Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 22 juni 2023

UTEBLIVEN ÅTERHÄMTNING - Sinnesrobönen

Återhämtning mitt i stan.

Det är midsommartid och ljuset står nu som högst på den nordiska himlen.
De allra flesta hoppas kunna få vara lediga under denna vår svenskaste högtid.

Men den ständiga tillgängligheten till arbetet inkräktar på den tid som skall vara vår återhämtning.
Det nya flexibla arbetslivet har ökat våra möjligheter att jobba när det passar oss - det vill säga alla som sitter vid en datorskärm... - och det underlättar för att få ihop livspusslet, som det heter.

Men denna välsignelse kan också bli vår förbannelse. Mobiler och datorer plingar och pockar på uppmärksamhet.
- Jag skall bara kolla det här meiljet... eller det här sms'et... jag skall bara...

Nej, det skall du inte!

Vissen högtid. Fick ingen återhämtning...

Du behöver inte vara tillgänglig för arbetsgivaren över huvud taget på din semester!
Du har rätt att vara helt ledig och avkopplad under dessa veckor.
Förstör inte det på eget bevåg.

I tisdags var jag på sinnesromässan i Mjällby Stenlänga. Det var en mycket fin stund som berörde oss alla.
Jag vill dela några tankar och insikter som jag vet vi behöver bli påminda om. På allvar.

Stenlängan vid Mjällby kyrka.

OM JAG INTE VILL DET JAG GÖR
DÅ ÄR DET INTE JAG SOM GÖR DET.

   OM JAG GÖR DET JAG GÖR
   FÖR SYNS SKULL
   FÖR SKAMS SKULL
   FÖR ATT VARA TILL LAGS OCH SLIPPA KRITIK

DÅ ÄR DET INTE JAG SOM HANDLAR
UTAN FRUKTAN I MIG.

Dessa ord är skrivna av poeten och teologen Margareta Melin.

En utmattad skugga av sig själv.

Om jag inte vill det jag gör - tvingar mig arbeta övertid, tvingar mig ställa upp i föreningen eller tvingar mig att stå ut med en relation - då begår vi en synd mot oss själva. Synd, i sin rätta bemärkelse!
Det blir ett missbruk av vår kraft, vår vilja och vår lust. 
Den knäcks.

Och bitterheten lurar bak' hörnet.
Eller som Margareta Melin fortsätter:

OM JAG INTE VILL
DÅ ÄR DET INTE JAG.

   OM JAG TVINGAR MIN KROPP
   ATT TALA KÄRLEKENS SPRÅK
   NÄR JAG INTE VILL
   DÅ ÄR DET INTE JAG SOM TALAR.

DÅ SKILJS JAG FRÅN KROPPEN
OCH STÅR HEMLÖS UTANFÖR.

   OCH VARJE RÖRELSE
   UTAN MIN NÄRVARO
   SMAKAR TOMHET.

Jag är inte där.

Plats för tårar... tid för sorg... att gråta inför oförmågan att sätta en gräns kring sig själv.
- Nej, sa jag, nej, nej och NEJ! Hör du inte??
- Jo, men respekterar du dig själv? 
Annars är det svårare för andra att ta dig på allvar. 

Detta är främst ett kvinnligt problem.
När en man sätter gränser är han tydligt.
När en kvinna sätter gränser är hon gnällig...

Här går min gräns.

Enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket dör cirka 3000 personer varje år i förtid av sjukdomar eller skador orsakade av ohälsosamma arbetsmiljöer och stress.
Ny forskning visar även att vart 20:e fall av självmord har samband med arbetsrelaterad mobbning.

Detta skriver Joakim Ravemyr, regionsordförande, och Bettina Johansson, regionchef, för Unionen Sydost i en insändare i vår lokaltidning under rubriken "Vi skall inte offra livet för jobbet".

Offra inte livet för jobbet.

Som den teolog, hårdrockare och tecknare jag är lyfter jag nu fram vad Jesus säger.
Han står på den lilla människans sida:

KOM TILL MIG, ALLA NI SOM ÄR TYNGDA AV BÖRDOR, JAG SKALL SKÄNKA ER VILA.

TA PÅ ER MITT OK OCH LÄR AV MIG, SOM HAR ETT MILT OCH ÖDMJUKT HJÄRTA, SÅ SKALL NI FINNA VILA FÖR ER SJÄL.
Matteus 11:28

Ta hela ordet till dig, inte halva. Kom till Jesus... det är där vilan finns.
Och där föds kraften till att värna sig själv.

Aulawaabel nr 19 är helt utslagen.

Poeten Melin har läst nästa bibelord när hon formade sin dikt. Det är Paulus som för ett starkt resonemang i Romarbrevet:

DET GODA, SOM JAG VILL, DET GÖR JAG INTE, 
MEN DET ONDA, SOM JAG INTE VILL, DET GÖR JAG.

MEN OM JAG GÖR DET JAG INTE VILL, DÅ ÄR DET INTE LÄNGRE JAG SOM HANDLAR,
UTAN SYNDEN SOM BOR I MIG.
Romarbrevet 7:19.

Den kristna mänskosynen handlar om att erkänna mörkret. Varför skulle vi annars göra det onda om det inte fanns? Varför väljer vi det negativa, gränslösa och räddhågsna när vi vet att det är fel?

Jo, för att vi är rädda. Rädda för kritik, för straff och utanförskap.
Då missar vi målet och vi far illa. Botemedlet mot detta är att finna Guds kärlek och Guds sanning - den som är djupare än vad vi anar!

Glädje! Aulawaabel nr 4 är befriad!


RÄDSLA FINNS INTE I KÄRLEKEN.
DEN FULLKOMLIGA KÄRLEKEN DRIVER UT RÄDSLAN
TY RÄDSLA HÖR SAMMAN MED STRAFF
OCH DEN SOM ÄR RÄDD HAR INTE NÅTT KÄRLEKENS FULLHET.

GUD ÄR KÄRLEK.
1 Johannes brev kapitel 4:18

Endast Guds kärlek är tillräcklig för att bota vårt hjärta.

Stenlängan.

Reflektionen under sinnesromässan i Stenlängan fortsatte.

   OM JAG INTE VILL,
   DÅ ÄR JAG INTE DÄR.

   NÄR JAG DET GODA SOM JAG VILL
   JA, NÄR JAG VILL DET JAG GÖR
   - DÅ ÄR JAG SANN
   - DÅ ÄR JAG FRI
   - DÅ ÄR JAG - JAG!

Jag vill det jag gör.

Prästen talade om längtan och svårigheten att leva autentiskt. Att vara sig själv handlar många gånger om att välja och välja bort.
Ofta är det rädslor i olika former som för oss vilse, sa han, rädsla att inte få höra till, att inte få vara med, att misslyckas och att inte duga.

Att få vara med utan prestation kallar vi kyrkan för NÅD.
Det är att vila i att vi alltigenom är sedda av den Gud som ville vårt liv. Till honom får vi överlämna våra bekymmer.

Tack, Staffan Svensson, för dessa ord!

Nödutgången... Altaret... Nattvarden.


Sedan dukades nattvarden upp på det enkla altaret. Ser du skylten "nödutgång"? Är altarets sakrament det sista vi tar till? Är Jesus den allra sista nödutgången innan vi ger upp?
Han vill vara den första...

Orden "för dig" är så starka.
- För dig utgiven, för dig utgjutet.

Jag tänkte på alla utklädda rockare på Sweden Rock där en del lekte med döden... Det fanns ingen kärlek i det, bara skrämsel, kanske för att skrämma bort sin egen rädsla... 
Därför blir det så stort när blackmetal-svenne och trashpowermetal-stina blir frälsta - ni vet verkligen vad det handlar om!!

Skrämmer ni er själva?

Sinnesromässan avslutades med att vi ställde oss i en stor ring runt altaret - med Jesus i mitten alltså - 
och tog varandras händer (fortfarande mycket ovant efter pandemin...) och bad tillsammans:

GUD, GE MIG SINNESRO
ATT ACCEPTERA DET JAG INTE KAN FÖRÄNDRA
MOD ATT FÖRÄNDRA DET JAG KAN
OCH FÖRSTÅND ATT INSE SKILLNADEN.
Tack!

Det viktigaste ordet är "Gud" - annars har bönen ingen riktning, ingen mottagare och ingen som svarar.
Acceptans, mod och förstånd, ja det är en bön att bedja!

Sinnesrobönen.


Den lilla oblaten och det röda vinet innehåller en återhämtning med himmelsk kraft.
Orden kommer ju direkt från Jesus som var en mycket duktig "arbetsgivare":

FÖLJ MED MIG BORT TILL EN ÖDE TRAKT
SÅ ATT VI FÅR VARA ENSAMMA
OCH NI KAN VILA ER LITE.

DET VAR SÅ MÅNGA SOM KOM OCH GICK 
ATT DE INTE ENS FICK TID ATT ÄTA.
Markus 6:31.

Du som jobbar inom vården, transportnäringen eller kyrkan - säg detta till din arbetsgivare! Inte ens lärjungarna hann äta, för att det var så mycket folk som de behövde ta hand om. Då satte Jesus en gräns.
De måste få vila!
Jesus gjorde en reträtt, en mini-retreat den dagen, så att de fick sin återhämtning.
Tillsammans med Jesus.

Det tål verkligen att tänka på. Och praktisera.
Jag talar själv av svåraste erfarenhet, med en utbrändhet som tog mer än fem år att läka.

De heliga gåvorna. En avlämnad börda av sten...

Den irländska välsignelsen, psalm 730 avrundade stunden:

Må din väg gå dig till mötes
och må vinden vara din vän
och må solen värma din kind
och må regnet vattna själens jord
och tills vi ses igen
må Gud hålla, hålla dig i sin hand.

Irländsk välsignelse.


Vind, sol och regn - naturen läker oss. Nu får midsommartid omsluta oss med Skaparens alla välsignelser!
Oj, nu ringer mobilen.

Nej. 
Nej, jag svarar inte.
Men tänk om... Nej. Ledigheten har infunnit sig. Amen och punkt.


Reträtt mitt i stan!


Lagom lata och slöa hälsningar från
Helene Sture Parasollfelt,

- som fotograferade i Lund och Mjällby.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar