Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 14 juli 2019

ATT KASTA FÖRSTA STENEN

 

Stenar på Hanö.

 
Denna söndag läser vi i alla kyrkor texten om Äktenskapsbryterskan i Johannes evangelium kapitel 8. Rubriken är "Att inte döma".
Jag bildsätter med foton från Bönsäcken på Hanö - det är en märklig samling stenar som svänger likt en svans, beroende på vindar och vattenströmmar.
 
Välkommen att ta del av min predikan idag. Men först samlar vi oss i bön:

I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.
Helige Ande, öppna Ordet för oss nu.
Tala till oss tröst och förmaning, uppmuntran och varning, ja låt Ordet verka i oss såsom Du vill. Amen.
                                Inga kaststenar.


Har du tänkt på att ordet ”döma” har två riktningar? Både inom juridiken och teologin betyder ordet dels ”fördöma det som är fel” dels att ”frikänna den oskyldige”.

Det är mycket viktigt att vi har dessa båda betydelser med oss in i texten, nu när vi ska närma oss den dramatiska händelsen med äktenskapsbryterskan.

Vem är det som skall fördömas skyldig?
Och vem är det som skall frikännas som oskyldig?
 
Skuld har bara den som aktivt gör en medvetet felaktig handling.
Oskyldig är den som blir offer för en annan människas utnyttjande.

 
Oskyldig.
 


Det handlar om Guds lag och det handlar om sexualitet, två mycket starka krafter.
 

På sociala medier just nu finns det något som heter ”Suger-Dad” och ”Suger-Babe”. Det är grova män som lockar unga killar och tjejer att posera och utföra sexuella tjänster, mot löften om pengar och lyxiga presenter. De förstår inte att de lockas in i en fördold prostitution och de är förblindade av snabba pengar.
 

Jesus befinner sig i templet i Jerusalem. Plötsligt kommer en skara män dragandes med en kvinna som de ertappat på bar gärning. Hur gick det till? Har de kikat in genom ett fönster? Var det en kompis till dem som var där inne och som tipsade dem?

Det här känns mycket unket.

Många dåliga predikningar har hörts över denna händelse, då fokus lagts på kvinnan, den bedragerskan...
 
Är kvinnan en bedragerska?
 
 
Men tänk om rubriksättningen i Johannesevangeliet hade varit så här i stället:

- Mannen som lurades… Männen som utnyttjar kvinnor… Halliken som fick skämmas. Eller:
-  Avslöja ditt sexmissbruk. Våldför dig inte på kvinnor! Eller:
- Ännu en attack på Jesus.

Då riktas fokus på samma punkt som Jesus gör. Nämligen på männens beteende. Jesus böjer sig ned och skriver något i sanden. Vi vet inte vad, vi kan bara gissa:

- Var det en lista på de synder de själva begått? Var det namn på de kvinnor de själva utnyttjat?

- Eller klottrade han bara förstrött och bemötte deras fråga med den likgiltighet som den förtjänade?


Vad betyder det?


Men han säger:

- DEN AV ER SOM ÄR UTAN SYND KAN KASTA FÖRSTA STENEN.
 
Kapitlet är skrivet så att det börjar med att folket vill stena kvinnan till döds, men slutar med att de vill stena Jesus.

De skriftlärda och fariséerna - som finns mitt ibland oss än idag – använder kvinnan, oavsett om hon har gjort sig skyldig till en allvarlig synd eller inte, som ett redskap för att attackera Jesus.

De misstänkte att han skulle säga till kvinnan att hennes synder var förlåtna – och de skulle innebära att Jesus lärde folket att bryta mot och bortse från Mose lag.

Temperaturen stiger och situationen blir allt mer laddad.

De anklagande männen njuter av att känna sig moraliskt överlägsna henne, ja de njuter av att ha trängt in Jesus i ett hörn som han har svårt att ta sig ur…

Men svaret från Jesus var förödande!


Snuskig syndasten.
 


Han säger inte att Mose lag är fel. Men det han visar är att vi alla kan känna oss skyldiga, om vi skall vara helt uppriktiga, då vi fördömer fel personer.

Och den ene efter den andre inser vad Jesus menar, och går där ifrån. Stenarna förblir liggande på marken.
 
Kvinnan då, hur skall vi se på henne?
Hon lever i ett patriarkaliskt samhälle där mannen definierar henne, och har makt över henne. Det gör vi delvis fortfarande, men inte i samma utsträckning.
 
Vilken skuld hade hon? Var hon singel? Var männen gifta? Hade hon lockat männen till att begå äktenskapsbrott med henne? Var hon en ”Suger-Babe” som inte förstod vad hon gjorde, lockad av pengarna från de lystna ”Suger-Dads…” ?!

Eller hade hon blivit tvingad in i den här situationen? Var hon ett offer för omständigheterna, som Jesus hjälper henne att bryta?
 
Vi vet inte. Oavsett vilket, så har hon dragits in i en synd som måste brytas. Jesus räddar henne från att stenas till döds. Nu får hon bryta med sin destruktiva livsstil och vända om. Till nytt liv!

Männen blir fördömda. De har gjort fel.

Kvinnan blir frikänd. Hon får nu leva upprättad.


Upprättad.
 


Jag vill säga en sak till, om Guds lag.

Den synd som har lika stor som den sexuella är den som utnyttjar Guds lag/ Mose lag, som ett medel att själv framstå som rättfärdig… Det vi kallar för skenhelighet.
 
Syftet med Guds lag är att låta ljuset från Guds doom falla in i hjärtats mörkaste vrår.

Genom att konfrontera synden har Jesus bokstavligt ställt sig i den eld-linje som han nyss har räddat kvinnan ifrån. Han ställer sig där i stenings-linjen, i vårt ställe, och tar konsekvensen av all synd. Och räddar oss!
 
Steningslinje.
 


Nu är vi långt ifrån vår tids ytliga meditationsformer som ber oss inte värdera det som händer, utan bara tänka positivt, vilket lägger en dimma och en falskhet över det som vi varit med om.
 
Tack och lov är Jesus annorlunda!

Han kommer med sanning och han kommer med kärlek, och lägger dessa två i våra händer.
Sanning utan kärlek är att slåss med Mose lag mot alla vi menar gör fel...
Kärlek utan sanning är mesighet och gränslöshet, utan riktning.
Dessa både måste samagera.

Det är provocerande, men samtidigt vår enda räddning. Vi kommer att trilla i diket igen och bli lurade en gång till (psalm 779), men denna gången vet vi var räddningen finns! Jesus tar all skuld på sig, på korset.


Jesus tar stenarna.
 


Jesus visar att Guds kärlek till oss människor är så oändligt stor att han är beredd att göra allt för oss! Han älskar oss tillbaka in i livet, med sanning och försoning över det som är ditt livsöde.

Ta emot det!
 
Endast den skyldige skall fördömas. Endast den oskyldiga skall frikännas.
Inga stenar skall kastas.

TILLITEN SOM KRISTUS VUNNIT ÅT OSS, ÄR STÖRRE ÄN VAD MAKT OCH ONDSKA VILL. Sv Ps 779.
 
 
Herren välsigne dig och bevare dig.
Herren låte sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig.
Herren vände sitt ansikte till dig och give dig FRID!
 
I Faderns och Sonens och den Helige Andes namn, amen!
 
Varma hälsningar,
Helene F Sturefelt.
                                                               
Bygg församling med stenarna istället.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar