Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 3 oktober 2018

GUDS ÄNGLAR och HUMANIST-DEMOKRATERNA

Jag ser inte...


Medan ett nytt politiskt parti vill avskaffa Gud så sjunger jag om änglarna.
Samtidigt som Humanistdemokraterna har fått nog av religion så tackar jag Gud för änglarnas beskydd.

Nu tror du att jag skojar... både du som inte tror att änglar finns, och du som är trött på politik.
Humanist-demokraterna...?!

Jodå. Låt mig få citera tidningen Dagen, men först sjunger vi lite:

GUD LÅTER SINA TROGNA HÄR
  ALLT GOTT AV NÅD ERFARA
    OCH BUDSKAP OM HANS KÄRLEK BÄR MÅNGTUSEN ÄNGLARS SKARA.

SÅ SJUNG AV HJÄRTAT OCH VAR GLAD.
  GUDS ÄNGLAR FRÅN VÅR BARNDOMSDAG
     OSS FÖLJER OCH BEVARAR.

Följer.


Roland Östlund i Älmhult har på ålderns höst blivit partiledare. Snart 92 år gammal har han just lanserat det nya partiet för ateister; Humanist-demokraterna.

- Att jag är ateist har jag beslutat för länge sedan, säger han. Det finns inget bra partialternativ för ateister. Humanist-demokraternas främsta mål är att "avgudifiera samhället" säger Roland Östlund i intervjun.

- Vi vill ta bort tron på Gud. Det finns tro på olika slags gudar och olika uppfattningar, men det finns ju ingen Gud. Kristus har bevisligen funnits, han är ingen seriefigur, men Gud, nej.
Slut citat.

Se där. En liten trosbekännelse fick vi dock!

Tänk så enkelt han gör det. Det är bara till att bestämma sig för att Gud inte finns, så finns inte Gud!
I så fall bestämmer jag att det inte finns några krig, för jag tycker inte om krig. Klart!

Det blir genast svårare när man "drabbas av Gud"... när Guds närhet är så påtaglig att hela livet blir förändrat.
Det är också långt bort från åsikter och tyckanden när man själv har upplevt änglavakt och blivit räddad undan olyckor och eldsvådor. Jag vet...

Räddad.


DE LÅTER OSS GUDS VÄGAR SE
   OCH ALLTID KRING OSS VAKAR.
     DE SKYNDAR  ATT SIN HJÄLP OSS GE MOT DEM SOM VILL OSS SKADA.

SÅ SJUNG AV HJÄRTAT OCH VAR GLAD!
   GUDS ÄNGLAR FRÅN VÅR UNGDOMSDAG OSS SKYDDAR I ALL FARA.


Tidningen Dagen frågar honom i intervjun:
- Vad hoppas du kunna ändra genom partiet?

Roland Östlund svarar:
- Jag hoppas kunna avskaffa saker som himmelriket, paradiset, Adam och Eva och sådana saker. Skapelseberättelsen har ju de flesta redan tagit bort.
Slut citat.

Så går det när naturvetaren kväver den andliga dimensionen. Bort med allt som inte är mät- och vägbart. Det blir en oerhört liten värld kvar. Man kan ju inte se vänskap, hopp, känslor eller tankar. Ändå finns de och styr hela vårt sätt att agera.

Kan du mäta mitt hopp?


Det är den kaxiga bullen som vill avskaffa bagaren eftersom han inte kan "se" honom. Han är liksom för stor... Och bullen är för dum.
Jag fortsätter sjunga den underbara änglapsalmen:

PÅ VÄGEN DE OSS LEDER SÅ
  ATT VI VÅR FOT EJ SLINTER
    ATT UTAN RÄDSLA VI KAN GÅ NÄR ALLT SLAGS ONT VI MÖTER.

SÅ SJUNG AV HJÄRTAT OCH VAR GLAD
   GUDS ÄNGLAR INTILL ÅLDERNS DAG OSS FÖLJER OCH OSS STÖDER.

Utan rädsla.


Jag förstår Roland. Jag har ju själv varit där en gång för länge sedan. Det var svårt att hitta balansen. Dagen frågar:
- Varför menar du att religion är skadligt för människan?
Han svarar:
- Den sätter en spärr för tankarna för en del, så att man inte vill tro på vetenskapen. Jag har läst en bok av Christer Sturmark (Humanisternas f d ordförande). Den har jag tagit stort intryck av.
Slut citat.

Här är ännu ett grundfel.
Vetenskapen svarar på frågan "Hur". Bibeln svarar på frågan "Vem" och "Varför" finns allting till.

De existentiella frågorna hanteras inte av naturvetenskapen. Men det gör de humanistiska vetenskaperna såsom religion, litteratur och filosofi.

Vetenskapen försöker skingra dimman...


Att vara humanist betyder i detta fall att sätta människan som högsta mått för allt vetande, etik och moral.
Tja... då kommer vi inte längre än näsan räcker...

Egentligen skulle hans parti heta "Mänsko-demokraterna". Eller ännu tydligare; "Ateist-demokraterna".
Det intressanta är att de måste utgå ifrån "Gud", som de inte tror på, för att deras parti ska ha något värde.

Motsatsen är teologin. Läran om Gud. Då har vi för länge sedan sprängt alla bortre gränser för vårt vetande, eftersom ingen gud - och särskilt inte Skaparen - låter sig fångas in i mänskliga begrepp.

Dessutom, herr nyblivne partiledare, så är Fantasin all kunskaps Moder:
- Undrar vad som händer om man... eller om man tillsätter det här... eller om man tänker sig att om det finns en okänd faktor X som faktiskt besitter den intelligens vi anar, då får det ju oanade konsekvenser för vårt liv...

… och tänk om man kunde lära känna denne Mr X?

Det kan man.


.. men kan aldrig fånga Mr X.
 

Gud är ljus. Ren energi. Guds väsen är själva existensen. Änglarna är ett utflöde av Guds energi. De har ingen egen vilja. De utför Guds befallningar och betjänar Gud med sin lovsång, dag och natt, genom tiders tider.

På jorden råder mörker. Änglarnas motsats är demonerna. De onda djävlarna. Men de är ständiga förlorare. Guds kärlek når än idag ända ned till oss i den här komplicerade världen.

MED VÄNLIG HAND, FAST INTE SEDD,
   DE MÖRKRETS MAKT FÖRJAGAR.
    DE HÅLLER TRÖSTENS KALK BEREDD, NÄR ÅNGEST OSS FÖRSVAGAR.

SÅ SJUNG AV HJÄRTAT OCH VAR GLAD!
   GUDS ÄNGLAR OSS PÅ DÖDENS DAG TILL HIMMELEN SKALL TAGA.


Ta mig med!
 

Roland vill avskaffa himmelriket. Hur har han tänkt göra då?
Jesus var ju ingen seriefigur utan fick behålla sitt existensminimum, men det var ju han som talade om himmelriket!

Jag hoppas innerligt att denne 92 åring har upplevt stunder av frid, harmoni, försoning, närhet, förlåtelse, hjälpsamhet, innerlighet...
Allt detta, och mer därtill, är en försmak av himmelriket!

Om själva ordet låser, ta ett annat ord då! Eller fyll detta Jesusord med de erfarenheter du har. Och sök för all del Guds rike och hans rättfärdighet, för då skall allt det andra tillfalla dig! Hälsar Jesus från Bergspredikan.

Jesus hälsar.


Innan Dagen avslutar intervjun med Humanist-demokraternas ledare, så tillägger han:
- Det skämtas alldeles för lite om Gud. Folk tar det för allvarligt, men det är inte värt att ta på allvar alls. Är man död är man död och sen är det bra med det.
Men först skulle Östlund till fotvården...

Det är alldeles tydligt att han vistas i fel kretsar. Mina kristna vänner och jag kan mycket gärna skämta om Gud - men med kärlek och ett leende på läpparna.
Och vad gäller döden; även tulpanlöken tänkte att när man väl är i jorden så är man där i mörkret. Punkt.
Inte hade löken tänkt sig att det skulle komma en vår... en sommar med vatten och värme... och att den döda löken skulle slå ut i den vackraste blomning!

Men det är klart, om man ligger där som lök och torkar i en låda, då händer det ju ingenting.
Jag hoppas Roland att du som lök absolut skall komma ned i jorden - för att bli överraskad när våren kommer!

Glöm inte att det var änglarna som förmedlade budskapet om LIV till Maria. Det var änglarna som berättade om UPPSTÅNDELSE för kvinnorna vid graven.

Inte där. Uppstånden.


KOM MILD OCH GOD TILL OSS NÄR VI
  MED DÖDEN MÅSTE STRIDA.
    OCH GIV OSS, HERRE, DÅ DEN FRID SOM VÄRLDEN EJ KAN GIVA.

MED TACK OCH LOVSÅNG LÅT OSS SNART
  FÅ MÖTA HIMLENS STORA DAG, DÄROM VI, GUD, DIG BEDER!


Kära Humanistdemokrater, ni hyllar vetenskapen. Men ni män kan ju inte ens förstå er på kvinnan, hur tror ni då att ni någonsin skulle kunna ana vem Gud är?!
Nej, ni får nog avskaffa henne också... hon passar ju aldrig in i era system och strukturer i alla fall.

Humanist-maskulinerna, det är nog närmare sanningen, det!

Nu skall jag dansa med änglarna!

Och blir det ny-val så vet jag vilket parti jag inte skall rösta på!

Jesus älskar dig.


Änglalika hälsningar från bloggarinnan Sturella,

- alias Helene Sture Teologfelt,

- som naturligtvis inte kan bildsätta detta inlägg med annat väder och vind, och bortom det ana något Mycket Mer.


















2 kommentarer:

  1. Så bra du alltid skriver Helene! Jag har läst dina tidigare bloggar och försökt att kommentera men det har nog inte gått. Tack för dina fina tankar som du delar med dig. Hälsningar vännen Monika.

    SvaraRadera
  2. Tack Helene för att du delar med dig av dina tankar. Jag har också erfarenhet av skyddsänglar och det känns så tryggt. Hälsningar vännen Monika.

    SvaraRadera