Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 18 oktober 2018

POSITIVT TÄNKANDE eller SINNESRO

Tänk positivt...


Nej tack till "positivt tänkande"! Men gärna sinnesfrid...

Kan man ljuga med att vara alltför positiv? Är det inte den negativa hållningen som leder oss fel?

Igår firade vi Sinnesromässans 20-åriga existens i Karlskrona stadsförsamling.
Temat var just "sinnesro" och vad det kan betyda för oss. Är det inte detsamma som att tänka positivt?

Nej, det är inte det.

Följ med mig in i de tankar jag delade i Kungsmarkskyrkan, även så idag, i Möllebackskyrkan.

Det handlar om ärlighet.

Ser du de vissna bladen? Eller de röda?


Var någonstans kan jag våga erkänna hur jag faktiskt har det? Finns det någon plats där man orkar ta emot mig, med all min kaos och utsatthet?
Ja, den platsen heter Sinnesromässan, eftersom just denna utsatthet i livet erkänns där, i förbönen och i det man samtalar om.

I vanliga fall låter det snarare så här:

- Jag har så ont... är så trött...
- Tänk positivt!
- Jag orkar inte mer, har kört slut på mina krafter...
- Ryck upp dig, kompis! Tänk positivt.
- De har stulit min cykel, folk är giriga och det blir aldrig någon ny regering...
- Sluta gnäll! Tänk positivt, sa jag ju. Du är i alla fall frisk!

- Och mor är sjuk och far är gammal och grannen bråkar...
- Hörredu, livet är en skola, du får faktiskt lära dig ta emot motgångarna som något positivt!
- Men jag vill inte gå mer i någon skola... motgångarna håller på att ta knäcken på mig! Och ditt eviga tjat om det positiva får mig att känna att det är du som är rädd för mörkret och livets baksida... medan jag måste få känna de känslor jag faktiskt känner... vara ledsen, sörja, sova...

Tja, så här kan det låta.

Ser du det fina bladet? Eller det med hål?


Allvaret är att det sällan finns plats för de ärliga känslorna i våra samtal. Vi har så bråttom. Har inte tid att lyssna. Slätar över. Dunkar i ryggen. Sätter på leendet, det falska men välmenande.

Till slut har vi målat in oss i ett antal livslögner som gör att vi inte vet hur vi ska komma ur dem.

Dessutom hyllar vi Friskendomen mer än Kristendomen...

- Bara jag har hälsan, så...

Jo, det är viktigt med hälsan, men om själen är tom och meningslösheten griper omkring sig, då hjälper det inte att man är kroppsligen friskt. Insidan måste också har sin näring.

Jag är frisk!


Denna veckas evangelietext berättar om de tio spetälska som bad Jesus att förbarma sig över dem.
All blev friska men bara en av dem återvände för att tacka.

JESUS FRÅGADE:
- BLEV INTE ALLA TIO RENA? VAR ÄR DE NIO ANDRA?
ÄR DET BARA DEN HÄR FRÄMLINGEN SOM HAR VÄNT TILLBAKA FÖR ATT GE GUD ÄRA?

OCH HAN SADE TILL MANNEN:
- STIG UPP OCH GÅ. DIN TRO HAR HJÄLPT DIG.
Lukas kap 17:11-19.

Ser du ljuset? Eller skuggan?


Vad är det hans tro har hjälpt honom med?

Här får vi se upp så att vi inte lägger på varandra ytterligare ett krav.
Är det tron som har gjort honom frisk?

Nej, alla de tio blev friska genom att de sökte sig till Jesus.
Men nio gick tillbaka till det vanliga livet. Bara den tionde fick sitt liv uppfyllt av det djupt meningsfulla mötet med Jesus själv.

Din tro har hjälpt dig... till vad då? Till en relation med Jesus!!

Tron drev den botade mannen tillbaka för att tacka gåvans givare!

De nio andra tillhörde "friskendomens skara"...
Den tionde knöt an till Kristus själv, och blev kristen...

Relationen med Gud genom Jesus fyller livet inte bara med kroppslig hälsa utan med själslig styrka och andlig kraft!!


Jesus i Möllebacken.


I kyrkan talar vi inte om "positivt tänkande". Vi talar hellre om FRID. Vad kommer det ordet ifrån? Jesus säger i evangeliet:

MIN FRID GER JAG ER.

Men vad hade hänt innan de orden yttrades?

Jesus mättade hungriga, tröstade de ledsna, gav livsmod åt de fördömda, befriade syndare, tillrättavisade maktens män och uppväckte döda. Sedan tog han vår död på sig och gav sitt liv på korset, för våra synders skull, och bröt dödens makt inifrån då han uppstod igen på tredje dagen.

Men inte en enda gång sa han till dem han mötte:

- Tänk positivt!

Nej, han kom med barmhärtighet, lyssnande, läkande och upprättelse.
Inget överslätande.
Inga nya krav.

Det är efter uppståndelsen som Jesus sedan säger till sina lärjungar:
- Min frid ger jag er.

Först då!! Friden kommer inte förrän han har gått igenom alla helvetets kval och mer därtill!
När försoningen är genomförd, med hans eget blod, det är då FRIDEN kommer.

Kristus i Kungsmarken.


Det finns stunder då det är nödvändigt att tänka positivt för att orka framåt, absolut.

Men det jag är vill säga är att det är ännu viktigare att våga erkänna den ärliga känslan, hur mörk och svart den än är!
Varför?`
Jo, för det är bara utifrån den ärliga punkten en människa över huvud taget kan ta ett steg framåt - i positiv riktning!

Stå i din sanning.

Hur negativ den än är, så är sanningen det som är verkligt positivt. Tänk negativt... och var realist. Det är utifrån det allt annat växer.

GUD,
  GE MIG SINNESRO
    ATT ACCEPTERA DET JAG INTE KAN FÖRÄNDRA

MOD ATT FÖRÄNDRA DET JAG KAN
   OCH FÖRSTÅND ATT INSE SKILLNADEN!

Står i sanningen. Att det är höst.


Till sist.

Det finns ingen smärta som är värre än den Jesus upplevde på korset!
Det betyder att all din ångest får plats hos honom.
Gud själv är inte främmande från dödens alla vidriga hot om att ta din glädje och ditt liv ifrån dig.

Du är räddad. Frälst i Jesu namn. Uppfångad i hans famn.

Det är sannerligen mycket positivt!!

Amen.

Grattis! 20 år av Sinnesro!

Fridfulla hälsningar,

Helene F Sturefelt

- befriad av det negativa tänkandet, som hjälpte mig se positivt...

Pessimisten sa:
- Nu kan det inte bli värre...
Optimisten svarade:
- Jooho då!!

Sämre? Eller bättre?
Det är frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar