Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 30 augusti 2011

"VILL DU LIGGA MED MIG DÅ?"

Vad håller de på med??

Eric Amarillos låt "Om sanningen ska fram" är en ganska fin låt, när man läser texten.
Den har en refräng som sjungits hela sommaren:
- Vill du ligga med mig då?

Samtidigt  har vi fått ett osäkert rättsläge vad gäller ungdomar under 15 år som frivilligt i samtycke ligger med varandra.
Lagtexten säger att samlag med person under femton år är att betrakta som "våldtäkt av barn".
Om båda är under 15, vad händer då?

Och vad gör den stora majorietet killar och tjejer som inte vill... som känner sig tvingade till att "ha gjort det" för att inte bli utstötta.

Rör inte min kropp!

Sexualitet handlar inte om kroppen först och främst.
Det handlar om själen.
Men det är det ingen som pratar om! Allt fixeras vid kroppen och p-piller. Vuxenvärlden sviker då vi inte vågar tala om att Vänta.
Man mår inte dåligt av att vänta... men man kan må fruktansvärt dåligt att forcera fram det man inte vill.
Sexualiteten hör hemma bland vuxna, i ett troget förhållande.
Basta!

Här är Eric Amarillos text OM SANNINGEN SKA FRAM.

Om jag lyssnar mer än pratar, inte talar om mig själv.
Om jag säger du är vacker, men att det spelar ingen roll.
För skönhet finns inom oss, om jag ljuger om sånt där.
Om jag säger det går bra nu, men inte talar om mitt jobb.

Om jag ger dig mina tårar, men är stark när du är svag.
Spelar Sweet Home Alabama, på en lägereldsgitarr.
Om jag är säker på mig själv, men aldrig är för självgod.
Om jag är en alfaman i sängen, men aldrig bråkar.

Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram.
Vill du ligga med mig då, vill du ligga med mig.
Vill du ligga med mig då, om sanningen ska fram.

Mamma Pappa Långben gör små-ben..

Om jag inte är så svartsjuk, inte håller dig så hårt.
Om jag inte är så macho, men försvarar dig ändå.
Om jag ljuger om min barndom, säger att den varit svår.
Väcker modern i ditt hjärta, leker mamma pappa.

Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram.
Vill du ligga med mig då, vill du ligga med mig.
Vill du ligga med ..... (o s v)

Om jag alltid håller med dig, fast jag tycker du har fel.
Om jag låtsas att jag bryr mig, när du köper nya skor.
Om jag skrattar på rätt ställe, fast du inte är så kul.
Om du tror att jag är farlig, kanske tänder du på det.

Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram.
Vill du ligga med mig då, vill du ligga med mig.
Vill du .... (o s v )

Slut citat.

En sådan här text bland vuxna kanske bara är lite rolig.
Men hur lätt är det inte att uppmuntra både till otrohet och en alltför lättvindigt inställning till det som är det mest intima vi har!
Ska kroppens lust verkligen få styra det?
Har inte tanken och förnuftet något att säga till?

Jag är över 15 år.
Men vill inte... Bara om du älskar mig trofast!

Med Tantens rätt ska jag nu tröttsamt gå emot strömmen - fast jag vet att många går åt mitt håll, i smyg....
Elin Eek har ju sagt att tanter få finnas... Och tanter har också varit unga flickor... som gjort sina misstag.

I alla religioner omgärdas sexualiteten med skydd om det ömtåligaste vi har.
Just nu skulle vi kunna lämna våra överhettade känslor med att lyssna på andra sätt att dejta varandra.
Det finns en kombination av "arrangerade äktenskap med samtycke" som jag tycker är sympatisk.
Kloka vuxna, som känner sina ungdomar, föreslår möten för att lära känna varandra.

Hallå! Känner ni varann??
Vem har arrangerat det här?
Älskogsmyndigheten?

Vår ytliga, avklädda bråttomkultur där killarna går med häng och synlig kalong-rand skulle må mycket väl av att lugna sig lite.
- Vill du lära känna mig?
Om svaret är Nej, då finns det ju ingen respekt att bygga vidare på.
Bara lust.
En lust som lurar en att ge bort det som egentligen tillhör troheten och den som Älskar Dig.

Lagen skall inte tillåta 15-åringar att ligga med varandra - fastän de båda vill... Det är lika fel för det!
Det är mycket man vill men som man inte får...

Hur gör de medelålders då?
Ligger de med varandra i sina äktenskap? Hur blir det med De Sista Ljuva Åren?
Ibland räcker det med att man vet att det är möjligt... och att man lyssnar mer än pratar... och kramar mer än förväntar sig... eftersom sexualiteten sitter i själen och inte bara i nedre halvan.

I min bok Ulvsmålafestivalens Tankebok skriver jag utifrån Lasse Stefanz text:

"Hans tunnhåriga panna lutar sig över hennes rynkor, och han kysser henne med torra läppar - tills döden skiljer dem åt."

Troheten är så vacker. Den får alla torra grenar att blomma!
Undrar var min man är....

Så kan det gå!!

2 kommentarer:

  1. Hej Helene !
    Jag kommer att tänka på ett föräldrar möte jag hade för några år sedan när jag läser din blogg.
    Flickorna i klassen ( åk 2 ) inte alla
    hade väldigt utmanande klädsel. Jag frågade föräldrarna vad barnen gav för signaler med dessa kläder. Det blev en mycket givande diskussion. En mamma sa: Jag har aldrig tänkt i de banorna. Jag har bara följt modet.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Annika:
    Ja du, modet utnyttjar våra barn... Som vuxna måste vi våga vara tydliga med vad kläder markerar.
    Jag hade ett par konfirmander för några år sedan, där tunna linnen bjöd ut hela skafferiet... och jag bad dem stänga till lite - under lektionen åtminstone, med frågan:
    - Vill du att jag skall se dig i ögonen eller mellan brösten?!
    HS

    SvaraRadera