Hur kan man avslöja begäret som aldrig mättar?
Följ med på gudstjänst i Möllebackskyrkan, där vi fick lyssna till berättelsen om den girige och utstötte tulltjänstemannen Sackaios.
Vi har just läst Lukas kapitel 19:1-10. Rubriken denna söndag är "Samhällsansvar" (21:a söndagen i Trefaldighetstiden). Frågan är vilket samhällsansvar den här förtryckande mannen tog.
Jag bildsätter med foton från Jeriko, där en kamel har huvudrollen...
I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.
Herre, låt Ditt ord verka ibland oss
såsom Du önskar.
Tala uppmuntran och förmaning, tröst och
varning, oss alla till välsignelse, till växt och mognad, så att begäret som aldrig mättar blir avslöjat.Amen.
Sackeus, eller Sackaios som han heter på
grekiskt originalspråk, är välkänd för de flesta. Han är den lille mannen som
klättrar upp i ett träd för att få se Jesus.
Barn kan identifiera sig med Sackaios.
De befinner sig ofta längst bak i folkhopen och kan inte se vad som händer.
Många vuxna kan också känna igen sig i honom. Man kanske vill komma närmare
Jesus, men tycker det är pinsamt, eller för krångligt för att försöka.
Att vara så kort i växten som han var,
kan vara ett funktionshinder. Men hur är det då för den som har allvarligare
svårigheter att övervinna? Finns det någon som hjälper honom eller henne att få
sin andliga vård som alla så väl behöver?
Är våra kyrkor och gudstjänster
anpassade för dem som har svårt att sitta still, för dem som inte klarar att ha
för mycket folk omkring sig, för den som är ljud- och ljuskänslig?
Om detta kan vi samtala mer om vid
kaffet!
Lukas träffade aldrig själv Jesus. Han var läkare och gjorde en grundlig genomgång av vittnesbörden kring Jesus. Särskilt fokuserade han på händelserna kring sjukdom och läkande, förstås, och tecknade ned detta i sitt evangelium.
Lukas har tre ständigt återkommande teman,
som predikan ska belysa.
1) problemet med de rika och vad man
skall göra åt det.
2) Att Jesus identifierar sig med ”syndare”.
3) Och
den tro som erkänner Jesus som herre och som ger människan nytt liv.
Följ nu med till Jeriko! Känn doften av
kryddor och kameler! Jag har varit där flera gånger. Första gången 1977 var Jeriko
en judisk stad. Vid andra tillfället, för några år sedan, hade Israel lämnat över Jeriko till den
muslimska befolkningen och stämningen var annorlunda.
För två tusen år sedan hade varje samhälle sina stadsmurar och tull-system. Man måste veta vem som kom in i staden, och på Jesu tid var ju landet ockuperat av romarna. Där fanns Sackaios.
Det var inte populärt för den som arbetade för fienden, vilket Sackaios alltså gjorde.
DEL 1 – DE RIKA.
Lukas berättar den här historien som en
motvikt till den sorgliga berättelsen om den rike mannen i förra kapitlet – ni
vet han som frågade vad han skulle göra för att få evigt liv, men var så kär i
sina ägodelar att han satt fast.
I begäret som aldrig mättar.
- Gå och sälj allt vad du äger, sa
Jesus, kom sen och följ mig!
Den rike gick bedrövad bort.
Det Jesus sa är inget allmänt påbud; att alla rika ska ge bort allt de äger, det skall vi snart få se. Hans svar är situationsbundet och gällde just den här rike mannen.
Sedan kommer nästa bevingade ord:
- Det är lättare för en kamel att komma
igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.
- Men vem kan då bli räddad? frågade
lärjungarna oroligt.
- Det som är omöjligt för människor är
möjligt för Gud. (Luk 18:26).
Ingen i Jeriko tyckte om den här lille
korte mannen. Han var en sådan som alla föraktade, och om de skulle vetat att
just han skulle bli ihågkommen genom alla sekler, skulle de inte tro sina öron!
Sackaios tog betalt av alla - det var lagliga indrivningar
såsom tjänsteman, men han lade en hel del i egen ficka också.
Överallt där
pengar byter ägare – oavsett om det är vid en bullrig marknad med doft av kryddor och kamel, eller vid en
glänsande datorskärm i ett skumt vardagsrum, så är det alltför ofta som pengarna är
svarta. Ärligheten är för länge sedan borta.
Det jag kan ta, det tar jag.
Egoistens första bud.
Vi kan fundera på vår tids internetbedrägerier i en tid som blir allt mer kontantlös. Vi förlorar sakta kontrollen över pengarna. De syns inte längre. Pengar är bara siffor, inget som vi längre håller i handen - om vi själva inte ser till att hålla kontanterna rullande.
Och vi lämnar digitala spår efter oss överallt. Vill vi det?
Snart kommer den digitala valutan "bite-coin" att växa alltmer.
Och ännu värre är det med dem som låter operera in ett chip under huden, med alla koder till bankkonton, portar och dörrar. Om vi låter det bli det normala i framtiden, då kommer många bli ställda utanför, de som inte vill acceptera detta.
Om detta ska jag predika mer, vid annat tillfälle.
Tillbaka till Jeriko.
I Sölvesborg har man planterat Mullbärsträd där vi plockar de söta små bären i augusti!
Nu hände det märkliga. Jesus stannade
precis under trädet och mötte hans blick. Jesus såg rakt igenom lagren av mygel
och penningbegär. Han väjde inte för Sackaios hårda och sluga blick. Jesus hade
mött tillräckligt många tullindrivare för att veta vilken själslig åkomma de
led av.
Begäret som aldrig mättar.
Inte en enda människa hade bjudit hem Sackaios förut. Han var ju en ”syndare” i betydelsen förrädare, mot sitt folk, mot sitt land, mot sin Gud.
Så uppfattar inte vi längre dem som återvänder till Sverige för terrorbrott idag.
Men det är just dessa syndare som Jesus söker upp.
Han umgås hellre med ”fel sorts människor” än dem som ingen räddning behöver.
Det gick ett sus genom folkmassan. Jesus
bjuder hem sig till förrädaren! Den där Jesus kan inte vara pålitlig, han
heller!
Men det är bara kärleken som kan
förvandla en människa. Att få valfriheten att säga ”ja till Gud, och säga nej”
(som vi sjöng i psalm 289).
Den varma, ärliga blicken går rakt igenom hans hårda skal. Att bli sedd
för den han var innerst inne ledde till en omvändelse, snabbare än han kunde
klättra ned.
- Hälften vad jag äger, Herre, skall jag
ge till de fattiga. Och har jag pressat ut pengar av någon, skall jag betala
igen det fyrdubbelt!
Hur mycket hade han kvar, egentligen?
DEL 3. EN TRO
SOM GER NYTT LIV.
En äkta omvändelse handlar om att man
blir drabbad av Gud.
Guds kärlek går rakt in, precis som
vattnet kysser stranden…
Det är alltså inga tomma ord eller någon slags religiös åsikt.
Det som sker är
på riktigt.
Hans flotta hus och hem blev nu mycket mindre glamoröst, med
färre tjänare och mindre glans. Det gjorde plötsligt inget.
Här är en tro som leder till nytt liv!
Att leva i en kärleksfull relation med
Jesus förändrar livet inifrån.
- Idag vill jag gästa ditt hem! säger
Jesus, och länkar än en gång samman en utstött människa med Abrahams familj.
Frestelsens berg, Jeriko.
Sackaios följde inte med Jesus upp till
Jerusalem när han sedan gick vidare, utan valde att etablera sitt nya liv där han
bodde, i Jeriko, mitt ibland de ilska grannarna.
Kanske var det bara kamelen som förstod
honom… men denna gång slapp kamelen försöka tränga sig igenom nålsögat… : )
Det är helig mark.
Till sist.
Ingen klarar att sona sin egen karma.
Den bördan är omöjlig. Men det är just det offer Jesus gör, när han går in i vårt
ställe! Och på korset åstadkommer han den försoningen, bekräftad av
uppståndelsen.
Det Jesus gör är att han går fram till
oss, knackar på hjärtats dörr och ber oss öppna. Han ensam tillfredsställer all
vår längtan efter mening, djup och äkta kärlek.
HERREN VÄLSIGNE DIG OCH BEVARE DIG.
HERREN LÅTE SITT ANSIKTE LYSA ÖVER DIG OCH VARE DIG NÅDIG.
HERREN VÄNDE SITT ANSIKTE TILL DIG OCH GIVE DIG FRID.
I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.
Och till det svarar församlingen:
- AMEN!
Rika hälsningar från eder Helene F Sturefelt, V.D.M.
- med särskilt tack till psalm- och viskören och dess ledare!
- samt till kamelen i Jeriko...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar