Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 21 februari 2023

SMUTSIG FETTISDAG

Våldsam Fulfink.

Alla talar om denna dag. Det är bagarnas nationaldag.
Fettisdagen. 
Idag äter svenskarna 6 miljoner fastlagsbullar.

Men dagens FULFINK blev ingen vit skapelse... Ser du vad som händer i bilden ovan?

Semlan exploderar av underjordiska krafter, och en väntande missil är instucken i bakverket. 
Olyckskorparna flyr. De hoppar över fikat idag...

Kyrkoårs-bakelse.
Fastlagsbullen.

Med hjälp av detta gräddiga bakverk håller vi kvar vid en urgammal tradition som de flesta inte längre vet något om.
Den som har varit i något katolskt land tidigt på våren kan ha mött katolska kyrkans karneval = carne vale = farväl till köttet.
Inför fastan festade man i tre dagar för att "äta upp sig". 

I vår almanacka har vi har fastlagssöndagen, "blå måndagen" och "fettisdagen" som påminner om detta.
Det är roligt att fika. Det är gott att äta.
Men sedan då?

Följer sex miljoner semleätare med in i Askonsdagens mässa imorgon?

Askonsdagen.

Nu följer fyrtio dagas fasta fram till påsk. 
I kyrkans tradition handlar det inte bara att avstå från att äta, utan fram för allt att avstå det som tar tid från bön och umgänget med Gud.

Den moderna fastan i vår tid handlar lika mycket att avstå från intryck; sluta scrolla på facebook, slötitta på filmer, äta skräpmat och alltid ha ljud inpluggat i örat.

Fastetiden är en inbjudan att hitta tillbaka till sig själv.
Stänga ned. För att koppla upp.
Livet går för fort.

Grädden är solkig.

Hjälp! Vad hände nu?

Och vi MÅSTE ta mer tid till bön!!

Kriget i Ukraina har pågått i 1 år den 24 februari... Putte trodde att han skulle få Kiev på fall inom en vecka. Han räknade inte med att det fanns ett självständigt folk som ville försvara sin egen identitet på alla sätt.
Varje bön om fred påverkar händelserna i rätt riktning.

Störta diktatorn! Fräls oligarkerna! 

Lokaltidningens ledarskribent skriver:

"Det finns absolut inte utrymme för någon slags pacifism. Putins armé måste blöda kraftigt innan kriget tar slut.
Imperialister gapar alltid efter för mycket innan de faller."
Hans Bülow i Sydöstran, 21 feb 2023.

Det rena är smutsat.

Vi behöver bedja för de jordbävningsdrabbade i Turkiet och Syrien. Be att alla goda krafter samverkar, och be att de snåla och giriga husbyggarna ställs till svars.

Vi behöver efterfråga Guds vilja vad gäller Nato-anslutningen.

Vi behöver be för de små kristna församlingarna i dessa länder, att de blir styrkta i sin gärning att räcka Guds kärlek till de muslimer som ropar på sin gud.

Grädden är svart av sot.

Herre, förlåt oss.

Askonsdagen utmanar varje svensk att ta sitt själsliv på allvar.
Alla konflikter, svek och bekvämlig lojhet är ett andligt problem.

Herren uppmanar oss var och en att vända om, från själviskhet och förnekelse.
Vänd om från självömkan, vänd om från bitterhet.

När korset av aska tecknas i pannan i morgondagens Askonsdagsmässa så är det en påminnelse att hos Jesus Kristus finns den frid som bär igenom all rädsla och sorg.

Fridsfursten.

Men allt för många fortsätter söka där friden inte finns. Allt, vad som helst, men inte Jesus. 
Han är förstörd av frikyrkornas överdrivna nit eller av Svenska kyrkans förtunnade förkunnelse.
Eller avvisad av ingen anledning alls.

Men Jesus själv då?
Han som finns levande i Bibeltexten?

Han är ju där!!

Där är grädden vit...

Kristus-grädde!

Det är min innerliga bön att denna smutsiga fettisdag skall vändas till en ljus, askgrå onsdag, där vi får lägga av oss de bördor vi bär på. 
Jag ber för ett land på knä, som ber om förlåtelse för sin upproriskhet mot Gud och sin relativism.

Att ställa sig utanför Guds kärlek gör mig så bedrövad.

En man som kom till insikt, beskriver sin bön så här:

NU BÖJER JAG KNÄ I MITT HJÄRTA
OCH BER DIG ATT VISA DIN MILDHET.

JAG HAR SYNDAT, HERRE, OCH JAG VET VAD JAG HAR BRUTIT.
JAG BÖNFALLER OCH BER DIG:
FÖRLÅT MIG, HERRE, FÖRLÅT MIG.

Fastlagsriset skall fram nu. 

LÅT MIG INTE GÅ UNDER GENOM MINA LAGBROTT,
VREDGAS INTE FÖR EVIGT.
LÅT INTE MINA OLYCKOR VARA FÖR ALLTID.

FÖRVISA MIG INTE TILL JORDENS NEDERSTA DJUP.
DU ÄR JU DE BOTFÄRDIGAS GUD, HERRE.

DÅ BLIR DET SOM HÄNDER MIG ETT BEVIS FÖR DIN GODHET.
TY I DIN STORA NÅD RÄDDAR DU MIG,
FAST JAG ÄR OVÄRDIG,
OCH JAG SKALL PRISA DIG SÅ LÄNGE JAG LEVER.

DIG LOVSJUNGER HELA DEN HIMMELSKA HÄREN,
OCH DIN ÄR ÄRAN I EVIGHET. AMEN.
Manasses bön 11.15.

Törnekrona...

Dock, varje söndag bryter fastan. Söndagen är Herren dag, glädjedagen, då vi firar livets seger i uppståndelsen. Då kan man väl få scrolla lite på facebook och kolla några bra blogginlägg...?
Jodå.

"Nu är det jul igen! Nej det var inte sant, för där emellan kommer fasta!"

Nåväl. 
Om du tvunget vill avstå ifrån mat så utmanar jag dig att äta på ett annat sätt.
Ta bort mejeriprodukter, spannmål, ägg, fläsk, salt, raps och majs.

Klarar du det?

Varför just detta? Jo, därför att detta är slembildande och utgör en grogrund för virus i kroppen.
Anti-virus-dieten leder till hälsa.

Och om du väljer att fasta helt och hållet, så blir du kroppsligen försvagad, vilket kan vara en förutsättning för andlig mognad. Då behövs näring från annat håll - fyll på med andlig läsning av Guds ord och bön. Så blir Herren starkare i din svaghet. Det är bra.

Askonsdagens kors-tecknande.

Men min Fulfink undrar vad som skall ta bort allt mentalt slem...
Vet du?

I nästa inlägg skall jag beskriva olika ändamål som vi kan ge till i denna fasteperiod.
Kollekt och givande är också en viktig del i fastetid. Vad vi än gör, så är det en sak mellan oss och Gud. 
Med hopp om goda veckor framöver!

Feta smutshälsningar,

Helene Sture Tisdagsfelt,

- sotig tecknare och kladdig semlebulleätare.


Kampen mellan gott och ont.

Här kan du läsa om att vara en Glad Givare!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar