Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 15 april 2011

BYX-MYNDIG

Videung har vaknat.

Havsvikarna låg morgonblå och badade i solljus.
Sälgen lyste som solar längs kanten.

Det blå och gula omslöt mig. Mina sinnen väcktes, där jag satt på cykelsadeln.
Så vackert!
Jag har en fantastisk cykelväg till "jobbet".

Dagen vaknar.

Videkvistarna blommar och släpper sitt frömjöl - vi borde inte vara allergiska mot naturens eget vegetariska fortplantningssystem - vi borde vara allergiska mot smutsiga utsläpp... men det är vi inte.
Konstigt.

Det växer och spirar och saven stiger.
Livet är gratis!
Eller vad tänkte denna spray-klottrare på?

Är det inte det?

Jag har många ungdomar i min närhet. En av dem fyllde 15 år och fick en tavla av sina klasskompisar.
Det handlade om att bli "byx-myndig".
Jag vågar inte återge det ord som stod där.... något med att .... hm - pip!... "lugnt"...

- Man kan behålla byxorna på fastän man har fyllt 15! försökte jag.
Man behöver inte sprida sitt pollen och frömjöl så fort femtonårsdagen har inträtt.

Hela ungdomsvärlden är upp-o-ned.

Inte många råd eller stöd handlar om att "vänta", "mogna", "vara trogen".
Nej, sätt igång, gärna kompis-sex, det kan vara trevligt...

Stackars tonåringar vilka krav de ställs inför!
De ska skaffa preventivmedel för att kunna "pröva sig fram"...

Vem vill bli föremål för någon annans trevande - ofta utan kärlek och ofta med alkohol i kroppen.
Tror jag det!
Vår kultur erbjuder så usla förhållanden kring sexualdebuten att det är bäst att droga ned sig så att man inte vet... förrän man vaknar till, dagen efter... och då...
... skamkänslor som man bär med sig, mer eller mindre medvetet, långt upp i åldrarna.

Jodå, det är Tant Helene som talar.
Det är ett öra som har fått lyssna på många berättelser.

Dra inte ned blomman i smutsen!

En del tonåringar har missuppfattat 15-årsgränsen och tror att de SKA begå sin sexuella debut.
De har missat att det handlar om straffmyndighet.
Det är lika konstigt det också - straffmyndig... En vuxen som har samlag med en fjortonåring kan straffas, men inte om tonåringen har fyllt 15...

Samtidigt ökar könssjukdomarna och den själsliga vilsenheten.
Depressioner och meningslösheten griper omkring sig.
Nån som ser sammanhangen? - - -

Varför är det inte 18-årsgräns?
Varför skyddar vi inte den ömtåligaste sidan vi har?

Jag är allergisk mot vår vulgärkultur.
Hela min själ svullnar igen och jag har ingen nässpray... att klottra ned min protest med.

Protest mot hetsen.

Vuxenvärlden brister i både närvaro och gränssättning.
Eller har jag missat nåt?

Skyll på mig!
- Den gammaldagsa prästen sa att man skulle vänta lite... tills man var mogen, ville vara trogen och kärleken skapat tillit.

Håll ihop! Troget.

Morgonsolen värmde det ännu vinterfrusna vattnet.
Mjukbollarna speglade sig i havet och det gula dunet väntade... väntar på rätta vindar.
Och rätt värme...

Videkvistarna viskade sin hemlighet:
- Det gör ont när knoppar brister...
Låt barndom- och tonårstid få vara naiv, mjuk och vit.
Tids nog är det dags.

Myndiga mjukhälsningar,
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar