Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 27 februari 2023

INTE BÄTTRE ÄN SENASTE SOLOT

Senaste solot.

Det går inte att berömma sig av gamla segrar.
Man är inte bättre än sitt senaste solo...

Och det gäller att öva.

Följ med till "Afternoon jazz" i Listerkyrkan! 
Förväntan var stor. Förberedelserna likaså. Husbandet hade övat och solisterna var på plats.
Glädje, spänning, lite nervositet för alla tonarter och rätt inräkning i tempot. 
Trumpet, sångerska, piano, bas, trummor, elgitarr och jag på tamburin... munspel och ukulele.

Prestation eller spelglädje?
Hur skulle det gå?

Skulle vi kunna sända/ spela in konserten?

Folket strömmade in. Caféstolarna blev snabbt fulla och nära 100 jazzälskande personer slog sig ned.

De gamla låtarna från New Orleans är fulla av glädje och tro. Vi är evighetsvarelser och himmelen är ständigt besjungen i Eb-dur, Ab-dur och Db... suck, vilka svåra ackord för en ukulist!

"We shall walk threw the streets of the city...", "In the sweet bye and bye" och "Just a closer walk with Thee" är några av de välkända låtarna.

Och gästsolisterna saxofonist Jerker Lindström och hans fru Ripa på horn spelade mycket smakfullt, både folkmusik och jazz. Imponerande. Samspelta och samövade.
Som i ett gott äktenskap!

Vi övar. "Nobody knows the trouble I've seen".

Vi fick höra en god appell av vår nye pastor Marcus.

- När man jagar är man inte bättre än sitt senaste skott. När man spelar något instrument är man inte bättre än sitt senaste solo. 
Allt kan bli till en prestation där man spänner sig, och det går sämre än det kunde gjort.

Saxofonisten John Coltrane upplevde detta, men det kom en oväntad förändring. Han skriver:

"Under året 1957 upplevde jag, genom Guds nåd, ett andligt uppvaknande som ledde mig till ett rikare, fylligare och mer produktivt liv.

I och med den tiden frågade jag, i tacksamhet och ödmjukhet, om jag kunde få redskapen och privilegiet att göra andra människor glada genom musik. 
Jag känner just detta: att jag fått detta godkännande, genom Guds nåd! All pris till Gud!
John Coltrane."

John Coltrane, spelar av Guds glädje!

 - När vi sätter våra talanger i relation till Gud, då blir det ingen prestation. Tvärtom! Allt det vi gör blir ett tacksamt svar på den gåva vi fått. 
Det blir glädje, inte uppträdande som skall bedömas.

Nåd, av nåd.

Precis så!
När evangeliet träffar rätt, då känns det i magen.

Jag kände hur jag slappnade av lite mer. Mitt plåsterförstärkta pekfinger hittade både F7 och Bb lätt som en plätt. 
Men vi hade övat för lite... och jag vågade inte sjunga ut så mycket som på övningen. Man vill ju inte göra publiken illa...

Man är inte bättre än sitt senaste gen.rep.

Det svänger!

Men det svängde om tamburinen i "Ovan där". Det är en mycket tros-viss text: "Ovan där, randas morgonen, och där hemma väntar helgonen. Vi skall då förtälja om vår resa här..."
På allvar, tänk att det finns en himmel! Tänk att det finns en älskande Fader som väntar oss - och helgon likaså.
Och tänk vad mycket vi har att berätta. Eller så blir vi alldeles förstummat tysta av all skönhet som möter oss.

Mitt lilla munspel vibrerade stilla i bakgrunden. 

På kvällen, när jag vilat hemma en stund, tittade jag på mina foton som jag tog efter konserten.
Det här ser ju ut som om...

En ängel?!

... som om en ängel svävar över altaret och beskyddar och välsignar oss!!

Kyrkorummet talade och korset lyste borta vid altaret. Jesu kärlek strömmade stilla mot oss alla.
Och det var många osynliga gäster som närvarade också...

Allt var även förberett i bön, inte bara nothäftet och i köket. Böner att Gud skulle röra vid våra hjärtan genom dessa sånger.

Man kan inte leva på gamla böner... Bönen är färskvara precis som Guds närvaro.
Gud är inte närmare än den senaste bönen - kan man säga så?

Tacksamheten var stor att få samlas, att möta nya och gamla vänner igen
Kapellmästaren Uno skapade god stämning och vi längtar redan till nästa "Afternoon Jazz" - som blir den 25 mars kl 15.

Det får du inte missa!

Närvaro.

Vi ses!

HERREN VÄLSIGNE DIG OCH BEVARE DIG,
HERREN LÅTE SITT ANSIKTE LYSA ÖVER DIG
OCH VARE DIG NÅDIG.
HERREN VÄNDE SITT ANSIKTE TILL DIG
OCH GIVE DIG FRID.

I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.
AMEN.

Helene F Sturefelt, 

- som skall träna på nästa tamburinsolo...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar