Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 14 juni 2023

"SATAN, SÅ BRA" - om ord, Ghost och Skynd

Satan, så dåligt.

Skräck är makt.
Att skrämmas ger övertag.
Och att dölja sitt ansikte skapar spänning och mysticism. Eller är det feghet att inte öppet visa sig och stå för det man gör?

"Satan så bra" skrev lokaltidningens reporter om den avslutande akten på Sweden Rock, då Linköpingsbandet Ghost entrade den stora festivalscenen.

Mitran, påvens mössa, är av.

Jag såg och hörde dessa spöken år 2015 när de lekte Svarta Påven med uppochnedvända kors. I år var kaftanen utbytt mot läderjacka och ett likblekt döskalleansikte. De övriga bandmedlemmarna hade gasmask framför ansiktet...
Det kanske var skönt med tanke på hur fruktansvärt dammigt det har varit, där torrt gräs och grus har skapat en brun sky av smuts över hela festivalområdet.

Men att inte se ansiktena tycker vi i vanliga fall inte om - varken rånarluva eller niqab, eller hur?

För mig ger detta även en dålig smak av krigsromantik, med tanke på vad som händer i Ukraina.
Östgötaspöken - ta av er masken!

Min hyllning går istället till Jinjer, hårdrockarna från Ukraina, där sångerskan Tatiana Shmayluk uppmanade alla:
- Förbli mänskliga!!

Om detta fredsbudskap går det inte att säga "satan, så bra"...

Tack, Tatiana Shmayluk i Jinjer.

Därför kommer detta inlägg istället ta sin utgångspunkt hos artisten Skynd, som sjunger om massmord och seriemördare där hon vill berätta om verkliga händelser.
- Men det gäller att inte romantisera, säger hon i den intervju jag läser. 

Skynd fascineras av det mänskliga psykets baksidor. Varför intresserar sig så många för otäcka mord och konsumerar så mycket skräck via film och musik?
Hon ger inget svar, men beskriver sin kreativa process som "utredningar", där hon noggrant tar reda på fakta kring olika brott och sedan gör sångtexter av det, där musiken skall lyfta fram känslan i händelsen.

Skynd vill att publiken skall uppfatta det hon berättar om, inte stå och skrika och veva med händerna.
- Jag kommer aldrig att stå på scen och be publiken vifta med armarna, säger hon i tidningsintervjun.

Skynd.

Kommer du ihåg uttrycket:

Om jag inte kan bli älskad, vill jag bli respekterad.
Om jag inte kan bli respekterad, vill jag bli fruktad.
Om jag inte kan bli fruktad, vill jag bli hatad..."

Eller som Hjalmar Söderberg skriv i sitt original:

    MAN VILL BLI ÄLSKAD
    I BRIST DÄRPÅ FRUKTAD
    I BRIST DÄRPÅ HATAD OCH AVSKYDD.

Skynd sjunger om massmord och seriemördare.

Hjalmar Söderberg hade en förmåga att fånga upp sanningar som sällan blev sagda. 
Denna pessimistiska livssyn ligger även bakom mycket av den hårdrock som omger sig med mörker, menar jag.

Det goda har gått en ur händerna. Sveket och likgiltigheten blev den magra myllan under uppväxten. 
Kritik föder förakt. Förakt föder hämnd. Satan, så dåligt!
Vilken skuld människor står till varann som skapar en så dålig livsmiljö!

Ondska till salu.

Det finns makt i orden. Orden är skapande. Det du säger får konsekvenser.
Jag ogillar skarpt när någon häver ur sig föraktfulla ord och testar var gränserna går, och tillägger:
- Jag bara skojade!
Skadan är skedd och man förstår att den personen kan man inte lita på.

Hur kommer det sig  att så många i den stora hårdrocksfamiljen - dit jag även räknar mig själv - är så blinda för mörkrets makter? Varför är jag så ensam om att se satan i det demoniska som bitvis hyllas?
Jo, därför att Någon har lyft mig in i ljuset, där mörkret avslöjas för vad det verkligen är.

HAN HAR KALLAT ER FRÅN MÖRKRET TILL SITT UNDERBARA LJUS.
1 Petrusbrevet 2:9.

Guds underbara ljus.

Vid slutet av Green Lungs konsert på torsdagen uppmanade sångaren oss alla att vara med och bjuda in satan, att välkomna honom, högt och ljudligt.
- Let's welcome the devil!

Det gjorde inte min vän och jag. Istället motade vi honom med korstecknet.

Den andliga kampen är påtaglig, men när man blir hemmablind av mörkret, då ser man det inte. 
Djävulen blir "normal"...

Det satan vill är att människan skall leva ut alla sina begär. Egot släpps lös under ordet "frihet".
Inget skall begränsa människans frihet att göra vad hon vill och säga vad hon vill.
Tja, om vi hade varit goda rakt igenom så är ju det inga problem.

Men nu är vi inte det.

Metal-bibeln.

Lögnens fader vill få oss att tro att egots begär är frihet... när det tvärtom är den största bundenhet.
Fråga den som är fast i droger, alkohol och sexmissbruk. Det är ingen frihet i det!

Människan är lika mycket ond som god. Och så länge ondskan bor i oss då måste den begränsas.
Vi kan inte skapa ett samhälle som hyllar mörkret:

FIENDSKAP, ORENHET, SPLITTRING, VREDE, INTRIGER, MAKTKAMP, DRYCKENSKAP, TROLLDOM OCH OTUKT.
Galaterbrevet 5:19.

Vill du leva i ett sådant samhälle?

Det är ju det som satan åstadkommer, från den lilla familjen där mamman och pappan är våldsamma, till  maktgalna politiker som sprider lögner för att ta det de vill ha.
Och den som kommer från krigshärjade zoner har inget behov av att hylla krigets fasor med ännu fler spöklika gasmasker och blodiga lik.

Utom möjligen som en terapi för att bli av med djävulskapet.

Horrortrash-metaldemon-deathmetal...

Skräck föder ingen godhet.

En tragisk dialog får avrunda detta inlägg.

Jag stod och snackade lite med en pappa och hans tonårsgrabb om Sweden Rock. Det är roligt att prata med folk och lyssna till hur andra upplever det. Pojken hade varit där sedan han var sju-åtta år. 

- Men hur är det möjligt? frågade jag. Hårdrocken är inte precis barnvänlig och miljön är svart och smutsig.
- Nä, det é häftigt!
- Men du hör säkert att det finns vissa band som sjunger om djävlar och demoner, det är ju de onda krafterna som de drar fram!
- Nä, det é roligt, sa tonåringen.
- Det är väl mycket bättre att fylla sitt sinne med det goda, eller som en del band säger "God bless you".
- Nä, det tycker jag inte. Och förresten är Gud bara en åsikt, och Gud är egentligen det stora problemet för Gud är ju ond...

Bloodbound deltog i mörkret.

Detta hade pappan aldrig hört sin son säga. Även han hade tyckte det var häftigt att ta med sitt barn på SRF, men här gick en gräns:
- Nej, så kan du ändå inte säga! Gud är inte ond...

Sedan gick de.

De hade mycket att samtala kring i den familjen, och jag bad en stilla bön att grabben skulle få gå till konfirmationen och lära sig om Jesus Kristus - han som har mött allt lidande som alla satans djävlar orsakar oss, där synd föder död.

Ordet aktiverar både i den synliga och osynliga världen.

Så, till alla er 700 nytillkomna läsare, om ditt liv har fört dig in i det mörkret som får dig att tro att livet är meningslöst - det finns en motvikt!
Det finns en Gud som älskar dig. Vår himmelske Fader vill inget annat än att du skall få uppleva hur oändligt älskad du är från himmelen! Jesus vandrade här på jorden för att ge oss hopp och upprättelse.

Alla hans ord i Bibeln är uppskrivna för att du skall få erfara glädje, den glädje som inte behöver skrikande effekter, masker eller skräckeffekter.
Det finns ingen som är mer hårdrock än Jesus på korset...

Satan vill besegra livet.
Jesus vill besegra döden.

Jag har valt sida.

Kors i himlen!

Skräck är makt.
Guds kärlek är ännu större makt.

Gud vare med dig!

Helene F Sturefelt, 

- med tack till Sydöstrans reportrar och fotografer för intressanta artiklar, 

- kristen hårdrockare som funnit att Gud har en plan med alla människors liv. Ditt också. En god plan.
Det är fantastiskt stort!

P.S. Citaten var från Nya Testamentet.
Nästa inlägg kommer att handla om ordets makt på ett djupare plan.

Mike Tramp & White Lion välsignade oss.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar