Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 8 juli 2019

DET BORTTAPPADE MYNTET


Borttappade pengar.


Handlar det om pengar?
Nej, inte alls! Det handlar om att vända på begreppet vem det egentligen är som är Sökare...

Och vem som är Funnen.

På Sturellas digitala plattform vill jag nu dela söndagens enkla predikan om det borttappade myntet.
Kommer du ihåg berättelsen från Lukas evangelium?
Annars friskar vi upp minnet här:

Var är det?


JESUS SADE:
- OM EN KVINNA HAR TIO SILERMYNT OCH TAPPAR BORT ETT AV DEM, TÄNDER HON DÅ INTE EN LAMPA OCH SOPAR HELA HUSET OCH LETAR ÖVERALLT, TILLS HON HITTAR DET?

OCH NÄR HON HAR HITTAT DET, SAMLAR HON VÄNINNOR OCH GRANNKVINNOR OCH SÄGER:
- GLÄD ER MIND MIG, JAG HAR HITTAT MYNTET SOM JAG HADE FÖRLORAT.

PÅ SAMMA SÄTT, SÄGER JAG ER, GLÄDER SIG GUDS ÄNGLAR ÖVER EN ENDA SYNDARE SOM OMVÄNDER SIG.
Lukas 15:8-10.

Vilsen, men eftersökt.


Det borttappade myntet var mycket värdefullt för den här kvinnan. Kanske var det hela hennes hemgift, på den tiden.
I dagens kontantlösa samhälle vet vi knapp vad pengar är. Dagens unga generation tror att man trycker ut pengar ur en vägg…
 
Vi skulle kunna översätta texten med ”det borttappade plastkortet” – då förstår vi vilken förlust detta var!

Det dyrbara kontokortet!
 


Men nu handlar det inte om pengar. Det handlar om dig och mig. Och om Jesus.

Kvinnan i evangeliet är en bild för Gud. Det värdefulla myntet – plastkortet – är du.

 Vi är borttappade. Vilsna. Vi har rullat iväg från vår tro. Vi har ersatt tron på Gud såsom Skapare med en allmänt högre makt. Vi vågar inte tro att livet har en mening på djupet, utan uppmanas av olika livscoacher att själva skapa vår mening.

Livet blir en prestation, och det kan upplevas allt tyngre, trots att sommaren är här och kvällen är ljummen. Aldrig får jag vila. Jag skall bära allt själv...

Det är Gud som letar. Och finner!
 


Jag är inte längre en tvivlare. Jag är inte ens en sökare – jag är funnen!
Det är Gud själv som har initiativet – inte du eller jag!
Gud är subjektet, vi är objektet.

Det är Gud som är Sökaren.

Tänk om vi kunde skriva så i vårt CV - utbildningen den och den... duktig på det och det... och så är jag Funnen! Av Jesus.

Jesus visar med all kärlek vilken känsla Gud har för oss var och en – du är så dyrbar, mer värdefull än alla VisA-kort i världen, att han är beredd att lämna allt, sopa rent överallt, för att hitta dig där du är.

 - VAD HJÄLPER DET OM DU VINNER HELA VÄRLDEN, MEN FÖRLORAR DIN SJÄL, säger Jesus.

Åh, min själ...


Ingen av oss kan själva skapa en mening som bär i livet och in i döden. Det kan bara Gud göra.

Omvänd er, är inbjudan.
- KOM TILL MIG ALLA NI SOM ÄR TYNGDA AV BÖRDOR, JAG SKALL SKÄNKA ER VILA, säger Jesus.
 
Och när du är funnen, av vår himmelske Fader, då lägger han dig i sin plånbok, med säkerhetsskydd så att du inte skall bli kidnappad eller utsugen på ditt värde, och ber dig:

- Lev i gemenskap med mig! Inte som en åsikt på distans, utan som en kärleksfull gemenskap, i bön, i bibelläsning, och ta emot den mening som bara Guds närvaro kan ge.

Vi är i Guds skyddande plånbok!
 


Låt oss be:

Tack Gud för kyrkan – den är byggd till din ära! Hjälp oss att fylla detta Gudshus med lovsång över vad Du har gjort och gör för oss alla.

Jesus, tack att Du är ute och söker – för att åter lyfta in oss i din gemenskap, där livet blir upprättat.

Helige Ande, vi välkomnar dig in i våra liv… Vi ber för varandra, för den vi sitter bredvid, för den vi älskar, den vi har svårt att fördra… för den värld som längtar efter fred och frihet.

Herre, hör oss när vi med ett hjärta ber såsom du en gång lärde: VÅR FADER, DU SOM ÄR…
 
Må din väg gå dig till mötes, den väg som Herren nu visar dig, fylld av hans närvaro och mening!
 
Må din väg gå dig till mötes.
 
 
Och så sjöng vi den gamla läsarpsalmen 225:
 
JESUS ÄR UTE OCH SÖKER
  VEM SKALL HAN FINNA IDAG?
    VEM SKALL IDAG HONOM SVARA:
      HERRE, HÄR ÄR JAG!
 
 
HAN SIN FÖRLÅTELSE GER DIG
   NÄR DU DIN SYND HONOM GER.
    DÅ BLIR DU HANS.
     FRÅN HANS KÄRLEK INGET KAN SKILJA MER.
 
 
Äntligen!
 
 
 
FLY INTE, GÖM DIG EJ LÄNGRE
   DU SOM SÅ OFTA HAR FLYTT
     STANNA, BLI STILLA FÖR JESUS
       ALLTING KAN HAN GÖRA NYTT.
 
 
LÅT HONOM TA DIG VID HANDEN
   FÖLJA DIG ÄNDA TILLS DU
    ÄR HOS DIN FADER, SOM LÄNGE
     VÄNTAT, OCH VÄNTAR ÄNNU.
 
 
JESUS ÄR UTE OCH SÖKER
   STANNAR OCH BÖJER SIG NED
    SÄGER MITT NAMN, OCH JAG SVARAR,
     HERRE, ÅT DIG JAG MIG GER! Sv Ps 225.
 
Tack käre himmelske Fader!
 
 
 
De dyrbaraste hälsningar från en Herrens tjänarinna,
Helene F Sturefelt,
 
- som hellre sopar än dammsuger... annars hade myntet varit uppslukat!
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar