Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 26 oktober 2018

TRÄDHERDEN GRÅTER

Sölvesborg.


Regnskogen skövlas och vi fäller träd i staden.
Vi suger ut naturen och orkar inte samarbeta. Bort med alltihop! Ge plats!

Åt asfalt och betong.

Och genmanipulerade grödor.

Detta är trädherdens sorgesång.

Östergötland.


Det fanns en vacker gran som jag alltid hälsade på när jag gick ned för trappan.
Fru Gran stod några tomter längre upp, vid några villor, och denna morgon hörde jag det förhatliga ljudet av motorsåg.

Jag stelnade till i trapphuset. Vad i all sin dar... ??

Sitter det en gorilla i trädet?
Nej, det var en arborist med motorsåg i handen. Gren efter gren hade han sågat av. Nu var det bara toppen kvar.

Detta är inte sant. Detta får inte hända.

Trädherdens hjärta pumpade hårt.

En annan skog.


DEN RÄTTFÄRDIGE GRÖNSKAR SOM ETT PALMTRÄD,
SOM EN CEDER PÅ LIBANON VÄXER HAN TILL.

JA, SÅDANA ÄR PLANTERADE I HERRENS HUS,
DE GRÖNSKAR I VÅR GUDS GÅRDAR.

ÄNNU, NÄR DE BLIR GAMLA, SKJUTER DE SKOTT,
DE FRODAS OCH GRÖNSKAR
FÖR ATT DE SKALL FÖRKUNNA ATT HERREN ÄR RÄTTFÄRDIG...
Psaltaren 92:13-16.

Marbella.


Storståtlig har hon stått där, i många år. Varje morgon har jag sett vinden svepa igenom hennes grenar. Solen har färgat hennes kottar gyllengula.

I henne har jag läst vädret.
Fru Gran har gett mig årstidernas skiftning och vädrets ombytlighet.

Hon var min glädje.

Till idag.

Motala.



SE DÄR EN MAN SOM INTE GJORDE GUD TILL SITT VÄRN,
UTAN FÖRLITADE SIG PÅ SIN STORA RIKEDOM,
TROTSIG I SIN LYSTNAD.

MEN JAG SKALL VARA ETT GRÖNSKANDE OLIVTRÄD I GUDS HUS.
Psataren 52:10.


I natt drömde jag om stora svarta moln. Jag vaknade av bröstsmärtor och vände mig om.
Molnen stod på högkant, de flyttade sig hastigt över den annars blå himlen.
Plötsligt sprack de två minsta molnen och upplöstes i svarta sotflagor.

Jag vaknade.

Vad är dag? Vad är natt? Vad finns kvar?

Sorg. Smärta.


I Brasilien skall de välja ny president. Han som troligen kommer att få makten tycker inte att Europa ska lägga sig i hur de hanterar sina naturtillgångar. Vill de gräva gruvor, då gör de det. Vill de skövla regnskog för att odla annat, då gör de det.

Eventuella klimatförändringar hänför han åter till avsändaren. I Brasilien är det inga problem.

Vi ser det på ett annat sätt. Försvinner regnskogarna rubbas balansen i naturen. Dessa enorma gröna lungor ger liv till oss allihop.

Men var och en har sin näsa närmast.

Ingen skugga på min tomt.

Vår granne.


Trädherden vet att skövling hör ihop med patriarkatet.
Träd och kvinnor hör ihop.

Vi växer med djupa rötter, ger syre in i relationerna, ger vindskydd över familjen, suger upp vatten och dränerar mark. Träden renar luften och absorberar våra utsläpp - som en förtäckt hälsning av Skaparen själv...

Fru Gran är borta. Nedsågad i bitar. Styckad. Ett styckmord, kan man tycka.


Skogen talar.



Nu blir det solsken över poolen.

Nästa sommar fyller de den med kommunalt vatten, som snart inte finns...

Under tiden hamnar granen i brasan och värmer de samvetslösa sinnena.

DÅRARNA SÄGER:
- DET FINNS INGEN GUD. Psalt 53:1.

Motorsågsmännen säger:
- Vi behöver inga träd.

Trädherden gråter.

Trädherden gråter.


Granen och grannen. Grannens gran.
Brasilien och Sverige. Blekinge och Östergötland. Män och kvinnor.

Utan träd dör livet på jorden.

Helene F Sturefelt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar