Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 1 juni 2023

SÄTT TRO TILL ORDET

Den Helige Andes vibrationer.

Varför händer det inget? Varför blir jag inte berörd av kyrkans gudstjänster eller varför talar inte bibelordet till mig?
Det händer ingenting på insidan . Är det bara torra ord?

Ja, det är "torra ord"... men inte bara. 
Vem avsändaren är avgör halten av sanning i det som sägs.
Likaså är det viktigt hur vi tar emot Ordet.

Tar jag emot predikan och bibelordet med ett "jasså", eller med ett kritiskt ifrågasättande, eller lyssnar jag uppmärksamt och hungrigt?

Hur tar jag emot Guds Ord?

Vi befinner oss i Pingstveckan då vi firar hur den Helige Andes kraft utgöts över de första lärjungarna.
Det var helt avgörande för att de sedan skulle kunna gå ut och berätta vidare om Jesus och vad han gjort för oss.

Det mäktiga är att detta sker än i dag. Hur då?
Det kan vara vilken vilken liten vanlig andakt som helst, en morgonmässa, en musikandakt eller en helt ordinär högmässa där Guds Ande drabbar dem som sitter där.

För att förstå det behöver vi gå till insidan.
Där, längst in där längtan bor, där finns en öppning till Gud. Sökandet efter livsmening och sanning är en dörr som börjat öppnas.
Att i det läget våga lita på det som sägs, gör det möjligt för att det skall ske.

Jag vill lita på dig, Jesus.

Jag skall ta några exempel.

Den gamle Luther sa i sin katekes följande om dopet:

"Dopet och Guds Ord hör ihop. Dopet ger oss syndernas förlåtelse, räddar oss från döden och djävulen och ger evig salighet åt dem som tror på Guds ord och löften.

Hur kan vatten åstadkomma en så kraftig verkan?

Vattnet själv kan inte göra detta, utan Guds Ord som är förbundet med vattnet då Jesus sa:

GÅ UT OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR
DÖP DEM I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN...
Matt 28

Men det räcker inte. Luther fortsätter:

... "samt tron, som förtröstar på det med vattnet förenade ordet. Ty utan Guds Ord är det bara vatten och inget dop, men med Guds Ord är det ett dop."

Det är alltså tron som får det jordiska och andliga att förenas och bli verksamt såsom Gud säger!

Dopfunten i Kvidinge kyrka, där jag döptes.

Jag har varit med om detta många gånger. 
I min längtan och sökande efter Guds vägledning har en sång eller ett ord kommit i min väg, och när jag litat på det som sägs, DÅ har det hänt! Guds närvaro är där och den Helige Ande visar vägen till rätt beslut på livsvägen.

Nästa konkreta exempel är en mycket omtyckt och sjungen psalm vid Pingst: nr 646, en finsk psalm med följande text, i fem versar:

   GRIP DU MIG HELIGE ANDE
   DRABBA MIG LÅGA KLAR
   VISA VÄGENS RIKTNING
   GE MINA FRÅGOR SVAR.
   Sv Ps 646:1

Detta är den ärliga bönen, att bli gripen av den helige Ande. Ropet är att bli drabbad av Guds klara låga. Vägen måste bli tydlig vad gäller arbete, skola, bostad, relation... Ge mina frågor svar!

Ge mina frågor svar, Gud!


   RÖR VID MIG HELIGE ANDE
   RÖR VID MITT DOLDA JAG
   LÄR MIG TRO ATT JESUS
   LEDER MIG VARJE DAG.
   Sv Ps 646:2

Stilla dig, du oroliga hjärta. Var tyst, säg inget, bara lyssna till din bön. 
När hjärtat är öppet bli denna bön oerhört stark - vågar jag verkligen be att den Helige Ande skall röra vid mig?
Det dolda jaget, det ömtåliga lilla äkta jaget längst in, kan vara dolt under lager av beskydd eller förnekelse. Vem skall få komma nära det?

Bara den som är absolut kärleksfull. Och absolut sanningsenlig.

Gud själv.

Och plötsligt händer det. Vissheten är där. Den självklara erfarenheten att Jesus är där och leder mig varje dag.
Osynligt konkret, ogripbar men ändå fullkomligt klar ÄR han DÄR, hos mig!

Och tårarna strömmar!

Guds ljus lyser in i min själ!

Vi tror att tårar betyder att man är ledsen... eller har pollenallerig... Men de stora tårarna visar att man är berörd av äkta känslor, som går inifrån och ut. Det som händer är på riktigt.

Vågar man gråta i kyrkan?
Hm... ja! I Guds hus har människor genom sekler låtit tårarna rinna av kärleksglädje och djupsorg, av Gudsnärhet och Andens lovsång.

Gråtplatser.

Psalm 646, vers 3 fortsätter:

    SPORRA, MIG HELIGE ANDE
    GÖR DU MIG TRYGG OCH FRI
    GE MIG TJÄNST OCH ANSVAR
    LÅT MIG TILL GLÄDJE BLI.

Den egna kraften kan ha tagit slut. Man orkar inte söka fler tjänster, jaga fler jobb eller leta efter en livskamrat. Det är bra. Det vet Herren. 
Det var just därför Jesus sa att lärjungarna skulle gå in i staden och invänta den Helige Andes kraft.
Och nu är även din stund kommen.

En sällsam känsla av varm trygghet och frihet börjar sprida sig i kroppen.
Det egna greppet släpper och Herren Gud får äntligen ta plats.
Bönen är verkligen ärlig efter att få bli tagen i tjänst, att få ta ansvar och inte daltas runt med, ja att på allvar få bli till glädje för andra.

Med de talanger man har. 
Inte med de talanger man inte har... Så har inte Herren tänkt!

Broderitalang!

Frid i magen och ett hjärta fullt av värme - nu vill huvudet också vara med och försöka på sitt trubbiga vis hänga med i det som händer. 
Psalmens textförfattare, Pia Perkiö, diakon och författare i Helsingfors skriver vidare (1978):

    UPPLYS MIG, HELIGE ANDE
    SÅ ATT JAG KAN FÖRSTÅ
    OCKSÅ NU GÖR HERREN
    DET SOM HAN GJORDE DÅ.
    Sv Ps 646:4

Att lita på och sätta tro till Guds ord engagerar hela mänskokroppen!

Jag vet inget klarare än de besked jag har fått av Herren genom bönen. Den intellektuella redligheten är den största, framförhållningen den längsta och innehållet djupare än vad mina önskningar kunnat hitta på.

Upplys mig.

Detta själavårdsdrama i kyrkbänken går på några minuter. Sista versen ropar ut i triumf:

    JAG HAR EN UPPGIFT ATT FYLLA
    KRISTUS HAR BRUK FÖR MIG
    DÄRFÖR, HELIGE ANDE, VILL JAG NU TACKA DIG.
  
Att få vara behövd, tagen i anspråk och räknad med - det är livsglädje för oss människor!
Och när det är Gud, vår Skapare, som själv drar oss in i sitt sammanhang så är det större än ALLT.

Fokus är äntligen borta från mig själv, från det egna jaget. Nu är det Gud som är i centrum.
Herren är inte längre ett medel att nå mina egna syften och begär, nej nu är han själva livsmålet
Vilken skillnad!

Och Jesus bekräftar allt detta med sitt ord:

SÖK FÖRST GUDS RIKE OCH HANS RÄTTFÄRDIGHET
SÅ SKALL ALLT DET ANDRA TILLFALLA DIG!
Matteus 6:33.

Korset lyser för alltid.

Dock, för tydlighets skull: Gud verkar oavsett oss. Gud behöver inte oss för att vara verksam.
Men det är ju vi som skall ta emot det! Det är därför vi behöver öppna oss och ta emot.
Då!!
Händer det.

Vilken fantastisk Pingstvecka detta är och kan vara!

Anderika hälsningar från Helene F Sturefelt,

- som fotograferade i Kvidinge samt en skolvägg i Vadstena,
- som vill bli sedd utan att synas... Du också?

Vi ses (inte syns) och hörs snart igen!

Ska jag öppna för Guds Ande?




öja öa 
    




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar