Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 29 juni 2023

VARFÖR BRY SIG OM ISRAEL?

Israelkonferens i Värnamo.

Varför skall vi bry oss om Israel? Varför är det så viktigt för vissa kristna grupper vad som sker i och med Israel?

Jag har lyssnat till ett fantastiskt föredrag av norrmannen Roar Sörensen som bott i Israel i åtta år och studerat hebreiska i Jerusalem. Utrikesdepartementet bjöd in studenter till en kurs med mål att förstå Israels existens bättre. Kursen kallades WIIFM = Whats In It For Me? Alltså, vad kan jag få ut av att förstå Israel bättre.

Relaterar vi till Israel på rätt sätt? Svensk media är kritisk och församlingarna är tysta... Vad ska man tro?

Roar Sörensen kom med ett budskap till dig som är kritisk, ointresserad, halvhjärtad, tveksam eller överdrivet romantisk kring det heliga landet.
- Men svårast är det med dig som är likgiltig, sa han.

Blåvitt. Israels färger.

Det finns 2357 anledningar till att bry sig om Israel. Det så många gånger som Israel nämns i Bibeln! Gud är nämligen väldigt upptagen med att fokusera på sitt egendomsfolk. Och om Herren sätter så stort värde på Israel, då finns det all anledning att vi också gör det.
Men utifrån Guds perspektiv.

DEN SOM RÖR VID ISRAEL
RÖR VID MIN ÖGONSTEN, SÄGER HERREN.
Sakarja 2:8.

Vi predikar ju lite fromt att frälsningen kommer från himlen. Men det är inte sant. Frälsningen kommer inte i en liten låda som sänks ned... utan genom det judiska folket.
Gud väljer att använda tiden och rummet, själva historien för att utföra sin frälsningsplan.

Har du tänkt på att Nya Testamentet börjar med en släkttavla? Namn efter namn räknas upp. Varför då?
Jo, för att hela frälsningshistorien är förankrad bland historiska personer på namngivna platser.

"Vi pekar och landet preker" eller predikar som det heter på svenska, sa Roar Sörensen.

Jesus sade själv till den samariska kvinnan att "frälsningen kommer från judarna" (Joh 4:22) och Paulus talar om att "när tiden var inne, då..." 
Jesus kunde alltså inte komma förrän allt var förberett.

Och det tog över tusen år.

Tiden går.

Tre viktiga personer:

ABRAHAM
Första uppmaningen som Abraham får från Gud är, att lämna sitt land och gå dit Herren sänder honom, till rätt geografisk plats.
Hör här:
Gud utvalde inte det judiska folket - GUD SKAPADE DET JUDISKA FOLKET från en enda människa; Abraham.

Hela det judiska folkets existens är kopplat till Guds frälsningsplan för hela mänskligheten.

Gamla Testamentet är det judiska folkets historiebok. Inget annat folk har "kommit till" på detta sätt. Det är helt unikt! Inget annat folk har heller hela sin historia så väldokumenterad som det judiska folket.

Syftet är att Israel skall bli till välsignelse för alla - det finns alltså inte till för sig själv.

Bönesjalen som blev flagga.

MOSE
Nu har de blivit ett folk och i 5 Mosebok bekräftar detta "du är ett heligt folk, dig har jag utvalt".

Helig betyder avskild, satt åt sidan, att vara speciell. Israel är satt åt sidan, de liknar inga andra folk, de finns på grund av ett speciellt syfte. Därför skall de hålla alla de bud Herren har gett.

När man läser Bibeln fastnar man lätt i 3 Mosebokens renhetsföreskrifter och offerritualer. Vem orkar läsa det idag?
Men dessa föreskrifter har med Israels renhet att göra. De ÄR ett annorlunda folk.
Detta bekräftas av den romerska historieskrivaren Tacitus på 100-t e Kr, och av en egyptisk präst på 300-talet:
- Judarna är verkligen mycket annorlunda.

Men det står att "ni skall vara heliga därför att jag är helig, säger Herren"
Varför?
Jo, den dagen kommer då Gud skall vandra ibland oss och då måste det finnas ett heligt land med ett avskilt och heligt folk så att det finns en landningsbana för Herren där han kan verka!!

 
En "landningsbana" för Herren...

DAVID
Men folket vill inte vara så speciella... De vill vara som andra folk.
- Ge oss en kung!
David blir smord till kung och bygger ett kungapalats. Hans son Salomo får löftet att få bygga ett hus åt Herren där arken skall stå, men det varar inte till evig tid. Det är en annan "Davids son" som skall uppfylla löftet - och tiden går.
Inget händer.

Gud låter en Messiaslängtan ta fart och profeter efter profeter håller löftet levande. Under tiden kämpar folket med att inte avfalla från sin speciella utkorelse. De vill hellre vara som hednafolken. De söker normalitet, det är deras stora frestelse.

Roar Sörensen pratade med en kvinna vid universitet i Jerusalem:
- Vi vet att vi är det utvalda folket, men vi önskar att vi inte vore det... Vi vill vara som alla andra...

... vilket den nykonstruerade staden Tel Aviv vittnar om.

Tel Aviv, en "normal stad".

MARIA
Nu är tiden inne. Allt är förberett. 1.400 efter Abraham får Maria besök av ängeln Gabriel som säger att hon skall bli havande och föda Jeshoua = frälsningen.
Där hon står på berget, som Nasaret är byggt på, skådar hon ut över alla de historiska platser som Israel har befunnit sig på. 

Nu uppfylls allt och hon säger sitt "ja, jag är Herrens tjänarinna" med risk att det är sin dödsdom hon uttalar. Men platserna inför hennes ögon säger något annat - Gud håller sitt löfte och skyddar sitt folk. Detta vet Maria och det ger henne kraft att gå in i det uppdrag hon får.

Jesus föds, utför sin gärning; dör försoningsdöden och uppstår.
Vi tänker oss att det är nu evangeliet börjar, men så är det inte. Evangeliet, det glada budskapet, tar sin start redan med Abraham!
Detta glädjebud fick Abraham ana då han skulle offra sin son Isak på Moria berg - där muslimerna byggt guldkupolen - med det var inte Isak som skulle offras... 
När Abraham vände blicken bakom sig, mot öster, såg han en bagge som skulle bli offret. 
300 meter därifrån ligger Golgata... och tusen år senare kom historiens största och sannaste offer:

JESUS KRISTUS.
Nu blev allt fullbordat.

Golgata kulle, idag.


Allt detta kan sammanfattas i de välkända orden i Joh 3:16, som Roar fördjupar lite:

TY SÅ ÄLSKADE GUD HELA VÄRLDEN ATT HAN SKAPADE DET JUDISKA FOLKET
OCH GENOM ISRAEL SÄNDE SIN ENFÖDDE SON
FÖR ATT VAR OCH EN SOM TROR PÅ HONOM INTE SKALL GÅ UNDER, UTAN HA EVIGT LIV.

Detta är så stort!

Tack, Roar Sörensen!

Med dessa ord av kunskap i de historiska skeendena går det att lättare förstå landet och folket Israels existens OCH att hela frälsningsskeendet hör ihop i ett enda vävt stycke!
För alla människors skull.
Tack!!

En åhörare vid Israelkonferensen i Värnamo.
Helene F Sturefelt.

- med en extra hälsning till alla er niohundra nya läsare!
Var välsignade!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar