ro i land
Jag har gått din väg steg för steg
Men du ska få se att nu går jag min väg

Jag tänker inte skriva brev inte ringa på din dörr
Det blev ju ändå som det blev ingenting är som förr
Och om jag ringer dig nån dag
Tror jag nog att du förstår
Då är det bara för att jag vill höra hur du mår
Jag vet att jag står

På egna ben på egen hand
Och du ska få se att jag kan ro i land
Jag har gått din väg steg för steg
Men du ska få se att nu går jag min väg

Jag hittar nog hem tillslut
Och finner säkert vägar ut
En liten bit av mig finns nog kvar hos dig
Jag är nog mera stark än svag
Nu går jag mot en morgondag
Det kommer att gå bra
Jag ska leva livet."

Evig kärlek. St Klara.

Publiken på Mölletorget i Mjällby frös lika mycket om fötterna som vi. Det var dags för sista sången.
 
EVIGHET
 
Jag är glad för att Carola aldrig har kompromissat med sin kristna tro. Det är så många som sneddar och tvekar, men hon behåller trofastheten till Guds kärlek genom Jesus Kristus, och det genomsyrar alla hennes texter.
 
Stor poesi har alltid fler dimensioner än bara en. Jag kan ana både Guds kärlek och en mänsklig kärlek i låten "Evighet".
När vi blir ett med tid och rum... är för mig en erfarenhet av Guds oändlighet. Den har jag anat många gånger... och kanske är det det vi upplever i kärlekens djupaste famntag också!
 
"Du finns i varje andetag
I varje steg
Som himlen bär en evighet
Tiden den står stilla när
Vi rör vid varann
Mitt hjärta brinner
När kärlek vinner

En evighet
En kort sekund
När vi blir ett
Med tid och rum
Ett ögonblick
Oändlighet
Långt bortom allt
I evighet

Jag vill alltid stanna här
För här är jag fri
Du är den värld jag lever i
Ingenting kan stoppa mig
Det blåser en vind i hjärtat som brinner
Och kärlek vinner! En evighet... ."
Inte för evigt.

 
Plastgranen på parkeringen lyste varmt med sina små lampor. Nu var det gott att få komma in i värmen och äta och dricka något varmt.
Musiken förenar människor från alla håll och kanter!
 
Nästa lördag är det dags att åter igen sjunga vid köttdisken på ICA Maxi i Bromölla... Ses vi där?!
Medtag tomteluva...
 
Glada hälsningar från en i stämman "alt 2",
 
Helene Sture Joyfelt,
 
- körsångare, amatörfotograf och bloggare,
- och som gärna gör reklam för de fantastiska askarna, gjorda med laserteknik! Hör av dig till Emil Wigstrand om du är intressserad, mob nr 0708 - 514 272.
 

Glädje!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar