Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 1 augusti 2011

GUDS TUMAVTRYCK

Guds tumavtryck i trädgården.

Det ser ut som ett hjärta med runda knoppar och ett spjut med stjärnkristaller, som upprepar sig i det oändliga...
Guds Tumavtryck.
Jag blev "nästan religiös" där jag satt framför TV´n och såg "Vetenskapens värld".

Jag är mycket fascinerad över hur matematisk naturvetenskap närmar sig teologin.

Newtons teori - universum är ett regelbundet urverk - är krossat.
Inte av kyrkan, nej, utan av vetenskapen själv. Det visade sig vara en tro som inte höll...

Universum som ett regelbundet mönster?

Turing skrev 1952 i England en artikel om hur naturens mönster kan beskrivas med matematiska termer.
Detta utvecklades ännu mer av ryssen Beluosov, som upptäckte att naturen har en egendomlig oförutsägbarhet, som inte stämmer med de etablerade terorierna.
Det gäller inte minst väderprognoserna...

Han utvecklade "kaos-teorin", som inte alls var välkommen bland andra forskare.
Allt måste omprövas...
Och det är mycket lättare att hålla fast vid det man vet, även om det är fel.

Kärn-fysik.

Beluosov såg att ordning och kaos är förbundna med varann i en återkopplande kedja.
Om man ser en bild i en spegel, så går den igen i oändlighet. Men om man fokuserar på en detalj, så kan man se att den förändras när den vrids i en slinga.

Man kallar det för "fjärilseffekten" (= Kan en fjärlils vingeslag i Canada påverka så att det blir storm i Mexiko?).

Forskarna menar att det finns en självorganisation i alla celler.
De är helt lika från början, men sedan delar de upp sig och blir olika delar i kroppen.
Hur vet cellerna vad de ska göra?

Jag sitter och ler nästan hela tiden.
Så kämpigt det är att beskriva tavlan utan att nämna konstnären...
För mig är det så självklart att vi skådar Guds intelligens på ryggen.
Gud har programmerat naturlagarna in i minsta molekyl.

Det intressanta är att det poetiska uttrycket "Gud är granne med kaos" plöstligt har blivit matematisk naturvetenskap - och det är ju redan teologi!

Färg-matematik.

Ännu en forskare, Mandelbrot, var mer intresserad av det oregelbundna mönstrena i naturen än de jämna och väl definierade.
Det måste finnas en formel även för det, tänkte han.

Och jag tänkte på när jag som sexåring satt och ritade av mosaikplattor som pappa hade tagit hem från golvläggarfirman.
Jag ritade av mönster efter mönster med mina kulspetspennor... och lade banor i hjärnan, som senare skulle vara till hjälp att som vuxen se och organisera det liv jag skulle leva.

"Smartest floors" 1965.

Mandelbrot såg en "självlikhet", ett enkelt mönster upprepades om och om igen, tills ett komplicerat mönster vuxit fram, till synes oregelbundet.
Exempel är trädets grenar, floderna genom landskapet och blodkärlen i kroppen.
Mandelbrot kallade detta för "fraktaler".

Varifrån kommer det komplicerade?
Svar: från det enkla.
Som upprepas.

När programmet kom mot sitt slut var jag alldeles glad - tills jag hörde den egendomliga slutsatsen:
- Denna själv-organiserande struktur är en inneboende del av universum - och kräver ingen aktiv designer!".

Det skulle låta som en triumf mot Gud - av den svenska speaker-rösten - men så var det inte när den engelska programledaren förklarade att vi just nu sett "Guds tumavtryck".
- - -
Tro inte att det finns någon mening!...
Evolutionen är fortfarande omedveten och utan tanke...
Stackars förledda mänska.
Så rädda är vi i Sverige.... Politiskt korrekta och religiösa analfabeter.

Omedveten utveckling från bär till sylt.

Livet är en helhet.
Det är inte intressant att stycka sönder naturen från det liv vi lever.
Naturen är poesi, matematik, musik och bön.

Tack Gud för dem som forskar.
Men jag ber att de skall ställa sina kunskaper i relation till Dig,
Du som är universums upphovsman och älskare.
Din Ande bor i oss, hjälp oss att inte förneka det.
Amen.

Helene Sturefelt
- tummen upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar