Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 20 mars 2013

INGET BARNVÄNLIGT LAND - av Elisabet Lann


Sörjer.

Fortsätter på denna veckas tema;
- Vem ska föra det ofödda barnets talan?

Jag är full av sorg och smärta över vår tids egofixerade individualism, där det identitetsskapande kollektivet snart är helt borta.

Lyfter fram ännu en artikel, skriven av Elisabet Lann (KD).
Jag citerar hennes text rakt av, men bildsätter som vanligt med egna foton.
Denna gång från Hässleholm, där det var lång väntan på nästa tåg.

Fick ett möte i kyrkan som berörde mig, allt medan dimman låg tät över bygden.
Firar ett av barnes dopdag idag.

Utanför Hässleholms kyrka.

DET ÄR INGEN MÄNSKLIG RÄTTIGHET ATT FÅ BARN.

Elisabet Lann skriver:

Sverige är inget barnvänligt land. Nu är tid att flytta fokus från vuxnas rätt att skaffa barn, till barnens rätt till föräldrar, och deras tid.

En av årets mest uppmärksammade politiska frågor handlade om barnfattigdom.
Men eftersom den inte berörde den verkliga nöden, har många ännu bilden av Sverige som ett barnvänligt land.

Här finns baby- och barnmässor, föräldratidningar, tv-serier om barnafödande och barnlängtan, och massor av bushus och bollbad.
Vi har dessutom världens mest generösa föräldraförsäkring.

Men Sverige är inget barnvänligt land.
Våra barn blir allt fattigare - på vuxenkontakter, närhet och glädje.

Dopänglar av glas.

Barn har i vårt samhälle kommit att betraktas som ett valfritt tillbehör. Något vi skaffar när, hur, med eller utan vem vi vill.
Våga inte problematisera eller nämna det etiskt svåra i att barn väljs bort när det inte får plats i kalendern, budgeten, trerummaren eller helt enkelt på grund av dess egenskaper.

Nåde den som törs ifrågasätta om det verkligen är en mänsklig rättighet att få barn när det passar!

När de små älsklingarna väl är här, ska de inte störa. Inte påverka karriären eller gå ut över andra på tåg, flyg och restauranter.

Det finns både resebyråer och restauranter som marknadsför sig som barnfria.
För alla som vill kunna välja bort livstillbehöret barn.

Fast frissan har tid...


I egoismens och individualismens tidevarv kretsar världen kring de vuxnas jag.
- Jag, mitt i mitt liv! utbrast författaren Maria Sveland i den uppmärksammade boken Happy happy, som handlar om hur fantastiskt det är att skilja sig.

Medan självbestämmande och självförsörjande människor ägnar sig åt självförverkliganden, hungrar en växande hop deprimerade barn efter vuxentid och trygghet.

(Det är här de pinnsmala modedockorna kommer in... Helenes anm.)

Över barnens huvuden...

Över barnens huvud beslutar vuxna, som inte längre vill leva tillsammans, att barnen skall flytta mellan två hem, varje vecka.

Över barnens huvuden kräver politiker rätt till heltid, nattis och tvådelad föräldraförsäkring.

Och utan att behöva reflektera över vem som skall betala vår pension, vårda oss och erbjuda oss en hand att hålla i när det är dags att skiljas från livet, anser vi oss har rätten att slippa blir störda av dem, som bär vår framtid i sina händer.

- - -

Det blir allt vanligare med depressioner och ångest hos barn och vuxna.

Dessutom kryper problemen ner i åldrarna. Varje år tar ett 30-tal barn under 17 år sina liv, och fler än 1300 barn vårdas i sluten vård, efter att ha skadat sig själva.

I Kristdemokraternas fokusområde - barns och ungas uppväxtvillkor - finns en livsviktig och framtidsavgörande uppgift. Nämligen att flytta fokus från vuxenvärldens intressen, till barnens behov.
Från vuxnas rätt att skaffa barn, till barnens rätt till föräldrar och deras tid.

Fokusbyte. Barn, som gåva.


Nu är tid att investera i framtiden, i våra barns hälsa, trygghet och välbifinnande.
Nu är tid att ta barnens parti.

ELISABET LANN ur Kristdemokraten 27 okt 2011, nr 43.
Synpunkter: ledare@kristdemokraten.com



Vem vill investera i mig?

Publicerat av Helene F Sturefelt,
- som nu vill be Barnens Bön:


GUD SOM HAVER BARNEN KÄR
- som inte ser oss som ett "tillbehör",

SE TILL MIG SOM LITEN ÄR
- ingen annan tycks bry sig om mina behov,

VART JAG MIG I VÄRLDEN VÄNDER
- hjälp mig våga leva, med vetskapen om vem jag är,

STÅR MIN LYCKA I GUDS HÄNDER
- Du Herre, har allt i din hand, även i motgångarna,

LYCKAN KOMMER, LYCKAN GÅR
- ja Herre, ibland är den helt borta...

DU FÖRBLIVER FADER VÅR.
- Du är min trygghet i ett land som lämnat Dig alltmer. Förlåt.

Vem ska trösta mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar