Ljus vid Kyndelsmäss.
I almanackan står det den 1 februari det konstiga ordet "Kyndelsmässodagen".
Tack och lov finns ännu de kristna högtidsdagarna markerade! Det är vårt ansvar att hålla dem vid liv och medvetande.
Tack och lov finns ännu de kristna högtidsdagarna markerade! Det är vårt ansvar att hålla dem vid liv och medvetande.
En del tidningar förklarar kort att "kyndel" betyder = bloss, från ordet "candel".
I kyrkohistorien utvecklade detta sig så småningom att vinterns stöpta ljus togs med till kyrkan för att bli välsignade just denna helgdag, eftersom Jesus själv är världens ljus.
2 februari Kyndelsmässodagen.
Men om vi läser själva bibeltexten som ligger till grund för denna dag, så handlar det inte om ljus utan om att föräldrarna bar fram sitt barn i templet, enligt Mose lag.
NÄR TIDEN VAR INNE FÖR DERAS RENING ENLIGT MOSE LAG, TOG DE HONOM TILL JERUSALEM FÖR ATT BÄRA FRAM HONOM INFÖR HERREN.
Lukas 2:22.
Nu kommer ett antal frågor som får följa med oss i detta inlägg.
Det handlar om kvinnans "orenhet", "omskärelse", flykten till Egypten och vad detta har med oss att göra.
KVINNAN ÄR "OREN" - VAD MENAS?
I 3 Mosebok står det angivet att kvinnan skall stanna hemma - och alltså inte träffa folk - ett visst antal dagar när hon är nyförlöst. Tyvärr användes ordet "oren" i sammanhanget, vilket är negativt för oss.
Men det betyder inte smutsig!
Det handlar om två saker:
a) hygien
b) rituell "orenhet.
Av pandemin har vi väl lärt oss vikten av att hålla oss hemma för att inte bli smittad av virus, eller hur!!
Hygien och distans är det som skyddar, och så är det även när en kvinna fött barn. Det är ett känsligt läge och renhetslagarna i 3 Mosebok skyddar alltså kvinnan, inte förminskar henne!!
Tyvärr missförstår många feminister detta uttryck.
Skydd.
DET STÅR NÄMLIGEN I HERRENS LAG ATT VARJE FÖRSTFÖDD AV MANKÖN SKALL HELGAS ÅT HERREN - OCH FÖR ATT OFFRA TVÅ TURTURDUVOR SÅSOM DET ÄR FÖRESKRIVET.
Lukas 2:23.
Att komma inför Guds helighet i templet krävde att människan renade sig rituellt i bön och offer.
För att visa sin tacksamhet skulle de ta med sig två unga duvor som prästen i templet skulle offra på brännoffersaltaret.
Detta var den tidens sätt att visa ödmjukhet och att avstå från "äganderätten" det är Mitt barn... Nej, i hjärtat tillhör det Gud.
Templet i Jerusalem.
VARFÖR SKULLE POJKEN OMSKÄRAS?
Omskärelsen är ett tecken på att man lever i Guds förbund. Redan när Abraham fick kallelsen att "bli en fader för många folk" (1 Mos 17:4) talade Herren om att Han nu upprättar ett förbund mellan Gud och människa:
DU SKALL HÅLLA MITT FÖRBUND, DU OCH DIN SÄD EFTER DIG, FRÅN SLÄKTE TILL SLÄKTE.
ALLT MANKÖN SKALL OMSKÄRAS, PÅ ER FÖRHUD SKALL NI OMSKÄRAS...
... VARJE GOSSEBARN NÄR DET ÄR ÅTTA DAGAR GAMMALT,
LIKASÅ DEN HEMFÖDDE TJÄNAREN OCH DEN DU HAR KÖPT FÖR PENGAR..
1 Mosebok 17:9-14.
Varje förbund som upprättas har ett tecken:
* Förbundet med Noa och syndafloden har regnbågen som förbundstecken.
* Vid vigseln är ringen tecken på äktenskapsförbundet.
* Gamla Testamentets förbundstecken är den manliga omskärelsen (inga kvinnor!!).
* Och i Nya Testamentet är det dopet för både män, kvinnor och barn som är tecknet på det nya förbundet mellan Gud och människor.
Jag tror inte vi förstår hur stort det är att få leva i ett förbund med Herren!
Tar vi vara på det? Dopet - vår glädje.
Nu går vi vidare.
Dopet - det kristna förbundstecknet.
Evangelierna är fyra vittnesbörd som är nedtecknade vid olika tidpunkter, där evangelisterna lyfter fram olika sidor hos Jesus.
Det går inte att få någon ordentlig kronologi på händelserna, eftersom det inte är syftet. Händelserna kring Jesus skrivs inte som en tidrapport, utan mer till sitt innehåll.
Likväl blir jag lite brydd och undrar nu en sak.
FLYKTEN TILL EGYPTEN OCH SEDAN?
Matteus beskriver noggrant hela Jesu släkttavla, födelsen i Betlehem, stjärntydarna från Österlandet och sedan flykten till Egypten för att undkomma Herodes barnamord.
Sedan bosätter den heliga familjen sig i Nasaret, Jesus växer upp och Johannes Döparen kommer in i skeendet.
Markus är mycket kortfattad. Han finner inget intresse alls i att berätta hur det började. Det är det äldsta evangeliet, men det är lättare att läsa Matteus först, som är så noggrann.
Markus börjar direkt med Johannes Döparen.
Lukas har skrivit nästan som en journalist som intervjuat många för att få med så många uppgifter som möjligt. Därför kan vi där läsa om ängeln Gabriels besök till Maria att hon skulle bli havande - mycket intressant!
Det är Lukas som sedan beskriver hur Maria och Josef kommer till templet för att bära fram sin förstfödde "enligt seden". Där möter de den gamle Symeon och Hanna, som jublar över att äntligen fått skåda "Israels frälsning".
Symeon och Hanna väntar.
Men jag får inte ihop detta med flykten till Egypten...
Det tog tid innan den grymme Herodes var död. Hur länge stannade de i Egypten? Tre år? De historiska källorna är otydliga.
Samtidigt skriver inte Lukas om hur gammal Jesus var när de bar fram honom i Jerusalem.
Om de var flyktingar i Egypten kan Jesus inte ha varit åtta dagar gammal när de kom till templet.
Detta är säkert inte viktigt för frälsningen... men likväl undrar jag.
Johannes har en helt annan ingång då han beskriver hur Jesus hör ihop med Guds skapande Ord. Det är en mycket djup och fin läsning! Sedan berättar även han om hur Johannes Döparen banar väg för Jesus.
Guds Ord, den heliga Skrift.
Jag vill även nämna något om åldrande.
UTHÅLLIGT ÅLDRANDE
Det var två äldre personer som som mötte Josef och Maria med sitt barn. Symeon och Hanna var ständigt i templet och vakade och bad för Israels befrielse.
Det står att Hanna var 84 år och hade tidigt blivit änka. Varifrån fick hon sin uthållighet?
Att åldras kan vara en tung och grå resa mot stupet... kantat av bitterhet och besvikelser över hur livet blev, och varför det inte blev som man hade hoppats...
Ålderdomen kan vara en enda plåga av brustna drömmar som konserverat hjärtat. Det kan vara ett evigt anklagande av "varför?!" eller att man inte tagit sig själv på tillräckligt stort allvar.
Brustet hjärta - inte ändhållplatsen!
Men kanske kan vi läsa in något annat hos gamla tant Hanna?
Hennes åldrande kan istället vara ett tecken på Guds mirakel, där Gudsrelationen varit livets verkliga syre!
Hennes make dog när hon var cirka runt 20-25 år. För många hade en sådan tragik kunnat vara ändhållplats för livet och man slutar att leva... Svårigheten med försörjning var extra allvarlig vid denna tid, men det vet vi inget om, ifall Hanna hade barn som tog hand om henne.
Men det vi vet om henne är att hon sextio år senare inte vek ifrån Guds hus.
Troget och uthålligt levde hon i bön och längtan efter att Guds löften skulle uppfyllas.
De väntade på Messias, Kristus.
Nu vill jag sammanfatta detta.
- Kvinnan får skydd av renhetsföreskrifterna, extra mycket om hon hade fött ett flickebarn.
Behöver vi i vår tid mer skydd runt vår kvinnlighet?
- Den manliga omskärelsen är det judiska tecknet på kroppen att hålla det förbund Herren har upprättat.
Omdiskuterat är om vi i vår tid skall ta sjukhusresurser till detta för att trygg hygien skall upprätthållas?
Och vi som är kristna får fördjupa oss i vårt förbundstecken för alla - dopet i vatten och Ande.
- Biblisk kronologi är tydligen inte viktigt, precis som när man vid släktkalas skall berätta något som hände en gång och blandar ihop årtalen... Fortsätt, haka inte upp er! Berätta vad som hände!
Kan det vara så enkelt?
- Vackert åldrande hör ihop med vår Gudsrelation. Gräv inte ned din Gudsförväntan och låt inte livets omständigheter kväva din glädje! Sluta aldrig längta, men var fast förankrad i Gudstron och den uppgift Herren vill ge dig - inte vad du skall få ut av livet...
Rätt perspektiv.
Med detta vill jag låta Kyndelsmässodagens bloss lysa och värma!
Åldrande men ljusa hälsningar,
Helene Sture Hannafelt,
- som fotograferade i Ringamåla kyrka, Blekinge,
- och som bildsatte med Willow Trees kärleksfulla skulptur.
Ömsesidighet i förbundet.
P.S. Tack till Rickard Sundström i tidningen Dagen om Hannas åldrande, det var insiktsfullt!
Läs mer om Hanna här - hon är den första kvinnliga prästen!
Detta inlägg från 2013 är bildsatt med härliga vinterbilder från Karlskrona:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar