I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.
Helige Ande,
öppna Ordet för oss nu.
Tala till oss tröst och förmaning,
uppmuntran och varning, ja låt Ordet verka i oss såsom Du vill. Amen.
Har du tänkt på att ordet ”döma” har två
riktningar? Både inom juridiken och teologin betyder ordet dels ”fördöma det
som är fel” dels att ”frikänna den oskyldige”.
Det är mycket viktigt att vi har dessa
båda betydelser med oss in i texten, nu när vi ska närma oss den dramatiska
händelsen med äktenskapsbryterskan.
Vem är det som skall fördömas skyldig?
Och vem är det som skall frikännas som
oskyldig?Oskyldig är den som blir offer för en annan människas utnyttjande.
Det handlar om Guds lag och det handlar om sexualitet, två mycket starka krafter.
På sociala medier just nu finns det
något som heter ”Suger-Dad” och ”Suger-Babe”. Det är grova män
som lockar unga killar och tjejer att posera och utföra sexuella tjänster, mot
löften om pengar och lyxiga presenter. De förstår inte att de lockas in i en
fördold prostitution och de är förblindade av snabba pengar.
Jesus befinner sig i templet i
Jerusalem. Plötsligt kommer en skara män dragandes med en kvinna som de
ertappat på bar gärning. Hur gick det till? Har de kikat in genom ett fönster?
Var det en kompis till dem som var där inne och som tipsade dem?
Det här känns mycket unket.
Många dåliga predikningar har hörts över
denna händelse, då fokus lagts på kvinnan, den bedragerskan...
Men tänk om
rubriksättningen i Johannesevangeliet hade varit så här i stället:
- Mannen som lurades… Männen som
utnyttjar kvinnor… Halliken som fick skämmas. Eller:
- Avslöja ditt sexmissbruk.
Våldför dig inte på kvinnor! Eller:
- Ännu en attack på Jesus.
Då riktas fokus på samma punkt som Jesus
gör. Nämligen på männens beteende. Jesus böjer sig ned och skriver något i
sanden. Vi vet inte vad, vi kan bara gissa:
- Var det en lista på de synder de
själva begått? Var det namn på de kvinnor de själva utnyttjat?
- Eller klottrade han bara förstrött och
bemötte deras fråga med den likgiltighet som den förtjänade?
Men han säger:
- DEN AV ER SOM ÄR UTAN SYND KAN
KASTA FÖRSTA STENEN.
De skriftlärda och fariséerna - som
finns mitt ibland oss än idag – använder kvinnan, oavsett om hon har gjort sig
skyldig till en allvarlig synd eller inte, som ett redskap för att attackera
Jesus.
De misstänkte att han skulle säga till
kvinnan att hennes synder var förlåtna – och de skulle innebära att Jesus lärde
folket att bryta mot och bortse från Mose lag.
Temperaturen stiger och situationen blir
allt mer laddad.
De anklagande männen njuter av att känna
sig moraliskt överlägsna henne, ja de njuter av att ha trängt in Jesus i ett
hörn som han har svårt att ta sig ur…
Men svaret från Jesus var förödande!
Han säger inte att Mose lag är fel. Men
det han visar är att vi alla kan känna oss skyldiga, om vi skall vara helt
uppriktiga, då vi fördömer fel personer.
Och den ene efter den andre inser vad
Jesus menar, och går där ifrån. Stenarna förblir liggande på marken.
Hon lever i ett patriarkaliskt samhälle där mannen definierar henne, och har
makt över henne. Det gör vi delvis fortfarande, men inte i samma utsträckning.
Eller hade hon blivit tvingad in i den
här situationen? Var hon ett offer för omständigheterna, som Jesus hjälper
henne att bryta?
Männen blir fördömda. De har gjort fel.
Kvinnan blir frikänd. Hon får nu leva upprättad.
Jag vill säga en sak till, om Guds lag.
Den synd som har lika stor som den sexuella är den som utnyttjar Guds lag/ Mose lag, som
ett medel att själv framstå som rättfärdig… Det vi kallar för skenhelighet.
Genom att konfrontera synden har
Jesus bokstavligt ställt sig i den eld-linje som han nyss har räddat kvinnan
ifrån. Han ställer sig där i stenings-linjen, i vårt ställe, och tar konsekvensen av all synd. Och räddar oss!
Nu är vi långt ifrån vår tids ytliga
meditationsformer som ber oss inte värdera det som händer, utan bara tänka
positivt, vilket lägger en dimma och en falskhet över det som vi varit med om.
Han kommer med sanning och han kommer
med kärlek, och lägger dessa två i våra händer.
Sanning utan kärlek är att slåss med Mose lag mot alla vi menar gör fel...
Kärlek utan sanning är mesighet och gränslöshet, utan riktning.
Dessa både måste samagera.
Det är provocerande, men samtidigt vår
enda räddning. Vi kommer att trilla i diket igen och bli lurade en gång till (psalm 779),
men denna gången vet vi var räddningen finns! Jesus tar all skuld på sig, på
korset.
Jesus visar att Guds kärlek till oss
människor är så oändligt stor att han är beredd att göra allt för oss! Han
älskar oss tillbaka in i livet, med sanning och försoning över det som är ditt
livsöde.
Ta emot det!
Inga stenar skall kastas.
TILLITEN SOM KRISTUS VUNNIT ÅT OSS, ÄR
STÖRRE ÄN VAD MAKT OCH ONDSKA VILL. Sv Ps 779.
Herren välsigne dig och bevare dig.
Herren låte sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig.
Herren vände sitt ansikte till dig och give dig FRID!
I Faderns och Sonens och den Helige Andes namn, amen!
Varma hälsningar,
Helene F Sturefelt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar