Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 15 juli 2019

SE JAG GÖR ALLTING NYTT

Det nya livet kommer.


Vilket underbart ord!

SE, JAG GÖR ALLTING NYTT, SÄGER HERREN!
Joh Upp 21:5.

I dessa tider av självhjälpsläror med träningstips från hälso-coacher och livsstilsterapeuter, söker jag mig åt ett annat håll.

Om det vore möjligt för människan att förbättra sig själv, då skulle vi väl göra det?
Men vi vill inte. Och vi kan inte...

- Ta dig i kragen! är ett hopplöst råd. Jag kan inte lyfta mig själv uppåt.

Det är då detta starka bibelord kommer fram.
- Se, jag gör allting nytt, säger Herren.
Orden finns att läsa i Johannes Uppenbarelsebok, kapitel 21 vers 5.

Låt oss se vad det innebär.

Låt oss se.


SE.

Se! Öppna dina ögon och se! Inte bara dina fysiska ögon utan även dina inre ögon. Var uppmärksam på vad Gud gör i ditt liv.
Det finns ingen slump - det är möjligen Guds sätt att vara anonym för dig, tills du förstår vem det är som leder dig fram till olika möten...

SE, JAG...

Jag. Avsändaren är Gud själv. Det är Skaparen som talar till dig. Det är den personlige Guden som håller livet i sin hand.
Detta är svårt för vårt ego att acceptera, att det skulle vara Någon Annan som ska förnya mig, och inte jag själv.

Men du kan ju inte... Dina motiv är för svaga och din kraft för liten.

Gud, öppna mig!


SE, JAG GÖR ALLTING...

Gud tar tag i hela ditt och mitt liv, inte halva, inte små bitar - utan alltihop!

När du och jag öppnar oss för Herren och överlåter våra liv i hans händer, då tar Gud tag i helheten - vår hälsa, ekonomin, arbete/ studier och relationer, allt!

Den levande Guden är en god Fader som vill oss väl. Upprättelsen kommer till hela din person.


SE, JAG GÖR ALLTING NYTT...

Nytt, inte gamla repriser. Gud vill inte att du skall leva om ditt liv. Nej, det som ligger bakom ligger bakom... och det har format ditt liv, fram till nu.

Erfarenheter som har varit svåra och bittra vill Herren läka. Han vill förvandla våra sår till ihopläkta ärr.
Med kärlek hanterar han din och min livshistoria. Våra erfarenheter vill han välsigna till visdom och hjälp åt andra.

Låt mig få blomma, på nytt.


SE, JAG GÖR ALLTING NYTT, SÄGER HERREN.

Detta, är ett löfte.
Det är Gud som har initiativet, inte du eller jag. Gud är subjekt, den som agerar. Du och jag är mottagare av denna enorma kärlekshandling från Skapelsens herre!

Vår tro är inte beroende av vårt humör, inte heller av vår förmåga att be...
Den trötta sucken:
- Herre, tag hand om mitt liv, jag orkar inte bära mig själv längre... Den bönesucken hör Gud!

Så, jag släpper taget, varje dag, till Bibelns Gud som förnyar mitt liv, dag för dag.

Daglig förnyelse.


Den som är i Kristus är en ny skapelse!

- Därför bedömer jag inte längre något på människors vis, säger Paulus. Och han har dött för alla, för att de som lever inte mer skall leva för sin egen skull, utan för Honom som dog och uppväcktes för dem.

DEN SOM ÄR I KRISTUS ÄR ALLTSÅ EN NY SKAPELSE, DET GAMLA ÄR FÖRBI, NÅGOT NYTT HAR KOMMIT..
2 Korinthierbrevet kap 5:15-17.

Det är stora ord!

Vem kan utlova det?

Bara den som själv är upphov till Livet.

Låt mina erfarenheter bli nya frön, till välsignelse.



Tack käre himmelske Fader att vi får leva av ditt löfte!
Jag släpper allt gammal, och tar emot det nya livet av Dig.

Förlåt mig alla synder. Bota min skam med din kärlek.
Tack Jesus Kristus att vi i dopet har fått ikläda oss din rättfärdighet, som förnyar både kropp, själ och ande!
Amen.

De allra nyaste hälsningar,

Helene F Sturefelt,

- som fotograferade i rabatten, vecka efter vecka, och följde vallmons knoppar till blomställning och frökapslar.




Hm, på samma stjälk växte både dubbla och enkla blommor... Hur gick det till?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar