Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 5 oktober 2018

ÄNGLAR, DRAKAR och ÄNGLAKORT

Vilken ängel är du?


Tycker du om änglar? Tillhör du dem som har änglakort på nattduksbordet och änglafigurer i bokhyllan?
Då har du säkert stött på Doreen Virtue, den amerikanska författarinnan som skapat många av dessa kort och skrivit böcker om andlighet.

Många kvinnor finner skönhet, tröst och uppmuntran i dessa änglar.

Men de är inte av Gud...

Dumma Helene! Kom nu inte med din kritik igen och ifrågasätt det som är fint för mig!
Jo... Förlåt att jag stör, men det finns en baksida.

Följ med mig på en svindlande färd upp i himmelen, ut i universum, och sedan ned på jorden, i helvetet.
Bibel och dagstidning ligger som vanligt sida vid sida på mitt skrivbord.

Jag bildsätter med min egen bokhylleängel, fådd av en konfirmand i Tving för många år sedan, samt med min bild från symbolpedagogiken här om dagen.

Det blev en strid...


Vi börjar med Mikael och draken. Slå upp Johannes Uppenbarelse kapitel 12:7-12.

DET BLEV EN STRID I HIMLEN. MIKAEL OCH HANS ÄNGLAR GAV SIG I STRID MED DRAKEN.
OCH DRAKEN OCH HANS ÄNGLAR STRED, MEN HAN ÖVERMANNADES OCH DET FAINNS INTE MER NÅGON PLATS FÖR DEM I HIMLEN.

OCH HAN, DEN STORE DRAKEN, ORMEN FRÅN URTIDEN, HAN SOM KALLAS DJÄVUL OCH SATAN, HAN SOM FÖRFÖR HELA VÄRLDEN, HAN STÖRTADES NED PÅ JORDEN, OCH HANS ÄNGLAR STÖRTADES NED MED HONOM.

Störtades ned.


Vad är motsatsen till en ängel?

Det är en demon.

Guds ängel, som gjorde uppror mot Gud för att han själv ville vara Gud, störtades ned.
Den vita ängeln blev svart. Det goda förmörkades av ondska.
Tjänaren ville härska.
Den egna viljan perverterades och blev sin motsats - ett Ego, en fördärvare, en satan.

Och jag läser på tåget tidningen Metro:

"Syna era söners skitbeteende." Unga pojkar, grabbar och killar tar sig rätten att kalla flickor, tjejer och kvinnor för kränkande sexistiska uttryck.
Hur har dessa mammor och pappor fostrat sina söner, att så fort en kvinna går emot dem, så vräker de ur sig ord från helvetet?!
Dessa pojkars skitbeteenden måste få konsekvenser.

Ormen från urtiden får allt mer spelrum att spy ut sin galla.

Och när jag klev av tåget, stod ett tonårsgäng och stötte på varandra, där tjejerna kaxade mot killarna, med de grövsta porruttryck jag hört...

Här hjälper inga änglakort tillbaka till friden....

Skitbeteende.
 

Draken har infekterat människans sinne likt ett virus. Ett digitalt virus. Med verbala grovheter som respekt och egen moral inte längre kan stoppa.

Djävulens svans piskar på i hög takt. Fallet kan bli ännu lägre, ännu djupare.
Hur ska det gå till?

Enkelt!

Genom att klä ut sig till Ljusets ängel, förstås!

Den förmenta godheten lurar många.

Till exempel "Rosa Bandet". Där går pengarna till de stora multinationella företag som producerar produkter med kemikalier som orsakar cancer... och när vi fått cancer så måste vi köpa deras produkter för att... och så vidare.
Det är inte snällt.

Det är girigt. Och mycket ondskefullt.

Inte Rosa Bandet.


Men jag kan väl få meditera en liten stund framför min ängel? Jag orkar inte höra på allt elände i världen!

Inom New Age - i motsats till Bibelns Old Age - talar man om väldigt många ärkeänglar. Bibeln nämner endast Mikael, Gabiel, Ariel och Uriel. Vi uppmanas att inte ägna oss åt dyrkan av dessa.

Men är dessa änglar de samma som Bibelns änglar?

Jag svarar Nej på den frågan.
Det gör Doreen Virute också.

Sök upp hennes hemsida och lyssna på hennes berättelse! http://doreenvirtue.com

Vems ansikte återspeglar du?


Hon fick texterna till sina böcker genom "kanalisering" - hon kunde förnimma röster som gav henne budskap och information. Hon visste inte att det fanns olika andar och olika former av andlighet.
Eftersom orden var fina tog hon dem till sig.

Men efter många år började hon inse att det stod inte rätt till med dessa "informatörer".

Min kusin, som också varit djupt involverad i New Age bekräftar detta:

- Den här så kallade direktkontakten med änglarna är inget annat än kontakt med förklädda demoner.

- Hur kan du veta det?

- Jo, de gör allt för att hålla oss borta från Jesus. I meditation med dessa änglar åker man berg-och-dalbana, upp och ned - upp i himlastormande känslor, som bara varar ett tag för sedan rasar man ned. Och för varje gång blir fallet allt djupare.
Då mediterar man mer, tänker positivt och fokuserar på Ljuset och Universum, men friden består aldrig. Den bleknar och tomheten blir bara större och större.

- Du blir allt mer bunden. Hos dessa förklädda änglar finns ingen frihet. Och till slut ingen glädje heller.

Icke-materia.
 

Guds änglar vill inte ha uppmärksamhet. De fokuserar själva på Gud Fader, skaparen av universum.
De har ingen egen vilja. De är utsända av Gud själv, på Guds uppdrag, för att skydda oss, uppmuntra oss men också varna oss.

Satans änglar skyddar dig inte, de varnar dig inte för faror men invaggar dig i falsk trygghet.

Jag läser en gedigen bok om änglar, en teologisk forskningsstudie, gjord av en schweizisk författare på 1980-talet; Georges Huber, där han nitiskt studerat vart enda ord i Bibel som berättar om änglar.

Han inleder med att konstatera om vi skulle ta bort allt tal om änglar, då skulle vi behöva riva ut vartannat blad i Bibeln - så närvarande är dessa Guds budbärare!

"Mon ange marchera devant toi".


Georges Huber konstaterar också att katolska kyrkan i sina skrifter beskriver änglarna så här:

"Skyddsänglarna är varken obestämda himmelska flygdjur eller odefinierade esoteriska varelser, varken ogripbara personligheter eller blotta symboler. Nej, de är verkliga varelser, mäktiga personligheter, rena andar..."

Rena andar?

Ja, det betyder att en Guds ängel är "icke materia", det vill säga saknar både tid och rum, och är obegränsade av det fysiska.

Vi människor möter på vår väg synliga fiender och fysiska hinder, likaså moraliska svårigheter och psykiska påfrestningar. Ja, vi plågas av...

… ONDSKANS ANDEKRAFTER I HIMLARYMDERNA.
Efesierbrevet kap 6:12.

I himlarymderna.


Många kvinnor som lämnat New Age har sett att det är inställningen till JESUS som är den avgörande skillnaden.
Att bara använda sig av "Kristus-energier" leder inte hela vägen fram.

Både Doreen Virtue och min kusin, samt undertecknad, genomskådade detta genom den effekt det fick.
Eller för att använda en frågeställning från Ignatius av Loyola:

- Hur ska man kunna känna igen tankar och förnimmelser om de kommer från de goda änglarna, eller de dåliga?
Han svarar själv på frågan:
- Den förra skänker själen lugn och frid, medan den senare vållar oro och ängslan.
Och tomhet.

Georges Huber fortsätter:
- Änglarna har fria händer i människans fantasi och känslor, men alltid inom ramen för vad Gud bestämmer.

Fria händer, inom ramen för Guds vilja.


Och på funderingen kring varför Gud över huvud taget behöver änglar är svaret:
- Nej, Gud behöver inte änglarna... men eftersom Gud till sitt väsen är Liv och Ljus, så är änglarna ett utflöde av Guds skaparkraft.

Om Gud är solen, så är änglarna solstrålarna.

"Denna kärlek förmår Gud ge utan inskränkning, på alla plan, utan uppehåll.
Denna skapande kärleks verkan sträcker sig från den icke-levandes värld till andevärlden, skriver Hubes, ja den omfattar Vintergatans myriader stjärnor och miljarder av änglar i himmelen."

En annan god teolog, Thomas av Aquino, menar:

- Guds kärlek inskränker sig inte till att ge varelser existens och liv; i sin strävan att utbreda sig tilldelar Gud dem också värdigheten av att fungera som orsaker. Den ger blomman möjlighet att frambringa frön, den ger kvinnan förmåga att föda liv. Och den tar prästerna med i sitt arbete med att utbreda den uppenbarade (inte framtänkta!) (inte kanaliserade!!) sanningen om det andliga livet i världen.
På samma sätt tar den änglarna med i sitt arbete med att styra världsalltet.

Georges jämför med en chef:

- Det är av personlig otillräcklighet som en chef anlitar medarbetares hjälp.
Men det är på grund av överflöd av liv och resurser som Gud knyter änglarna till styrandet av världen, och förlänar dem värdigheten att fungerar som "orsaker"...

Orsakar hinder för ondskan.


Men hur var det nu med Jesus?

Johannes ser följande i sin syn i Uppenbarelseboken:

OCH JAG HÖRDE EN STARK RÖST I HIMLEN SÄGA:

- NU FINNS FRÄLSNINGEN OCH KRAFTEN OCH RIKET HOS VÅR GUD, OCH MAKTEN HOS HANS SMORDE.

TY VÅRA BRÖDERS ANKLAGARE HAR STÖRTATS NED, HAN SOM ANKLAGADE DEM INFÖR VÅR GUD, BÅDE DAG OCH NATT.
DE HAR BESEGRAT HONOM GENOM LAMMETS BLOD OCH GENOM SITT VITTNESBÖRDS ORD.

Seger genom Lammets blod.
 

Gud vill liv. Djävulen vill död. Gud upprättar. Satan drar ned.
Jesus ger sitt liv. Ormen från urtiden tar liv.

För att beröva döden dess makt, går Jesus frivilligt in i döden. Han tar på sig mänskligenhetens samlade skuld och dör likt ett offerlamm.
Blodet rinner, givet av kärlek.

Inte bombat, inte lemlästat eller självpåtaget söndersprängt under hot och skadegörelse.

Nej, Jesus ger sitt liv som försoning för allt ont mänskligheten har orsakat varandra, naturen och framför allt Gud.
När Doreen med änglakorten upptäckte detta, liksom min kusin, då öppnades himmelen... och sedan en avgrund av sorg över allt djävulskap, och hur lurade vi varit... av draken, förklädd till en ljusets ängel.

Gud är originalet. Guds fienden bara en dålig kopia... en ständig förlorare, som inte vill vara ensam i sin förlust av himmelriket. Då gör han allt för att dra med sig så många som möjligt ned i mörkret.

Det är denne riktige Jesus, sann Gud och sann människa, som frälser oss från ondo!

Nu bleknar alla änglakort och statyerna i bokhyllan plockas ned.

Det finns inget mer som behöver tilläggas eller kanaliseras - allt finns redan i sin fullkomning beskrivet i Guds ord, i Bibeln. Läs det, och återkom sedan! Vad mer vill du lägga till?

Och min känslighet säger mig, att vem det än är som har lust att komma med nya läror utöver Guds ord, han och hon vill ha ljuset på sig själv... Saint Germain, till exempel... och inte på Jesus.

Som kristen lever jag i gemenskap med Skaparen - inte med universum!
Jag kan inte ha en relation med det skapade på det viset. "Universum" kan inte relatera till mig, precis som jag inte kan ha en relation med mina skor... men gärna med skomakaren!

Ingen mer kanalisering!


MEN VE ÖVER JORDEN OCH HAVET: DJÄVULEN HAR STIGIT NER TILL ER, OCH HANS RASERI ÄR STORT, TY HAN VET ATT HANS TID ÄR KORT.

När du ber Jesus om befrielse kommer det bli en kamp.
Om du har varit djupt fast i dessa falska änglars grepp, så ger de sig inte så lätt. De vill behålla dig.
Ge inte upp!!!
Och framför allt; ta kontakt med en själavårdare!! Detta gör man inte ensam. Det är för svårt och bitvis allt för farligt.
Jag omsluter dig med bön, i Jesu namn.

Läs också mediet som blev fri från seanserna och demonerna: www.carinamirberger.se

Fri!


Så, medan laglösheten griper omkring sig - och barn sätter sig upp mot vuxna och mobbar dem i "barnens tyranni" - så håller jag fast vid mina kristna vänner som också är uppkopplade till Jesus direkt.
Vilken oerhörd styrka och glädje det är! Vilken befrielse!

Det är till denna varma gemenskap jag vill visa vägen. Allt jag gör och skriver har detta syfte; dra dig till själva kraftkällan, till Faderns utsträckta armar, till Sonens försoning på korset och till den Helige Andes delaktighet i ditt liv!


Dyrka inte budbäraren.


Till sist.
Gud har gett sitt folk ett löfte:

SE, JAG SKALL SÄNDA EN ÄNGEL FRAMFÖR DIG SOM SKALL BEVARA DIG PÅ VÄGEN OCH FÖRA DIG TILL DEN PLATS JAG HAR UTSETT.

TA DIG TILLVARA FÖR HONOM OCH HÖR HANS RÖST. VAR INTE GENSTRÄVIG MOT HONOM; HAN SKALL INTE HA FÖRDRAG MED ERA ÖVERTRÄDELSER.

MEN OM DU HÖR HANS RÖST OCH GÖR ALLT VAD JAG SÄGER, SÅ SKALL JAG BLI EN FIENDE TILL DINA FIENDER, OCH EN OVÄN TILL DINA OVÄNNER.
TY MIN ÄNGEL SKALL GÅ FRAMFÖR DIG.
2 Mosebok kap 23:20-23.

Kärnan. Den blå planeten.


Du behöver inte uppfinna några änglar. De finns redan. Det är inte du som har kontrollen över dem, det är de som vakar över dig.
Vänd ditt ansikte mot Gud och låt dig bli välsignad. Bed Gud sända dig din skyddsängel.
Och lyssna noga till hur och vart Guds ängel vill leda dig.

Allvaret är att Gud inte ser genom fingrarna med våra överträdelser. Gud älskar alla - utom en.
Fienden. Draken.
Ängeln leder dig då fram till korset. Det är dörren till friheten!

De varmaste hälsningar!

Helene F Sturefelt,

- bibelstudieledare, själavårdare, symbolpedagog och konstnär och... djupt tacksam till Herren för ett liv i gemenskap med Honom!

Läs också min kusins hemsida www.storalillajag.se

Återspeglar Guds ansikte.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar