Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 7 november 2019

KVINNANS ROLL - OKUNNIG? 1 Timotheusbrevet

Vad är kvinnans roll?


Närgånget skall vi nu syna kvinnans roll i ett av Nya Testamentets brev. Det är Paulus som skriver till sin unge medhjälpare Timotheus.

Vad får en kvinna göra?

- Hon får inte undervisa, hon får inte vara fin i håret och ha pärlor på sig och hon blir bara räddad genom sitt moderskap...

Hur ska vi förstå dessa påståenden? Guds ord är viktigt för oss, men det måste bli begripligt!
Och det gäller att inte slå ihop Bibeln innan vi ens har börjat läsa. Utan kunskap är det kanske inte ens tillrådligt att läsa Bibeln...?

Detta är en fortsättning på bibelstudiet som du kan läsa i inlägget den 24 oktober.

Vad finns på insidan?


Först börjar vi med lovsång och bön. Vi ställer in våglängden på Herrens närvaro och ber om den Helige Andes ledning.
Det har jag naturligtvis gjort även dagarna före, då jag förberedde bibelstudiet.

Åter igen repeterade vi de olika texttyper som finns i Bibeln. Om vi inte har det klart för oss, blir läsningen väldigt tung. Och vi hamnar fel.

Det är skillnad på böner, lagbud, profetord, poesi, djupa mysterium, liknelser, situationshändelser, förmaningar och nu ett viktigt tillägg: frälsningstexter.

Det har funnits en undervisning som varnat för detta. För att hålla församlingen under kontroll har präster och pastorer undervisat om att man inte ska värdera bibelordet olika. Bokstavstrohet är det säkraste.
Men det är inte intellektuellt redbart.
Om vi inte kan se skillnad på en bön och en lagtext, då blir det så här fel:

- Gud, dräp de ogudaktiga! (bön).
Jaha, det står i bibeln att man får döda de ogudaktiga... Nej, det är ingen uppmanande lagtext, det är en förtvivlad bön!

Dessutom: Frälsningstexter.


Vi ska noga gå igenom 1 Timotheusbrevets kapitel 2 och se var vi hamnar. Vi gör helt enkelt en textanalys!
Varför då? Jo, för att komma åt begripligheten bakom kvinnans roll... att hon inte får undervisa utan hon ska hålla sig tyst och stilla. Om det nu är så...

Vad är detta för slags text:

FÖRST OCH FRÄMST UPPMANAR JAG TILL BÖN OCH ÅKALLAN, TILL FÖRBÖN OCH TACKSÄGELSE FÖR ALLA MÄNNISKOR, FÖR KUNGAR OCH ALLA SOM HAR MAKT, SÅ ATT VI KAN LEVA ETT LUGNT OCH STILLA LIV, PÅ ALLT SÄTT FROMT OCH VÄRDIGT.
1 Tim 2:1-2.

Det är en uppmaning, en förmaning. Inte en lagtext, inte ett profetord.

Förbön för överheten.


ATT BE SÅ ÄR RIKTIGT OCH BEHAGAR GUD VÅR FRÄLSARE, SOM VILL ATT ALLA MÄNNISKOR SKALL RÄDDAS OCH KOMMA TILL INSIKT OM SANNINGEN.

GUD ÄR EN, OCH EN ÄR FÖRMEDLAREN MELLAN GUD OCH MÄNNISKOR, MÄNNISKAN KRISTUS JESUS, SOM GAV SIG SJÄLV TILL LÖSEN FÖR ALLA, VITTNESBÖRDET NÄR TIDEN VAR INNE... vers 3-6.

Den här textdelen, däremot, har högsta värde! Det är en frälsningstext, absolut central och evigt omistlig.

OCH FÖR DET HAR JAG SATTS ATT VARA FÖRKUNNARE OCH APOSTEL - JAG TALAR SANNING - JAG LJUGER INTE - EN LÄRARE FÖR HEDNINGARNA I TRO OCH SANNING.

Medan denna avrundande del är situationsbundet och en engångshändelse.

Eviga frälsningsord.


Nu kommer nästa del, och det blir svårare:

JAG VILL ATT MÄNNEN PÅ VARJE ORT SKALL BE MED RENADE, LYFTA HÄNDER, UTAN VREDE OCH UTAN FÖRBEHÅLL. Vers 8.

Är detta en lagtext? Avgörande för frälsningen? En bön?
Nej, det är en förmaning, för att god ordning skall råda - eftersom motsatsen var fallet; att männen villkorade sin bön och var orena i sinnet.
Paulus tar sitt ledaransvar och säger "Jag vill...."

Nu kommer vi till kvinnornas utseende.

LIKASÅ SKALL KVINNORNAS PRYDNAD VARA ETT ANSTÄNDIGT,  BLYGSAMT OCH ÅTERHÅLLSAMT UPPTRÄDANDE, INTE KONSTFULLA HÅRUPPSÄTTNINGAR OCH GULD ELLER PÄRLOR ELLER DYRBARA KLÄDER,
UTAN GODA GÄRNIGNAR, SOM DET ANSTÅR KVINNOR SOM VILL GÄLLA FÖR ATT VARA GUDFRUKTIGA. Vers 9-10.

Good christian bitches??


Är detta en liknelse, poesi eller en lagtext? Det är en förmaning, bundet till situationen.
Det var nämligen kvinnornas ansvar att inte locka männen till frestelse... och detta har levt kvar i andra traditioner än idag, och ligger även dolt i grumliga könsroller.

Suck, det här är så jobbigt!

Men skrift skall med skrift tolkas. Vi slår upp Bergspredikan, Matteus kap 5:29.
Det handlar om faran för äktenskapsbrott. Jesus säger:

DEN SOM SER PÅ EN KVINNA MED ÅTRÅ HAR REDAN I SITT HJÄRTA BRUTIT HENNES ÄKTENSKAP.
OM DITT HÖGRA ÖGA FÖRLEDER DIG, SÅ RIV UT DET OCH KASTA DET IFRÅN DIG.
DET ÄR BÄTTRE FÖR DIG ATTEN DEL AV DIN KROPP GÅR FÖRLORAD ÄN ATT HELA KROPPEN KASTAS I HELVETET.

Vad är detta för typ av text? En liknelse? En lagtext? En förmaning eller en frälsningstext?
Det luriga är att Jesus gör en strängare tolkning av Tio Guds Bud här, så första halvan har karaktär av en lagbud - att se på en annan kvinna med åtrå bryter hennes äktenskap.

Hm.
 

Men har andra halvan det också?
Om vi svarar ja på det, så får alla män börja sticka ut sina högra ögon... nu, på en gång!
För det finns ingen man som inte har tittat på en gift kvinna med en förbjuden tanke att undrar om hur det skulle vara att.. hm... hoppsan.

Om vi inte gör denna textanalys, utan säger:
- Står det, så står det! Krångla inte med texterna och sluta värdera dem!

Då blir konsekvensen just denna att du Måste riva ut ditt öga... Annars är det du, som bokstavstroende, som äger problemet!

Hjälp!! Riv ut alla ögon!


Tillbaka till 1 Timotheusbrevet.
Varför får inte kvinnan göra sig så snygg som möjligt, med smycken och vacker håruppsättning och fina kläder?
Jo, för då lockar hon mannen, och det är hon som är ansvarig för att inte förleda honom till sexuella synder...
Detta är en skarpt situationsbunden text, som vi idag protesterar vilt emot. Vi har vuxit ur dessa könsroller och mannen ska själv vara ansvarig för sina begär, och hantera dem.

Paulus förmaning har alltså inte den tyngden av frälsande text... Eller hur!!

Fulare skall det vara.
 

Likväl skall det vara ordning och balans mellan man och kvinna.
Vi slog upp 1 Korinterbrevet kap 7:25-39. Jag kan inte citera hela texten här, du får själv slå upp den.
Det handlar om ogifta och änkor. Utgångspunkten är att tiden är svår, man tänker sig att Jesus snart skall komma tillbaka igen och att yttersta tiden är nära.
Därför bör man inte splittra upp sitt sinne på äktenskap och relationer:

DEN GIFTE MANNEN TÄNKER PÅ VAD SOM HÖR VÄRLDEN TILL, HUR HAN SKALL VARA SIN HUSTRU TILL LAGS, OCH DET GÖR HONOM KLUVEN. Vers 33

EN OGIFT KVINNA ELLER FLICKA TÄNKER PÅ VAD SOM HÖR HERREN TILL, PÅ ATT HON SKALL VARA *HELIG TILL KROPP OCH SJÄL. Vers 34 a

MEN DEN GIFTA KVINNAN TÄNKER PÅ VAD SOM HÖR VÄRLDEN TILL, HUR HON SKALL VARA SIN MAN TILL LAGS. Vers 34 b.

Lägg märke till att det är lika viktigt att mannen är sin hustru till lags, som att hon är honom till lags! Balans.
Och uttrycket att den ogifta kvinna skall vara *"helig" = betyder "avskild" till Herren.

Men vi får inte tro att den gifta kvinnan eller mannen är "ohelig"! Då missförstår vi texten. Kunskap måste leda oss. Ordet betyder alltså "avskild, helgad åt" Gud, hel och osplittrad, inte kluven.

Helgade åt varandra.


Nu kommer vi till vårt bibelstudiums slutspurt - att kvinnan inte får ta emot undervisning... Är detta en lagtext, en bön, en förmaning, ett mysterium eller en situationsbunden händelse?
Vad är problemet med kvinnan, egentligen?

KVINNAN SKALL TA EMOT UNDERVISNING I STILLHET OCH ALLTID UNDERORDNA SIG.
ATT SJÄLV UNDERVISA TILLÅTER JAG HENNE INTE, OCH INTE HELLER ATT BESTÄMMA ÖVER MANNEN, UTAN HON SKALL HÅLLA SIG TYST OCH STILLA.
1 Tim 2:11.

I förra inlägget (24/10) konstaterade vi att kvinnan får be i gudstjänsten (hjärtat) och hon får profetera (orden kommer från Herren, "Så säger Herren"), men hon får inte undervisa (krävs kunskap).

Det var ju bara mannen som fick undervisning i templet, inte kvinnan. Hur skall den som inte fått kunskap kunna undervisa andra? Det går inte!

Var tyst om du inget vet.


Låt oss pröva tanken och använda ett annat ord istället för "kvinna". Vi sätter in ordet "okunnig" istället:

- Den okunnige skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag inte den okunnige...

Det låter fullt rimligt!
Jag vill inte ta emot undervisning av någon som inte kan sitt ämne! Det är väl inte konstigt?
En bilskollärare som inte kan trafikreglerna ska inte undervisa och en bussförare som inte kan köra buss skall inte sitta bakom ratten.

Okunnig.


Tänk om nästa bibelöversättning faktiskt fick denna översättning som jag föreslår, att ordet "kvinna" inte handlar om en människa med bröst och livmoder, utan just om den som är okunnig.
Idag är det ju så att det är kvinnorna som är i majoritet på högskolor och universitet. Flickorna har gått förbi pojkarna i grundskolan. 

Om en generation är det självklart att Paulustexten förstås just så här, att den okunnige inte ska undervisa utan underordna sig tills utbildningen är klar...

Och om ännu en generation när nästa bibelöversättning kommer, då kanske man blir väldigt förvånad att det i grundtexten står "kvinna"...

… precis som man i grundtexten översatte "Guds söner" (2000) med "Guds barn" (1917) - eftersom det handlar om att vi alla i dopet blir Guds barn, inte hans pojkar... men nu åter har översatt ordet med "söner" - och skapar stora genus-problem… och missar målet med texten.

Är vi Guds barn eller inte?


Argumenteringen från Adam och Eva övertygar inte:

TY ADAM SKAPADES FÖRST OCH SEDAN EVA.
OCH DET VAR INTE ADAM SOM LOCKADES UTAN KVINNAN SOM LÅT SIG LOCKAS OCH FÖRLEDDES TILL ÖVERTRÄDELSE.
1 Tim 2:13.

Bäste Paulus, det går inte att ställa Adam, mannen, utan skuld! Poängen i 1 Mosebok är att "mänskligheten" - både mannen och kvinnan - bryter mot Guds bud!
Gud vet att det måste ske - och det är kvinnan som tar initiativet till att äta av kunskapens frukt - och här är vi nu!!
Det ligger en nödvändig utvecklingspotential i detta!

Precis som i orden:

- Här är icke jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna - alla är vi ett i Kristus.

Att det skulle ta tvåtusen år att förverkliga det är en synd och en skam av kyrkan! Vi kan inte bära Herrens ord fullt ut i sin konsekvens...

Ät! För Guds skull!


Till sist.
Om moderskap och barnlöshet.

MEN HON SKALL BLI RÄDDAD GENOM SITT MODERSKAP, OM HON LEVER ETT ÄRBART LIV I TRO, KÄRLEK OCH HELGELSE. Vers 15.

Jaha, hur går det då med alla kvinnor som är barnlösa? Blir de inte räddade?

Är detta en text med frälsningskaraktär? Lagtext? Poesi eller en liknelse?
Vad säger Jesus själv?

Vi slår upp Lukas kap 23 och hamnar mitt i korsfästelsen, där Jesus plågad gick mot Golgata kulle. En stor folkmassa följde med och många kvinnor som sörjde och klagade över honom.
Jesus vände sig om och sa att de inte skulle gråta över honom, utan över sig själva och sina barn.
Tiden var så svår.
Och den kommer att bli värre.

Saliga...
 

DET KOMMER EN TID DÅ MAN SKALL SÄGA:
- SALIGA DE OFRUKTSAMMA, DE MODERLIV SOM INTE HAR FÖTT OCH DE BRÖST SOM INTE HAR GETT DI.
Lukas 23:29.

Här är barnlösheten en bättre utgångspunkt inför de svåra tider som stundar.

Jesus talar inte om moderskapet som en räddning. Han talar profetiskt om framtiden, där kvinnor och barn kommer att råka värre ut för den kommande laglösheten.
(Där vi är idag?).

Räddningen handlar om den försoning som Jesus just är på väg till - att ge sitt liv till lösen för alla - precis så som dagens bibelstudium inleddes!
Och det gäller alla människor - barnlösa, ogifta, änkor, fäder och pappor.

Räddning för alla.


- Evighetens konung, oförgänglig, osynlig, den ende Guden - din är äran och härligheten i evigheters evighet - amen! (1 Tim 1:17).

Ja, låt mig växa till alltmer och trösta mig igen...
Helige Ande, tala till oss alla enhälligt och hjälp oss att förstå om vi är på rätt väg, eller inte. Amen.

Mycket kvinnliga hälsningar, med kunskap!

Eder bibelstudieledare Helene F Sturefelt, V.D.M.

Det gör ont att växa och få ny kunskap.


Nästa bibelstudium, den 21 nov, kommer att handlar om Församlingsföreståndare. Vi ses då. Guds frid till er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar