Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 10 november 2019

SACKAIOS - BEGÄRET SOM ALDRIG MÄTTAR


Jeriko. Kakel i en hiss i Israel.


Hur kan man avslöja begäret som aldrig mättar?
Följ med på gudstjänst i Möllebackskyrkan, där vi fick lyssna till berättelsen om den girige och utstötte tulltjänstemannen Sackaios.

Vi har just läst Lukas kapitel 19:1-10. Rubriken denna söndag är "Samhällsansvar" (21:a söndagen i Trefaldighetstiden). Frågan är vilket samhällsansvar den här förtryckande mannen tog.

Jag bildsätter med foton från Jeriko, där en kamel har huvudrollen...
 
Viktig invånare i Jeriko.
 
 
I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.
Herre, låt Ditt ord verka ibland oss såsom Du önskar.
Tala uppmuntran och förmaning, tröst och varning, oss alla till välsignelse, till växt och mognad, så att begäret som aldrig mättar blir avslöjat.
Amen.

Sackeus, eller Sackaios som han heter på grekiskt originalspråk, är välkänd för de flesta. Han är den lille mannen som klättrar upp i ett träd för att få se Jesus.

Barn kan identifiera sig med Sackaios. De befinner sig ofta längst bak i folkhopen och kan inte se vad som händer. Många vuxna kan också känna igen sig i honom. Man kanske vill komma närmare Jesus, men tycker det är pinsamt, eller för krångligt för att försöka.

Arabiskt övergångställe vid sykomoren.

 
Att vara så kort i växten som han var, kan vara ett funktionshinder. Men hur är det då för den som har allvarligare svårigheter att övervinna? Finns det någon som hjälper honom eller henne att få sin andliga vård som alla så väl behöver?

Är våra kyrkor och gudstjänster anpassade för dem som har svårt att sitta still, för dem som inte klarar att ha för mycket folk omkring sig, för den som är ljud- och ljuskänslig?

Om detta kan vi samtala mer om vid kaffet!
 
Lukas träffade aldrig själv Jesus. Han var läkare och gjorde en grundlig genomgång av vittnesbörden kring Jesus. Särskilt fokuserade han på händelserna kring sjukdom och läkande, förstås, och tecknade ned detta i sitt evangelium.
Ljud- och ljuskänslig. Kamelen, alltså.
 

Lukas har tre ständigt återkommande teman, som predikan ska belysa.
1) problemet med de rika och vad man skall göra åt det.
2) Att Jesus identifierar sig med ”syndare”.
3) Och den tro som erkänner Jesus som herre och som ger människan nytt liv.

Följ nu med till Jeriko! Känn doften av kryddor och kameler! Jag har varit där flera gånger. Första gången 1977 var Jeriko en judisk stad. Vid andra tillfället, för några år sedan, hade Israel lämnat över Jeriko till den muslimska befolkningen och stämningen var annorlunda.

För två tusen år sedan hade varje samhälle sina stadsmurar och tull-system. Man måste veta vem som kom in i staden, och på Jesu tid var ju landet ockuperat av romarna. Där fanns Sackaios.
Det var inte populärt för den som arbetade för fienden, vilket Sackaios alltså gjorde.

Jeriko idag, en palestinsk enklav.


                                              DEL 1 – DE RIKA.

Lukas berättar den här historien som en motvikt till den sorgliga berättelsen om den rike mannen i förra kapitlet – ni vet han som frågade vad han skulle göra för att få evigt liv, men var så kär i sina ägodelar att han satt fast.
 
I begäret som aldrig mättar.
 
- Gå och sälj allt vad du äger, sa Jesus, kom sen och följ mig!

Den rike gick bedrövad bort.
Det Jesus sa är inget allmänt påbud; att alla rika ska ge bort allt de äger, det skall vi snart få se. Hans svar är situationsbundet och gällde just den här rike mannen.
Sedan kommer nästa bevingade ord:

- Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.

- Men vem kan då bli räddad? frågade lärjungarna oroligt.
- Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud. (Luk 18:26).


Vem kan då bli räddad?
 


Ingen i Jeriko tyckte om den här lille korte mannen. Han var en sådan som alla föraktade, och om de skulle vetat att just han skulle bli ihågkommen genom alla sekler, skulle de inte tro sina öron!

Sackaios tog betalt av alla - det var lagliga indrivningar såsom tjänsteman, men han lade en hel del i egen ficka också.
 
Överallt där pengar byter ägare – oavsett om det är vid en bullrig marknad med doft av kryddor och kamel, eller vid en glänsande datorskärm i ett skumt vardagsrum, så är det alltför ofta som pengarna är svarta. Ärligheten är för länge sedan borta.
 
Det jag kan ta, det tar jag.
Egoistens första bud.
 
Begäret efter mer. Mer!
 
 
Vi kan fundera på vår tids internetbedrägerier i en tid som blir allt mer kontantlös. Vi förlorar sakta kontrollen över pengarna. De syns inte längre. Pengar är bara siffor, inget som vi längre håller i handen - om vi själva inte ser till att hålla kontanterna rullande.
Och vi lämnar digitala spår efter oss överallt. Vill vi det?
 
Snart kommer den digitala valutan "bite-coin" att växa alltmer.
Och ännu värre är det med dem som låter operera in ett chip under huden, med alla koder till bankkonton, portar och dörrar. Om vi låter det bli det normala i framtiden, då kommer många bli ställda utanför, de som inte vill acceptera detta.
Om detta ska jag predika mer, vid annat tillfälle.
 
Är detta pengar?
 
 
Tillbaka till Jeriko.
 
Nu gick ryktet att Jesus var på väg upp till Jerusalem och skulle passera Jeriko. Sackaios ville gärna se honom, men hade inte en chans. Men att klättra upp i ett träd gjorde det möjligt, dessutom slapp han folkets hånfulla blickar.
 
Inom parentes: Jag som älskar träd konstaterar att en SYKOMOR är en släkting till fikonträdet, med låg, vid krona. Den kalls även för Mullbärsfikonträd, eftersom bladen liknar mullbärsträdets, men de tillhör helt olika släkten. Har ni sett en sykomor?
I Sölvesborg har man planterat Mullbärsträd där vi plockar de söta små bären i augusti!


Sykomor i Jeriko.
 
 
Nu hände det märkliga. Jesus stannade precis under trädet och mötte hans blick. Jesus såg rakt igenom lagren av mygel och penningbegär. Han väjde inte för Sackaios hårda och sluga blick. Jesus hade mött tillräckligt många tullindrivare för att veta vilken själslig åkomma de led av.
 
Begäret som aldrig mättar.
 
                        DEL 2. ATT IDENTIFIERA SIG MED SYNDARE.

Inte en enda människa hade bjudit hem Sackaios förut. Han var ju en ”syndare” i betydelsen förrädare, mot sitt folk, mot sitt land, mot sin Gud.
Så uppfattar inte vi längre dem som återvänder till Sverige för terrorbrott idag.
Men det är just dessa syndare som Jesus söker upp.
Han umgås hellre med ”fel sorts människor” än dem som ingen räddning behöver.

Det gick ett sus genom folkmassan. Jesus bjuder hem sig till förrädaren! Den där Jesus kan inte vara pålitlig, han heller!

Men det är bara kärleken som kan förvandla en människa. Att få valfriheten att säga ”ja till Gud, och säga nej” (som vi sjöng i psalm 289).
Den varma, ärliga blicken går rakt igenom hans hårda skal. Att bli sedd för den han var innerst inne ledde till en omvändelse, snabbare än han kunde klättra ned.

- Hälften vad jag äger, Herre, skall jag ge till de fattiga. Och har jag pressat ut pengar av någon, skall jag betala igen det fyrdubbelt!
Hur mycket hade han kvar, egentligen?


Fyrdubbelt!
 

Jesus, Guds son, identifierar sig som dem som står längst ned, de som är utan status, de kastlösa. Hur kan han göra det?!
Vilken annan gud gör så? De flesta vill vara upphöjda, tillbedda.
Och vilken människa är så storsint att hon hellre identifierar sig med de fattiga än de rika?
 
Det kan bara den som är fylld av kärlek, eller ÄR kärleken personifierad!
 
Det är därför jag älskar Jesus mer, än alla andra gudar!
 
Bjuder vi in den utstötte? Den ensamme och missförstådde? Inte så ofta...alls. Men tänk om vi gjorde det! Vilka möten skulle vi få då?!
 
Välkommen.
 

                                 DEL 3. EN TRO SOM GER NYTT LIV.

En äkta omvändelse handlar om att man blir drabbad av Gud.
Guds kärlek går rakt in, precis som vattnet kysser stranden…
 
Inom den bibliska kontexten innebar en omvändelse att man återställer det man skadat. Även inom 12-stegsrörelsen arbetar man med att gottgöra det onda man orsakat.
Det är alltså inga tomma ord eller någon slags religiös åsikt.
 
Det som sker är på riktigt.
 
Lägg märke till att Jesus inte ber honom att sälja allt han äger, som med den rike mannen. Nej, det behövdes inte. För Sackaios kom givmildheten av sig själv.
Hans flotta hus och hem blev nu mycket mindre glamoröst, med färre tjänare och mindre glans. Det gjorde plötsligt inget.
 
Han har nu funnit det som betyder mer än allt annat. SINNESRO. Sinnesfrid. Begäret som inte mättar är avslöjat. Med hjälp av kärlek och sanning.

Här är en tro som leder till nytt liv!

Att leva i en kärleksfull relation med Jesus förändrar livet inifrån.
 

- Idag vill jag gästa ditt hem! säger Jesus, och länkar än en gång samman en utstött människa med Abrahams familj.

Frestelsens berg, Jeriko.
 

Sackaios följde inte med Jesus upp till Jerusalem när han sedan gick vidare, utan valde att etablera sitt nya liv där han bodde, i Jeriko, mitt ibland de ilska grannarna.

Kanske var det bara kamelen som förstod honom… men denna gång slapp kamelen försöka tränga sig igenom nålsögat… : )
 
Överallt där Jesus drar fram, visar han Guds plan och Guds rike.
Det är helig mark. 

Var är Guds rike?

Till sist.
 
”Han äter med syndare” skulle snart bli ”Han dör med förbrytare”.

Ingen klarar att sona sin egen karma. Den bördan är omöjlig. Men det är just det offer Jesus gör, när han går in i vårt ställe! Och på korset åstadkommer han den försoningen, bekräftad av uppståndelsen.
 
Många lever sitt liv som "levande döda", fast i de begär som inte mättar. Inte går det att kväva livstörsten heller… varken med meditation eller askes.

Det Jesus gör är att han går fram till oss, knackar på hjärtats dörr och ber oss öppna. Han ensam tillfredsställer all vår längtan efter mening, djup och äkta kärlek.
 
Nu är han här, hos oss, för att söka upp och rädda den som känner sig förlorad, i sitt liv, i sin situation. Eller som det står i en sång:

SINNERMAN - WHERE YOU GONNA RUN TO?
Syndare, vart ska du fly?
 
RUN TO THE MOON - Men månen kan inte hjälpa dig.
 
RUN TO THE ROCK - Men bergen lyfter dig inte.
 
RUN TO THE SEA - Havets vågor för dig tillbaka till stranden.
 
RUN TO THE DEVIL - Djävulen väntar på att förstöra dig.
 
RUN TO THE LORD - Men Herren fyller dig med liv och renhet.
 
Run to the Lord.
 

HERREN VÄLSIGNE DIG OCH BEVARE DIG.
HERREN LÅTE SITT ANSIKTE LYSA ÖVER DIG OCH VARE DIG NÅDIG.
HERREN VÄNDE SITT ANSIKTE TILL DIG OCH GIVE DIG FRID.
 
I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.
 
Och till det svarar församlingen:
- AMEN!
 
 
Rika hälsningar från eder Helene F Sturefelt, V.D.M.
 
- med särskilt tack till psalm- och viskören och dess ledare!
- samt till kamelen i Jeriko...

Du slapp nålsögat! Eller?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar