Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 30 oktober 2018

PSALTO - DANS SOM TILLBEDJAN och ICDF

Psalto, den kristna dansgemenskapen.


Gud har tusen språk. Dansen är ett av dem!

Jag har varit på 25 års kalas i Huskvarna. Vi har ätit tårta och dansat på borden - inte! Men väl i Kungsportskyrkans stora idrottshall.

Följ med på en mycket spännande helg i lovsångens tecken.

Det är PSALTO - den kristna dansgemenskapen i Sverige - som bjuder in till årliga träffar med dansande inspiration.

- Varför dansar du?
- Därför att det står i Bibeln.
- Gör det??

Psalto 25 år.


Detta inlägg är en fortsättning bibelstudiet jag skrev den 28/9, om själva ordet "dans". Läs mer här:

https://helenesturefelt.blogspot.com/2018/09/dans-i-bibeln.html

Jag delar upp detta i två delar. Först kommer den undervisning som vi fick i Kungsportskyrkan i Huskvarna, nästa inlägg är själva bibelstudiet.

Nu fördjupas kunskapen genom de två franska gästdansarna som besökte oss; Sodapop och Christine Jeanville. Från Paris till Huskvarna.

Vykorten, som jag bildsätter med, kommer från deras
 dansskola i Paris, Machol Danser la Vie!


Herren har tvättat mig ren. Hesekiel 16:9.


En ballerina och en hiphopare… En ljus, lätt och smal, och en mörk, tung och stor... som Gud förenat i kärlek... vilket underbart par! Vilket samarbete och vilket flöde de hade mellan sig!

Sodapop var Christines hiphop-lärare. De blev förälskade och så småningom gifte de sig, 2003, och Sodapop blev även frälst.

- Var inte rädd för världen! Du kan vara ett ljus i den sekulariserade världen.
You are shining of something that is not taugth.
Du strålar av något som man inte kan lära sig. Gud dansar i mig! Gud dansar i dig!

Dansarna är ett prästerskap!
- In a gentle way, not to perform.

Sodapop, Christine, Tove och Maria.


Christine och Sodapop förmedlade Guds ord till oss på ett ljuvligt sätt.

- All is about worship.

Allt handlar om tillbedjan. Detta är inte något uppträdande. Allt vi gör är tillbedjan till Gud, även dansen!
När du står i Gudstillbedjan så kan Guds fiende inte komma åt dig... Herren skyddar dig, och Herren tar hand om motståndarna.

Vi gick sakta runt i gymnastikhallen och intog rummet. Vi fick "presentera kroppen" för Gud, så även våra ärliga känslor, för att kunna öppna oss inför det flöde Gud ville skulle strömma igenom oss.

Detta har jag längtat efter i hela mitt vuxna liv! Dansen som tillbedjan till Gud. Hela min varelse ropade "JA!". Och tårarna rann stilla ned på mina rosa dansskor... Detta har jag vetat länge, men utan ord.


Fötternas bön.


I Paris har de en dansskola där de lär ut "worship-dance", dans i tillbedjan - "Machol school".

Machol var en av tempeltjänarna hos kung Salomo. Hans namn betyder just "dans i cirkel".
Han och hans tre söner stod just i denna lovssångstjänst. Jag trodde att vi nu skulle få lära oss gamla israeliska danser, men så var icke fallet.
Det var modern dans, på led, men med motivation ända ned till Gamla Testamentet.

Att dansa med denna inställning handlar om intimitet med Gud, om att dansa med auktoritet från Gud.
Precis som vi består av kropp, själ och ande så är denna tjänst inför Gud också tredelad:
- Sång, musik och dans hör ihop! De tre går inte att separera. Gör vi det, förlorar vi en viktig bit.
Likaså mår vi dåligt om vi inte ger näring både åt kropp, själ och ande.

- Listen, recieve and release (give) sa Sodapop.
Lyssna, ta emot och ge det vidare, släpp det fritt det som Gud gett dig.

Gemenskap. Känn in. Dela.
 
 

- It's about restoration, freedom and healing. Det handlar om upprättelse, frihet och läkande, sa Sodapop.
Dansen är identitet i rörelse, som läker hela människan.

- God is a God of movement. Vi behöver mer av rörelse in i kyrkan.

Rörelse = liv. Inte aktivism eller stress, utan vi rör oss utifrån en trygg plats där vi kan andas med Gud.

Bibelns ord för Ande är "roach". Gud har andats ut sin ande och vi andas in Guds ande.
Då blir dansen en relation med Gud, inte en teknik.

- Men jag kan inte dansa, kanske du tänker.
Andas med Gud! Då kommer rörelsen, sa Christine. Då blir vi Ett. In love. En kärleksrelation.

I denna rytm dansar vi livet. Det är inte koreografi det handlar om. Det är snarare att vara i enhet, med alla dansare, med alla kreatörer runt om i världen.
Vi har så många gåvor, inte bara dans. Vi kan samtidigt också måla, sjunga, spela, skriva...

- Bring them out!

Gud är rörelse. Inte statisk.


1 10 år har Christine och Sodapop rest runt i hela världen för att dela med sig av "dance of worship". De har lång erfarenhet och även studier i Guds ord. De har frågat rabbiner om de uppfattat bibeltexterna rätt.
Gamla Testamentet - Torá - talar mest till huvudet. Nu vill de ge Ordet tillbaka till det judiska folket - men via kroppen!

- Israel is the chosen people. Israel är Guds utvalda folk, ja, de är som en äldre broder för oss kristna, sa Christine. Nu  vill vi visa vår storebror dansens välsignelse.
När det står skrivet "God make the miracles" så står det egentligen ordagrannt:

- God dances the miracles! Gud dansar miraklerna! "Adonaj machol… "


Mitt barn, du är alltid hos mig. Lukas 15:31.


Det var mycket intressant att lyssna till dem!

Sedan dansade vi denna erfarenhet.

Jag trivs bäst med dans i cirkel för att skapa ett tydligt fokus, och för att kunna se varandra, men här stod vi alltså på led.
Varje steg och rörelse var i tacksamhet och bön till Gud. Det gjorde mycket gott.

Men när sedan Sodapop på kvällen skulle lära oss ut hiphop som tillbedjan, då sa mina muskler stopp... Det var för knyckigt, för manligt och pluffsigt för mig... Men nu kan jag grunderna, bara så ni vet!
Se upp!

Snart dags för hip-hop!


Den kristna dansgemenskapen PSALTO ingår i en internationellt nätverk, International Christian Dance Fellowship. www.icdf.com

Ordföranden Jan Dyer (kvinnonamn i England) berättade hur dans är ett mycket fint missionsredskap.

Jag blev väldigt uppmuntrad, det är även min erfarenhet. Särskilt cirkeldans - Helig Dans - är lätt för många att komma in i. Men då är det viktigt att centrum är tydligt.

Jag hörde många i Kungsportskyrkan vara tveksamma till Helig Dans, att det är flummigt och kommer från New Age.
Det gör det inte, men tyvärr är många dansledare inte kristna, därför kan cirkeldansens syfte bli otydligt.
Själva utbildningen till diplomerad dansledare är religiöst neutral, där olika kulturers danser finns med, även från andra religioner.
Det är i sig gott att få använda i integrationen, men som kristen vill jag ha Gud tydligt i dansens mitt, någon annan vill jag inte tillbe.

Textil ikon. Mitt dansmatta i Karlskrona.
 

Jan Dyer berättade om en kvinna i Indien, Susanna Harrington, som arbetar med danser som ett sätt att hjälpa människor till befrielse.
Hon tar det folkliga danserna och ger dem tillbaka till Gud.

- She take the indian peoples dances and give them back to the Lord.

 Läs mer på ICDF Network for South Asian Dance.

Men det är en andlig kamp och inte alls självklart.
Susanne hade tagit sig an en dans som heter "bha rat antyum" (stavar jag rätt?).
Denna hinduiska dans innehöll tillbedjan till demonerna... Hon renade dansen om och om igen, hela tiden i tillbedjan till Jesus på korset och hans försoning, ända tills hon såg demonerna sitta i träd... för att till sist ge sig av...

Pånyttfödelse.


ICGF's ordförande Jan berättade även om Mary Jones som skapat danser som alternativ till yoga, där dansen är välsignad och tillägnad Skaparen.
Den dansen heter "Cara Mayan".

Mer finns att läsa som sagt på www.icdf.com

Nu samlar jag ihop mig för att sammanfatta själva bibelstudiet.
Vi ses i nästa inlägg!

Dansande hälsningar från Helene F Sturefelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar