Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 15 juni 2023

TUNGAN och ANDEVÄRLDEN

Tungans ordmakt.

Förstår vi vilken makt vi har i det vi säger? 
Varje ord har sin betydelse och ett enda ord kan förändra livet.
Ett ja på fel ställe, eller ett nej på rätt ställe, får stora konsekvenser.

Ordet skapar känslor och formar olika situationer. Ett ord av irritation och vrede kan förstöra tilliten, medan ett vänligt ord kan läka sår.

Tungan kan vara ett dödligt gift, men även en alldeles underbar utsägare av de ljuvligaste kärleksförklaringar.
Bakgrunden till dessa tankar är fyra dagars rockande på Sweden Rock. Vad är det banden sjunger om? Har du koll på det eller är det bara den musikaliska energin som tillfredsställer?

Stones tungsymbol har inget med detta inlägg att göra.

Här är ett ord att leva på från Ordspråksboken i Gamla Testamentet:

LÅT GODHET OCH SANNING EJ VIKA IFRÅN DIG.
BIND DEM OMKRING DIN HALS,
SKRIV DEM PÅ DITT HJÄRTAS TAVLA,
SÅ SKALL DU FINNA NÅD OCH FÅ GOTT FÖRSTÅND
I GUDS OCH MÄNNISKORS ÖGON.
Ords 3:3.

Låt godhet och sanning inte vika ifrån dig.

Spelar det någon roll om vi strör svordomar omkring oss med föraktfull mänskosyn, eller kvittar det?

Om man går på gymet för att träna sin kropp, kan man även träna sin tunga?

Vi lever i en disharmonisk värld där gränserna mellan gott och ont håller på att suddas ut.
Men man lurar inte sitt hjärta.
Aposteln Jakob, som levde nära Jesus, skriver i sitt brev:

DEN SOM INTE FELAR I SITT TAL
HAN ÄR FULLKOMLIG,
OCH HAN KAN TYGLA HELA SIN KROPP.
Jakobs brev i Nya Testamentet, kapitel 3.

Fulfinks-trumpetaren tränar.

Han fortsätter att jämföra med att lägga betsel i munnen på en häst, för att den skall lyda oss. Då styr vi också hela hästens kropp. På samma sätt är det med tungan:

TUNGAN ÄR EN LITEN LEM MEN KAN SRKYTA ÖVER HUR MYCKET DEN FÖRMÅR.
EN LITEN ELD KAN SÄTTA EN HEL SKOG I BRAND.
OCH TUNGAN ÄR EN ELD, SJÄLVA DEN ONDA VÄRLDEN BLAND VÅRA LEMMAR.

TUNGAN FLÄCKAR HELA VÅR KROPP, DEN SÄTTER LIVSHJULET I BRAND OCH HAR SJÄLV SIN ELD FRÅN HELVETET..

MED TUNGAN TACKAR OCH LOVAR VI VÅR HERRE OCH FADER,
OCH MED TUNGAN FÖRBANNAR VI MÄNNISKORNA, SOM ÄR SKAPADE TILL GUDS AVBILDER.
SÅ SKALL DET INTE VARA...
Jakobs brev 3:6-11.

Tungan både förbannar och lovsjunger...

På söndagen efter Sweden Rock gick vi till Folkkyrkan i Sölvesborg. Vi fick höra en mycket bra predikan av Tommy Lilja, och översköljdes av lovsång som proklamerade namnet Jesus över alla situationer.
Det gjorde oerhört gott med tanke på de tre sataniska konserter som vi hamnade i, utan att veta vad deras syfte var.

Jag vill dela några tankar från hans predikan, som en motsats till förra inlägget om Ghost och deras mörka framtoning.

Folkkyrkan i Sölvesborg, Tommy Lilja.

Pastor Tommy Lilja framhöll ordets makt att skapa och förändra.

- Den andliga dimensionen hör dig, oavsett vad du säger. Orden vi säger aktiverar skeenden i den osynliga världen, och med tiden manifesterar de sig i den synliga, fysiska tillvaron.

Omvärlden har ögonen på oss som är kristna. De har åsikter hur vi lever och vilka konsekvenser tron får i livet. Paulus går så långt att han menar att vi har blivit ett skådespel för världen, särskilt de andliga lärarna och ledarna i församlingarna:

DET FÖREFALLER MIG SOM OM GUD HADE STÄLLT OSS APOSTLAR SIST AV ALLA, SOM DÖDSDÖMDA,
VI STÅR PÅ ARENAN INFÖR HELA VÄRDLEN, INFÖR BÅDE ÄNGLAR OCH MÄNNISKOR. 
VI ÄR DÅRAR FÖR KRISTI SKULL...
1 Korinthierbrevet 4:9

Vi har världens blickar på oss.

Dock är vi omgivna av en stor sky med vittnen, så vi skall inte frukta!

NÄR VI NU ÄR OMGIVNA AV EN SÅDAN SKY AV VITTNEN, LÅT OSS DÅ, ÄVEN VI, BEFRIA OSS FRÅN ALLT SOM TYNGER,
ALL SYND SOM ANSÄTTER OSS, OCH HÅLLA UT I DET LOPP VI HAR FRAMFÖR OSS.
Hebreerbrevet 12:1

Tungan på Sweden Rock.

Jag får ibland frågan varför jag är på Sweden Rock. Skall det vara nödvändigt att sticka in huvudet i ondskans näste? Vad har du där att göra?

Jag svarar ofta med en motfråga:
- Varför är du inte där? Jesus sänder oss ut i hela världen till att predika frihet för de fångna och upprättelse för de betryckta.
Sweden Rock är en arena för den andliga kampen på ett bitvis mycket tydligt sätt.
Det är antingen "God bless you" eller "Hello satans people".

Den kristna närvaron är fruktansvärt viktigt där! Utan att någon ser det, ber vi tyst för var och en som vi möter, ger en hjälpande hand i värmen eller en liten pratstund om livet.
Om vi skulle kunna se hur det ser ut i den andliga världen, skulle man kunna se tunna små ljustrådar rakt upp mot himmelen.

Det yttre är manifesterat även i den andliga världen. 

Och varför skall Guds fiende ha patent på hårdrocken? Musik i sig neutral. 
Nä, det tror jag nog inte riktigt på om jag jämför den hårdaste dödsmetalen med den mildaste harpan... De förmedlar känslor från olika världar...

Narnia, kristna hårdrockare, SRF 2022.

Att ständigt klaga och gnälla och sprida sin mentala galla, får till slut konsekvenser till och med för Guds folk i Gamla Testamentet. De hade klagat på allt så pass länge att Herren fick nog.

HUR LÄNGE SKALL DENNA ONDA MENIGHET FORTSÄTTA ATT KNOTA MOT MIG?

SÅ SANT JAG LEVER, SÄGER HERREN, JAG SKALL GÖRA MED ER SOM NI SJÄLVA HAR SAGT INFÖR MIG.
4 Mosebok 14:28.

Och så blev deras döda kroppar liggande i öknen.
Jag tänker på alla svartklädda, nitade och hårt tatuerade människor som jag mötte på Sweden Rock. Det är som en stor familj där alla är lika, men frågar man om vilken livsfilosofi som driver dem, så blir jag många gånger rädd.
Det kan i många fall finnas en likgiltighet och en meningslöshet som är så tragisk.

Men den vanliga svennen är också där, han/ hon som bara vill hoppa runt lite och få ur sig sin överskottsenergi.

En så kallad "mosh pit", Napalm Death...

Tillbaka till tungan och orden. 
Hårdrockstexterna är ofta "antingen eller". Att läsa Bibeln med dessa ögon gör den högaktuell! Munnen säger det hjärtat är fullt av.

I Folkkyrkan påmindes vi om vad som står i Matteus evangelium, mycket avslöjande:

EN GOD MÄNNISKA TAR FRAM DET SOM ÄR GOTT UR SITT GODA FÖRRÅD,
OCH EN OND MÄNNISKA TAR FRAM DET SOM ÄR ONT UR SITT ONDA FÖRRÅD.

MEN JAG SÄGER ER ATT VARJE ONYTTIGT ORD SOM MÄNNISKAN YTTRAR SKALL DE FÅ SVARA FÖR PÅ DOMENS DAG.

EFTER DINA ORD SKALL DU FRIAS OCH EFTER DINA ORD SKALL DU FÄLLAS.
Matteus 12:35-37.

Ska vi göra det svart? Eller vitt?

Pastor Tommy Lilja betonade dock att församlingens uppgift är att gå i Jesu fotspår - att inte döma - utan att hellre fria än fälla.
- Om du har kommit till en kyrka där du blir fördömd, då är inte Jesu ande där! Jesus har kommit för att upprätta och försona, befria och förlåta!

Tänk på att tungan har makt över liv och död. Eller som kung Salomo skriver i sin vishet:

DÖD OCH LIV HAR TUNGAN I SITT VÅLD,
DE SOM GÄRNA BRUKAR HENNE FÅR ÄTA HENNES FRUKT.
 Ordspråksboken 18:21.

Vit eller svart tunga?


På tal om att äta - pastor Tommy Lilja berättade om ett restaurangbesök där han jämförde beställningen med vad som händer i den andliga världen då vi ber:

Servitören tar emot vår beställning av mat från menyn, noterar det och går ut till kocken. Det tar lite tid att tillaga maten så vi måste vänta en stund.
- Jag vill ha ryggbiff! Medium rare, tack.
Om vi då under tiden ändrar oss och hellre vill ha rödspätta, så säger kanske servitören:
- Jag skall se om kocken har påbörjat biffen.
Om vi ändrar oss ytterligare en gång - jag vill hellre ha soppa - då är förvirringen total inne i köket och kocken säger:
- Ge honom ett glas vatten, det är det enda han får!

Detsamma är det med bönen och den andliga världen. Vi gör så att säga "en beställning":
- gode Gud gör så att jag blir frisk!
Då kan vi inte leva med identiteten att vi är sjuka och gå runt och klaga på sjukvården.
Orden motsäger själva bönen.

Jag vet inte vad jag vill ha...

Eller som gatupastorn Marcus Olsson sa på Sweden Rock då han citerade ett positivt band från USA som spelade där:

- Förvissa dig om att du inte bara ber, utan också lever det du ber om! Make sure that you're not only praying, but living what you are praying for, live your life!

Du som har en kristen tro, att vara kristen är inte livsförnekelse! Vi ber inte istället för att leva! Lev det liv du ber om!
Eller så här:
- Du kan inte be om kondition utan att springa! Du kan inte be om styrka utan att träna.
Vi gör det vi kan, så gör Gud resten. Eller i omvänd ordning - Gud gör det Han gör, och så gör vi det vi kan.
Så sade gatupastorn från Göteborg. Lyssna mer på hans instagramkonto: gatupastornmarcus.

Gatupastorn Marcus.
 
Alltså, allt det vi säger manifesteras även i den andliga världen.
Var noga med vad du ber om. Krångla inte med "beställningen" för då får du till slut bara ett glas vatten och ingen middag alls...

Och ha tålamod. Din bön sätter den andliga världen i rörelse. Här på jorden är vi bundna av tid och rum, det är inte den andliga dimensionen, så vi måste lära oss vänta.

Så, visst kan vi träna vår tunga! Redskapen på detta tunga (!) gym heter:
- Sanning och Kärlek.
Talar jag sanna ord eller trivs jag med lögnen? Säger jag ord av kärlek eller pratar jag bara för att kritisera?

Träna på!
Jag vill bli en tung-viktare!

Tungviktare...

Käre himmelske Fader,
Hjälp oss att styra vår tunga!
Jag ber med heliga Birgittas ord:

- O Jesus, Du som stod tyst inför dem som dömde dig, håll tillbaka min tunga till dess jag fått besinna vad och hur jag skall tala. 
Visa mig vägen, och gör mig villig att vandra den.

Herre, jag ber för alla rockare som besökte Sweden Rock, se till deras ömtåliga hjärta och knacka försiktigt på deras hårda yttre skal... 
Kom med Kärleken som förlåter och Sanningen som befriar.
Amen!

Kärlek och Sanning.

Och minns att det var ormen i paradiset som ifrågasatte Guds goda ord:

SKULLE DÅ GUD HA SAGT...
1 Mosebok 3:1

Tunghäftiga hälsningar från Helene F Sturefelt,

- i glad frimodighet men också i ständig bön om självbehärskning,
- med tack både till Tommy Lilja och gatupastorn Marcus.

Nästa inlägg kommer att handla om manlighet.

Är jag manlig?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar