Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 1 augusti 2019

GLÄDJE PÅ DJUPET

Himmelsk glädje.



Kan man vara glad fast man är ledsen? Kan glädjen finnas, trots att man inte mår bra och livet är krångligt?

Ja, jag tror det.

Jag vet att det finns en glädje som inte är beroende av humöret, god mat eller glada vänner. Det finns en helt annan sorts glädje som går på djupet.

Men.

Den hör ihop med Sanningen...

Sanningen lyser i mörkret.


Äkta glädje kan aldrig komma till dig om du och jag lever i en livslögn.

Om vi hela tiden springer ifrån oss själva, täpper till alla hål med "roliga aktiviteter", då kommer tomheten krypande på kvällen och dagens lilla skratt är borta.

Känner du igen dig?

För att på riktigt finna den djupa glädjen behöver vi våga erkänna för oss själva vad det är som blockerar oss att leva livet ärligt.

Vad är det för känslor som aldrig blir kända? Vad är det för tankar som ständigt stoppas undan i tabu-förrådet?
Vi vet ju innerst inne att det ligger där och gnager, oroar... och äter oss inifrån.

Varför ser jag dig inte?


I Gamla Testamentet står ordet FRÖJD på många ställen. Hela Psaltaren är fylld av detta jubelrop:
- Fröjda er!

Men det är inget hurtigt uppmuntrings-rop att ta sig i kragen, nej, andra halvan hör ihop med Gud:

- Fröjda er i Herren!

Hela Psaltaren är full av människans betryck av fiender som jagar, hånfulla kommentarer och fördärvat rykte.

- Men Herren ställde mina fötter på en klippa... en stadig klippa! Gud har lyft mig upp ur dyn, ur fördärvet, och räddat mig! Herren är min borg och min frälsning!

En sådan djup-glädje kan bara drabba den som erkänt hur illa ställt det är.
Då, men först då, öppnas dörren för att Gud ska få plats - och Gud kommer! Tro mig!

Kom, glädjen, och bryt fram!



Likaså i Nya Testamentet kan vi läsa om GLÄDJE.

Också här ser vi kopplingen till sanningen.

- Jag är vägen, sanningen och livet, säger Jesus.

Jesus visar hur vi hör ihop med honom, som grenarna med trädstammen. Denna gemenskap sker på Guds initiativ, märk väl, och allt hålls ihop med kärlekens band.
Läs Johannes kap 15.

- Detta har jag sagt er för att ….

Ja, varför säger Jesus detta?
För att vi skall prestera mer? Vara mer effektiva? Tjäna mer pengar? Nej, inte alls!

- Detta har jag sagt er för att er glädje skall bli fullkomlig!

Fullkomlig.


Åh! Det är detta som är hela Bibelns ärende - att Gud vill skänka oss FULLKOMLIG GLÄDJE - inte lite grann så där på botten, lite halvfullt... utan totalt och helt uppfyllt!

Men glädjen är beroende av sanningen... Lögnen, sveket, likgiltigheten och förnekandet hindrar stort att glädjen skall kunna bryta fram.

Gud, ge mig sinnesro, att förstå vad det är som hindrar mig att ta emot din glädje.
Ge mig mod att förändra det jag kan...

Jag tar emot din glädje, Herre!


Att erkänna sina fel och synder för Jesus löser de djupaste knutar.
I Försoningen och förlåtelsen strömmar glädjen in, i stora strömmar!

Varken humörsvängningar, hormoner, kalas eller bråk kan hindra denna GUDSGLÄDJE att bryta in när sanningen har städat ut i både kropp, själ och ande!

Bibeln kallar denna underbara glädje för SALIGHET.
Det önskar jag oss alla!

SALIGA VISSHET, JESUS ÄR MIN.
HIMMELENS GLÄDJE FYLLER MITT SINN.
FÖDD AV HANS ANDE, REN I HANS BLOD
FÅR JAG FÖRTRÖSTAN, STYRKA OCH MOD.

HAN ÄR MIN GLÄDJE, HAN ÄR MIN SÅNG
HONOM JAG PRISAR LIVSDAGEN LÅNG!
HAN ÄR MIN GLÄDJE, HAN ÄR MIN SÅNG
HONOM JAG PRISAR LIVSDAGEN LÅNG.
Sv psalm 259

Prisa Gud!


I denna glädje ska jag nu vila.
Paus anbefalles från dessa datortangenter!

Eder bloggerska,

Helene Sture Glädjefelt,

- semesterfirande församlingstjänarinna.

Bubblande glädje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar