Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 26 juli 2019

KÄNSLOMÄSSIG MAKT

Känslornas makt.


Gud, ge mig sinnesro, att acceptera mina känslor, mod att förändra de känslor som utövar makt mot andra, och förstånd att inse skillnaden. Amen.

Vad är makt? Kan dina och mina känslor vara en maktfaktor i andras liv? Hur då?

Och vilken makt talar Jesus om när han säger:

ÅT MIG HAR GETTS ALL MAKT I HIMMELEN OCH PÅ JORDEN.
Matt 28:18.

Välkommen att följa med till sinnesromässan, i digital form, då vi talade om MAKT här om dagen.

Jag dyker ned i känslornas djupa brunn, och funderar samtidigt på "nyckla-makten" - den makt som Jesus gav Petrus:

JAG SKALL GE DIG NYCKLARNA TILL HIMMELRIKET.
ALLT DU BINDER PÅ JORDEN SKALL VARA BUNDET I HIMLEN, OCH ALLT DU LÖSER PÅ JORDEN SKALL VARA LÖST I HIMLEN. Matt 16:19.

Makt att låsa upp.
 

Tänk om våra känslor binder oss till gamla livsmönster? Tänk om dina och mina känslomässiga uttryck binder andra människor, så att de antingen blir rädda för oss eller undviker oss...

Här kommer ett antal förtryckande exempel.

KRITIKER-MAKTEN

- Måste du alltid... ?! Kan du aldrig... !?

Att drivas av ett starkt patos av Rätt och Fel kan i sig vara gott. Vi behöver människor med tydlig kompass vad som är rätt och fel i vårt samhälle och hur vi beter oss.

Men om idealen blir för höga så skapar det en inre spänning som ökar irritationen. Ut kommer småsura kommentarer, som kan växa till en allt mer krävande kritik, av allt och alla.
Mest lider personen själv, men han/ hon förgiftar sin omgivning av detta ständiga påpekande av hur fel allting är...

Barmhärtighet och kärlek behövs här, i stora mått!

Bind inte med mer kritik!


HJÄLPSAMHETS-MAKTEN

- Jag kan hjälpa dig! Det där tar jag! Jag kan fixa!

Bakom en yta av god hjälpsamhet kan ett negativt kontrollsystem dölja sig.
Att styra och ställa har den fördelen att mycket blir gjort, men människor runt om berövas sin initiativförmåga.

Hjälpsamhets-makten gör andra beroende av en. Man känner sig lätt oduglig i denna persons närhet.
Smicker och inställsamhet följer i kölvattnet och en känsla av att vilja undvika henne (det är ofta en kvinna...) trycker på.

Hon blir till slut ensam... Andra måste bryta med det beroende hon skapar.
Själv behöver hon slappna av i Jesu armar...

Slappna av.


FRAMGÅNGS-MAKTEN

- Kom igen allihopa! Här är jag! Sätt fart, nu ska vi öka effektiviteten, kilona ska rasa och produktiviteten ska upp!

Hjälp, jag måste springa och gömma mig. Jag orkar inte med honom....
Detta är oftast en man... som tror sig gott då han får med alla slöfockar och initiativlösa människor.

Men i hans närhet får man inte vara trött, svag eller sjuk. Det är framgång till varje pris som gäller.

Resultatet blir en tilltagande livslögn, ett bedrägeri om hur man själv mår och en förmåga att vilja erkänna misstag och vikande siffror.

Du behöver umgås med Jesus på korset... och se att framgångsmakten är mycket tunnare än den kärlek som segrar genom lidandet.

Så många som möjligt!


TVÄRTOM-MAKTEN


- You say yes, I say no, you say Stay, I say go go go...!

Beatles låt beskriver den här tvärtompersonen på ett lysande sätt.
Hans eller hennes behov att vara annorlunda gör att varje situation kommer i konflikt. Det går inte att underordna sig det som alla andra gör. Det är för vanligt, man försvinner i mängden och det klarar inte han/ hon.

- Vi ska ha fiskpinnar till middag.
- Men jag vill ha korv...

Det spelar ingen roll vad det handlar om. Tvärtom-makten styr hela familjen och alla suckar. Hur ska man bemöta en sådan person?
Jo, genom att själv tala tvärtomspråk:

- Vi ska ha fiskpinnar till middag.
- Men jag vill ha korv...
- Ojdå, fiskpinnarna är slut, det blir korv!
- Jaha, men ja... då så...

Då lurar man tvärtom-personen in i sin egen fälla. Du får själv översätta detta till allvarligare situationer.

Jag vill bort. Du vill hem.


BESSER-WISSER-MAKTEN

Kunskap är en maktfaktor. Det är mycket positivt, men det finns sammanhang där kunskapen tar över vår gemenskap och kväver all glädje.

Vad man än pratar om så kommer Besserwisser-typen med en förklaring från 1800-talet, eller föreläser om den kemiska balansen mellan... eller reder ut begrepp som ingen bett om. Man ville bara småprata lite... men det kan inte besserwissern.

Kunskapens makt gör ibland störst nytta i att tiga - i alla fall när det gäller mellanmänskliga relationer, där lyssnade och inkännande är det viktigaste. Eller hur!

Förklara inte!


VÅGHALIGHETS-MAKTEN

Både feghet och våghalsighet kan vara en maktfaktor som kan styra en hel grupp.

Att aldrig våga, och kräva total säkerhet och trygghet, kan låsa en familj så det blir svårt att gå ut över de vanliga rutinerna.

Att vara dess motsats; våghalsig, och kasta sig ut i farliga situationer, orsakar mor och far ständig oro och ångest.
Behovet av adrenalinkickar och att leva nära dödens gräns, kan vara det enda sättet den här personen blir riktigt lycklig av. Men hur kommer han/ hon fram till en mognad som är mer ansvarsfull?

Den ena personen får be om att våga ta ett steg fram.
Den andra personen får be om att kunna backa...

Vågar inte...


SKRATT-MAKTEN


- Ha ha ha! Jag har fått böter nu igen! Ha ha ha! Jag har fått diabetes! Ha ha ha…

Nu talar vi inte om det goda och glada skrattet, utan om det skratt som förnekar livets svårigheter.
Att skratta bort det som händer blir en märklig känslomässig faktor, både för personen själv och för andra runt omkring.

Yta, glam och festligheter är det som gäller för den här personen. Livet är för kort för att vara allvarligt. Låt oss ha roligt och njuta medan tid är.

Men att ständigt undvika smärta, mörker, lidande och sjukdom gör att livslögnen tilltar mer och mer för varje dag.
I denna "glada" persons sällskap kan man inte erkänna sin sorg, inte vara ledsen och inte få prata om det som sårat.

Ta honom/ henne i handen och visa det lugn som sinnesrobönen vill hjälpa oss med.
När trams-skrattet tystnar, kan sedan det riktiga skrattet få komma, det som hör ihop med den glädje Jesus talade om när det gällde försoning och evigt liv.

Kom, vi leker!


HÄMND-MAKTEN

Nu kommer vi till den makt vi först kanske tänkte på när ordet "makt" dök upp - den som är stark och ofta hotar med hämnd och våld.

Den här personen söker kontakt genom konfrontation. Det är tecken på styrka, menar denna man - ja detta är sannerligen en macho-man! - och drar igång konflikter för att visa vad han går för.

Rå muskelstyrka, eller ekonomisk styrka, är ett styrmedel som inte bara fördärvar familjer utan också stora delar av världen...

Till dig säger Jesus, som han sa till Pontius Pilatus:
- Du har alls ingen makt, om det inte vore dig givet från ovan...

Och så tar han udden av den politiska makten genom att bryta våldets spiral på korset.

Jag ber om stryka till dig att våga bryta hämnd- och vålds-makten, så att du blir fri.

Slå mig inte!


FÖRMINSKNINGS-MAKTEN


Det sista exemplet jag vill ta upp, upplevs sällan som en maktfaktor.
Det är förminsknings-makten.

- Inte ska väl jag... nej då, äsch den här gamla trasan... Nej, inte behöver jag något... men jag blir så ledsen om du inte kommer...

Att inte vilja eller kunna erkänna sina behov kan bottna i en enorm längtan att bli bekräftad, men den tar sig bakvända uttryck.
Egentligen vill den här personen (ofta en kvinna) höra massor av beröm.

Att styra genom att vara "underdog" är en lurig metod, som lätt lockar andra i fällan.

Ett obehag infinner sig, att man liksom är tvungen att truga, fjäska, berömma, locka... och plötsligt säger man "ja" till henne, trots att man inte ville eller hade tid och ork.

Den skenbara förnöjsamheten ska vi se upp med. Äkta uppmuntran kommer vi längre med, och för egen del gränssättning när hon driver oss att säga det vi inte vill.

Gud, ge mig sinnesro, att säga nej till det som är falskt...

Äsch, titta inte på mig.


Den makten som Jesus har är på ett annat sätt.

Han visar att Guds makt är SANNING OCH KÄRLEK.

Sanning - vi är ofullkomliga människor. Livets är brustet och fullt av synd. Endast Gud är fullkomlig.

Kärlek - vi behöver lika delar mat och kärlek för att överleva. Men endast Gud älskar villkorslöst. Guds kärlek är full av nåd och barmhärtighet mot oss luriga, svekfulla människor.

Johannes Döparen sa:

- OMVÄND ER! GÖR BÄTTRING!

När Jesus talar om den makt Gud är i honom - Åt mig har getts all makt i himmelen och på jorden - så handlar det om Sanning och Kärlek.

Det är en kallelse att genomskåda alla de strategier vi har för att ställa oss i bättre dager inför varann, och att komma till insikt hur vi försöker styra varandra.

Bundna av känslor vi inte kan kontrollera.

Strategi?


Låt oss be:

- Herre, jag ber nu om befrielse för den som är bunden i sina höga ideal. Lös honom/ henne från begäret att kritisera.

- Jag ber för den som vill kontrollera andra genom sin förmenta hjälpsamhet. Lös henne från denna bundenhet  och hjälp henne se att det är hon som behöver din hjälp... din Frid.

- Jag ber för den framgångsrike att han skall lösas från tvånget att prestera. Hjälp honom vila i att Du har gjort allt för honom....

- Herre, jag ber för tvärtom-människan, att hon skall våga inordna sig i det stora sammanhang där Du mättar våra behov.


- Jag ber för kunskaps-marodören, att du skall hjälpa honom att lyssna, inte förklara, och att han/ hon ska få vila hos Dig, som är all kunskaps källa.

- Herre, lös den fege från rädslan. Lös den våghalsige från dödslängtan.

- Herre, befria den som skrattar bort lidandet och hjälp honom/ henne att våga närma sig livets skuggsida.

- Herre Jesus Kristus, befria macho-mannens våldsamhet! Hjälp honom att se att han också är ett litet barn vid Ditt hjärta.

- Herre, befria den som förminskar sig, till att se sina egna behov och tillgodose dem. Befria oss från lusten att både förstora och förminska oss själva.

- TACK GUD att Du älskar oss tillbaka in i livet! Tack Jesus att Du visar oss den sanning som löser oss till att leva livet försonat - både här på jorden, och en gång i din himmel. Amen!

Amen!


Och så sjöng vi psalm 788:

FÖR LIVETS SKULL VÄNDS VAN-MAKTEN TILL VREDE,
FÖR LIVETS SKULL SKALL RÄTTEN FLÖDA FRAM,

FÖR LIVETS SKULL SKALL KÄLLOR UTAV GLÄDJE
GE MODET HOPP OCH KRAFT - FÖR LIVETS SKULL!
Per Harling.


Maktglada hälsningar...  Helene F Sturefelt,

- som alltid ber sinnesrobönen...
- och som hämtade inspiration från Ennegrammets insiktsfulla själavård.

Landa!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar