Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 30 juni 2023

RUSTAD FÖR VÅR TID

Rustad för en tid som denna.

"Rustad för en tid som denna" - det är temat för Israels Vänners sommarkonferens i Värnamo.
Det är inte lätt att se sin egen samtid med klara ögon. Man blir blind för det som är "normalt".

I liberalismens anda skall den totala friheten råda, men när den går över den gräns som heter "ansvar" då sluttar planet brant ned i Lagans mörka vatten...
- Du får själv skapa din egen mening, du får själv hitta på vad som är rätt och fel. 
- Ta till vapen och ta vad du vill ha. Låt pengarna styra dina värderingar.

Sådana tankegångar är kännetecken på en kultur i förfall.

Anki Ander, Israels Vänner.

Anki Ander välkomsttalade och påminde om David och Goliat, där jättekrigaren från fiendefolket skramlade med sina vapensköldar. Den lille herdepojken hade ingenting annat än sin stenslunga... och löftet att Herren var med honom.
Vi vet som fick segern - det var den fredlige David som med minsta möjliga skada vann striden.

Hon fortsatte:
- Hur skall vi vara rustade i vår tid? Jesus var rustad med allt som hans Fader sagt. Både David och Jesus visar oss vägen; vi skall inte kämpa med egna vapen utan hellre ta på Guds vapenrustning som står beskrivet i Efesierbrevet:

TA PÅ ER SANNINGENS BÄLTE, FRÄLSNINGENS HJÄLM, TRONS SKÖLD OCH VILLIGHETENS SKOR ATT GÅ UT MED FRED.
Efesierbrevet kapitel 6

Läs mer här:

Goliats krigiska rustning.

Idag är det fritt fram att håna Gud.

- Precis som ormen i paradiset hör vi röster idag som säger "Skulle väl Gud ha sagt..." och förnekar Guds ord, med budskapet "gör som du vill!"

Kärleken predikas, och det är bra, men väldigt sällan om vad sanning är, att Gud är helig och att människan behöver omvända sig från sitt uppror mot Gud.
Då haltar budskapet och kristendomen blir halv.

God, eller ond?

Jag satt i bänken och tänkte på det senaste avsnittet av "Gift vid första ögonkastet" - en STV-produktion som jag uppskattar mycket. Där visar ett av paren tydligt hur den totala individualismen inte ska ha några gränser - även när den sårar:

En av kvinnorna tycker om att ta sig ett glas och gillar att partaja och bli full. Hennes man ogillar detta, det är obehagligt och oattraktivt, och säger:
- Men du skall naturligtvis göra det du känner för, det vill inte jag hindra, om du trivs med att dricka dig full ibland så har du din fulla (!) rätt till det...
- ... ja, jag måste få vara mig själv och göra det jag vill... svarar hon...

... istället för att säja: om du inte tycker om det, så respekterar jag dig och avstår ifrån det! 

Gränslösheten sårar. 
Medan gränser skapar trygghet och visar var respekten för den andre går. Det är kärlek!

Gift vid första ögonkastet.

Tillbaka till Israels vänners sommarkonferens.
Anki Ander lyfte fram allvaret med Guds fiende, som inte vill se fred, som inte vill att människor söker sig till Jesus eller läser Bibeln.

- Satan förblindar oss allt han kan.

Nä, tänker kanske du, det är bara en påhittad figur. 
Nä, säger jag, och tänker på Sweden Rock och vissa band som tydligt framhöll inbjudan att ta emot djävulen...
Att tro att det är en lek är att öppna dörren på allvar för de onda krafterna, som då får fritt spelrum!

Vi är så naiva vad gäller ondskan.

Förblindade. Och umgås med döskallar och grovt språk.
Det som var onormalt igår är normalt idag. Men jag gråter.

Hånfullt om Jesus.

Anki Ander avslutade sitt inledningsanförande med att sätta ljus på vår tidsanda:

- Bibeln säger att ondskan skall öka och födslovåndorna tilltaga. 
De ekonomiska kriserna avlöser varandra och digitalisering och övervakning tar över allt mer. En enhetsreligion är under utformning i en förment sammanhållning som inte har Guds kärlek och sanning i fokus.
Globala elitledare efterfrågas och en världsledare står på tal, att det är det vi behöver i vår tid.

Detta kallas Agenda 2030. Det är bara det att Bibeln redan har beskrivit detta i de sista böckerna.
Vi kristna vet redan detta, därför är vi förberedda när vi sätter tro till orden och inte sneddar.

- Gud är helig! Vi behöver inte ifrågasätta Guds ord, sa hon, det håller! Pröva det, testa! Ordet står stadigt.
Vi håller oss till den sanning Gud räcker oss. Vi ser då att Herren berett en framkomlig väg, även under födslovåndornas svåra tid, som vi befinner oss i. Ondskan slår hårt, likt jätten Goliat, men vi tillhör Davids folk och Herren står på vår sida. Eller tvärtom - vi vill stå på Herrens sida.

- Vi behöver vara andligt vakna, med profetisk klarsyn i det som håller på att hända. 
Vaka och bed. Kompromissa inte!

Digitala spår.

Tack för dessa inledande ord.

Ja, jag har spänt på mig Sanningens Bälte - eller, inte jag, är det inte Herren som gjort det?
Jag vet vad det kostar att inte kompromissa. Jag har känt hånet och blivit ifrågasatt. Men jag står fast.
Och jag hoppas att du vill stå vid Guds sanning tillsammans med mig.
Där, och bara där, finns friheten!

Den underbara frihet som inte söker sitt, utan som respekterar den andre - och Guds helighet.
Amen.

Rustade hälsningar från Småland,

Helene F Sturefelt.

Ormen har krupit iväg - med nytt fint skinn...










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar