Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 18 juli 2019

STARK BÖN

Bed för mig.


Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära. Närvaron finns där, en kraft som vill bära.
Ja, öppna det rum som står låst djupt inom dig. Barnet som bor där, som stumt skriker:
- Hör mig!
Du är en bön. Gud är din bön.

Ingmar Johanssons text tar oss med till Sinnesromässan.

- Gud, ge mig sinnesro när jag tycker Du är stum, och inte hör Dig, eller förstår Dig...

Låt oron få sjunka som stenar mot botten. Hela ditt liv är ett samtal med Honom, som bär universum och bor i ditt hjärta.
Han delar ditt liv, både glädjen och smärtan.
Du är en bön. Gud är din bön.

Oron sjunker till botten.


- Gud, jag hör Dig inte! Vilken våglängd sänder Du på...??


Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära. Närvaron finns där, en kraft som vill bära.
Ja, våga den tillit som bor djupt inom dig. Lyssna på rösten som kallar dig:
- Följ mig!
Du är en bön. Jag är en bön.


- Lär mig att bedja av hjärtat...


Tystnaden för mig närmre.


Vad är din utgångspunkt?
Att Gud är din fiende som skall övertalas eller blidkas?
En sådan bön har sällan framgång. Det kanske inte ens är någon idé att be alls om min gudsbild är helt förmörkad...

Men när utgångspunkten är att GUD ÄR GOD, då får bönen ett annat innehåll och en annan riktning!
Jesus säger:

FINNS DET NÅGON BLAND ER SOM GER SIN SON EN STEN NÄR HAN BER OM BRÖD, ELLER GER HONOM EN ORM NÄR HAN BER OM EN FISK?

OM NU REDAN NI SOM ÄR ONDA FÖRSTÅR ATT GE ERA BARN GODA GÅVOR, SKALL DÅ INTE ER FADER I HIMLEN GE DET SOM ÄR GOTT ÅT DEM, SOM BER HONOM?
Matteus kap 7:7-11.

Sten istället för bröd.


Gud vill det goda, för dig, för mig och för oss alla! Godhet är Guds väsen. Godhet är Guds vilja.

Gud är för oss, inte emot oss!

Bönebössan skall därför aldrig riktas mot Gud själv, utan snarare mot den verklige fienden; ondskan själv.

När vi ber, då har vi "Gud i ryggen", på vår sida. Vi ber "med Gud" - inte "mot Gud"!

Guds fiende - Splittraren, Förstöraren, Åklagaren -  vill bara ta, slakta och krossa.
Men Gud, vår himmelske Fader, vill ge, upprätta och läka.

Detta är bönens första punkt.

Gud är god!


Den andra punkten handlar om ren artighet. Jag börjar med att tacka, inte begära.

- Tack Gud för nattens vila, för en ny dag med nya möjligheter. Tack Gud för att Du är så god, för att Du har en plan med mitt liv och vill leda mig fram.

Allt det som ligger hindrande i vägen tar jag också upp i bönen:

- Herre, förlåt mig mina felsteg, mina misstag och mitt missmod. Förlåt de synder som blockerar. Öppna mitt sinne, hjälp mig.

Att i bönen först TACKA och sedan STÄDA ut synden gör bönen till ett hjärtats samtal där respekt och tillit råder.

Bönesvaret börjar gro.


Nu har jag ett bekymmer som jag vill lyfta fram, ett böneämne.
Vi kan be om vad som helst och Gud svarar också suveränt på våra böner.
Ett dåligt exempel:

- Gud, hjälp mig starta ett krig...
- Nej.
Bönesvaret var klart och tydligt. Att bedja efter Guds vilja betyder att vi inte kan gå emot Guds vilja med våra önskningar.

Vi kan be att våra barn skall bli frälsta, att vi skall bli brukade utifrån våra gåvor, att vi skall få ha hälsan till kropp, själ och ande, vi får be om dagligt bröd.

Bönen skall vara konkret, så vi ser hur bönesvaret tar form.

Samtidigt kan vi tacka för det vi redan har:

- Tack Herre att mitt barn ber aftonbön ibland, tack att mina talanger tycks vara uppskattade bland folk, tack för att jag orkar sitta uppe en liten stund, att jag har smör på knäckebrödet...

Tack för de frön jag ser.
 

Den starkaste delen av bönen är när vi attackerar Guds fiende, djävulen själv. Han är lögnens fader, genom-ond, tar min glädje och knäcker mitt självförtroende.

I bön får vi attackera honom med "böne-bössan".
Det finns olika sätt att göra det.

Denna söndags predikotext handlar om att "binda och lösa":

JAG SKALL GE DIG NYCKLARNA TILL HIMMELRIKET.

ALLT DU BINDER PÅ JORDEN SKALL VARA BUNDET I HIMLEN.
ALLT DU LÖSER PÅ JORDEN SKALL VARA LÖST I HIMLEN.
Matt 16:18.

Nävans frökapsel är en nyckel.
 

Det betyder att vi i vår bön kan lösa en människa som vi ber för, eller för ett problem vi kämpar med. Vi kan bryta ett ont inflytande över personer och göra anspråk på den personens frälsning, befrielse, hälsa och så vidare.

- Fader, jag bryter i Jesu namn det ondas makt över - - - och gör anspråk på hans/ hennes frälsning och helande - - -

Nycklamakten går ett steg vidare.

Jesus säger i samma sammanhang att vi kan binda anden (inflytandet, problemet) i den personen vi ber för.
Det är inte något fel på personen ifråga, men det är fel på "anden" i personen. Och det är den anden som skall attackeras med bön, inte själva personen.

- Jesus, nu binder jag anden i den och den personen, som blir så skadad. Allt som är emot Dig och din godhet, stort som smått, binder jag och ber att det skall lämna honom/ henne - i Jesu namn!

Den makten har Jesus gett oss!
Vi behöver inte ryta eller skria, utan fast och bestämt visa fienden fingrarna och säga:
- Nu får du backa! Stick här ifrån! Backa!


 Dessa tankar finns att läsa i Carl-Erik Sahlbergs bok "Effektiv bön".

Stick och brinn!


Sista punkten i ett levande böneliv är att tala i enlighet med bönen.

Om vi har bett om en bättre ekonomi kan vi inte gå runt och klaga:
- Jag har så ont om pengar, inget blir bättre och inga bidrag får jag heller...

Dina ord motverkar då din bön.

Om vi ber om bättre hälsa kan vi inte heller då beklaga oss hela tiden:
- Jag har så ont här och där och medicinen hjälper ju aldrig...

Istället får vi tala i samma riktning som bönen:
- Vilken tur att jag ändå har en liten slant sparad... att knäna inte gör så ont idag...

Jag måste alltså välja att tala tro eller otro till problemet. Mitt val kan hindra bönesvaret eller befrämja det.
Om mitt barn har bett mig om pengar men går runt och gnäller på att jag är så snål, så minskar möjligheterna till att jag vill ge något alls...

Men om vi talar tro mot omständigheterna så kommer vi finna att vi får mer än vi kan tänka och begära! Mitt i dödsskuggans dal får vi be:

GODHET OCH NÅD SKALL FÖLJA MIG ALLA MINA DAGAR...
Psalt 23.

Även i dödsskuggans dal.


Jag lyfter ögat mot himmelen, och knäpper hop mina händer.
Till Dig, O Gud, som är barnens vän, mig håg och tanke jag vänder.

Det är så gott att få tacka Dig! Och gärna vill jag det göra.
Jag vet det visst att Du ser till mig, och vad jag ber vill Du höra.

Tack för allt gott Du mig ständigt ger, att känna, älska och äga.
Tack gode Fader för mycket mer, än jag kan nämna och säga.

Så håll utöver mig än din hand, O Fader god, utan like!
Och låt mig växa för livets land, som är ditt himmelska rike.

Lyfter ögat mot himmelen...


Bönehälsningar från Helene F Sturefelt,

- som sjöng psalm 762 och 210,
- och som fotograferade i strandkanten på Listerlandet, bland blåklockor och ormbunkar.


Fot-o-graf.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar