Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 24 augusti 2011

FÖLJ MIG

Västanå-leden. Mötesplats.
Långt upp skymtar Gyllene Uttern.

Följa vem?
Vem kan jag lita på så mycket att jag vågar vandra i hans/hennes fotspår?
Ett gott ledarskap är det viktigaste samhället behöver, och vår kyrka.
Jens Stoltenberg i Norge är just nu den som är mest trovärdig, i både känslomässig mognad och handlingskraft.
Gaddaffi i Libyen ska vi inte tala om...
Guds beskydd över oss alla !

När man går in på bloggar kan man i kanten se det som heter "Följare" eller "Medlemmar".
Det säger ingenting om hur många som verkligen läser bloggen - det är oftast väldigt många fler.
Inte alla vill binda upp sig och vara en verklig "följare".

För oss som bloggar handlar detta om status.
- Hur många följare har du?
- Hm, bara 15... men snitt per dag så är det ca 100 som går in och läser Religionsdialog, för att se vad jag nu har hittat på...

Bara 1 följare? Dåligt...

Jag minns en konfirmand får många år sedan som gick upp i predikstolen för att öva på konfirmationsspelet.
Det var en lugn och cool kille, som långsamt lutade sig över mikrofonen och sa:
- Jesus hade sina lärjungar.... och jag har mina...!

Det blev ett skratt i kyrkan, av värme, och eftertänksamhet.

Vi följer er. Trofast.

Hur många lärjungar hade Jesus egentligen?
Tolv, och en som hängde sig... Var det inte fler?
Det beror ju på hur man räknar. Alltid den där statistiken....

Nya Testamentet beskriver att det även var många kvinnor som följde honom, men de räknades inte just som "lärjungar" med det särskilda uppdraget...
Efterföljarna blev fler och fler, i  tusental.
Tack vare de romerska vägnätets goda standard var det lätt att sprida Jesusberättelsen.

Romersk väg vid Paulus källa.
Tarsus i Turkiet.

Men framför allt var det lidandet för kärlekens skull som ingav respekt.
- Vem är denne Jesus, som de följer så till den milda grad att de inte, till något pris, vill överge den kärlek de har fått från Honom, och som de visar alla de möter...

När vi pilgrimsvandrar följer vi sju nyckelord som hjälper oss gå med Kristus här och nu.
Det är:
- Frihet: Ni är kallade till frihet.
- Enkelhet: Samla er inte skatter på jorden.
- Tystnad: De drog sig undan till en enslig plats.
- Bekymmerlöshet: Gör er inga bekymmer.
- Långsamhet: Min tid står i Dina händer, Gud.
- Andlighet: Uppmuntra varandra med andliga sånger.
- Delande: Möt mig nu som den jag är...

Läs ordens begynnelsebokstav uppifrån och ned, vad blir det då? Jo:
F-E-T-B-L-A-D !
Jag är en fetblads-kristen! Ha ha.
I min trädgård blommar just nu en av de kraftfullaste fetbladsväxterna, nämligen KÄRLEKSÖRTEN...

Kära nån, vem har räknat ut dessa samband? Är det Hans-Erik Lindström? Är det Joakim från S Sandby?
Eller är det Han som kallar oss att Följa Honom... ?

Imitatio Christi. Härma Jesus.

Fetblad.

Jag vill också ha många följare... men inte som ett mål utan som ett medel.
Det låter ju fromt... men jag menar det!
Mitt mål är att vi ska vara många som vill "lysa av Kristus" på de sociala medierna, i bloggosfären.
Detta är vår tids predikstol.

Dag Hammarskjöld får avsluta, med KG Hammars kommentar ur Vägmärken:

INSATSEN SÖKER OSS, INTE VI INSATSEN.

"Jag kan själv aldrig vara mitt eget mål.
Mitt livsmål är att vara medel.
Den upptäckten kan leda till att det sker en subjektsförskjutning i mitt liv.
Inte jag, utan Gud i mig...

Gud är livet i mitt eget liv.
Inte som objekt för min tro, utan som subjekt, i mina handlingar!

Att vara redskap är också att avstå från att låta sig prisas för det verk som Handen utför.
Att låta Gud får äran..."

Av dessa ord lever jag.

Vi är många. Kärleksörts-törstande.

Men hörredu, nu får du se till att bli en följare till denna blogg så att alla kan se hur många vi är, här!
Nej det är inte alls krångligt. Tryck på knappen bara...
Du behöver inte ha med foto eller namn, du kan vara ett anonymt utropstecken med en lustig liten pseudonym...

Jesusvännen Helene Följefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar