Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 30 juli 2019

ISKALLT PÅ NÄRRADION

Radio Sölvesborg.


Till dig som hittar Sturellas Fotoblogg via Sölvesborgs närradio 92,0 MHz så kommer nu några bildmässiga kommentarer.

Här är utvalda och iskalla foton från Jukkasjärvi, några brofoton samt galna Aulawaablar!

Denna sista vecka i juli har varit plågsamt varm för oss som inte tåler värmen. Jag har varit nära värmeslag flera gånger... Det är inte roligt!

Därför är det skönt att få svalka sig med dessa bilder.

Iskallt och skönt.


Torne älv ligger stilla och tyst. Vad har väl inte detta vatten sett innan det stelnar till is?!
Norrskenet drar över det och vattenmolekylerna fångar ljuset.

Det är oändligt vackert.

Varje isblock väger 2 ton och skördas i mars. Vilken teknik att kunna såga och ta upp detta frusna vatten!

Sol genom is. Skapelsen är skön!


Döm om min förvåning när jag såg de konstfärdiga havsdjuren utsågade ur dessa block - maneter!
Mer än två meter höga.

Det kändes som att befinna sig i oceanens djup.

Tänk dig sedan att sova där, i polarsovsäck, på en renfäll över isblocket...

Is-maneter!


Manet... en märklig varelse... utan substans med ändå fullt fungerande! Lealös, mjuk, läskig...

Kan den tänka och känna?
Hur vet den vart den ska?

Fascinerande.

Det går inte att få bukt med dem. De kittlar min fantasi.

Konstrum på Icehotel.
 

Jag kommer att träffa barn under kulturveckan och lära dem teckna, utan att undervärdera sig själva.
Våga dra tokiga streck, sätt ögon och mun överallt och se vad som händer!

Fakta och fantasi hör ihop. Precis som musik och dans.

Våra två hjärnhalvor ska inte konkurrera ut varandra.

Aulawaablar.
 
 
 
Just hemkommen från kulturträffen med barnen vill jag dela dagens övningar - att våga teckna fult...
… på en tidning, upp-och-ned för att komma bort från prestationen.

Det blev många glada skratt och tokiga berättelser utifrån dessa figurer.

Hjärn-gympa.



Du som hörde mitt sommarprogram fick del av all sorts musik. Jag vet inte varför man måste tvingas in i ett fack:
- Vilken musik gillar du?

All musik har sitt värde och sin plats.

De starka känslorna förstärks av hårdrocken, glädjen tar ett skutt med en glad schlager och mitt hjärtas bön vill ha stilla lovssångsmusik.

Bitar av den musik jag spelade.


Nu var det länge sedan vi paddlade under Sölvesborgsbron, men fotona därifrån är fortfarande unika! Eller hur.

Nu finns både Aulawabblarna och Brofotona som mindre konstkort, tryckt hos Peter Hörvin på ExposePrint i Karlskrona.

De går att köpa. Hör av dig i så fall - även i full storlek som tavlor.

Kraftfull arkitektur.


I begynnelsen var Ordet och ordet blev till musik.
Fåglarna lärde människan sjunga.

Musik och dans är vårt första språk, internationellt och djupgående, så även bilderna och målningarna.

Våga vara kreativ!

För mig är det att vara Guds med-skapare - allt ifrån till att baka bullar när det regnar eller att teckna med svart tuschpenna...

Tack till Bosse Ohlsson!


Iskalla hälsningar från radioprataren

Helene F Sturefelt, kreatör och amatörmusiker.

Om vill ha kontakt:
- helene.f.Sturefelt@live.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar