Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 23 februari 2023

ANDLIGA SÅNGER nr 92 - Strid

Sånger om strid - och fred.

Ta-ta-ta-taaa... Beethovens ödessymfoni inleder detta avsnitt av ANDLIGA SÅNGER nr 92, utsänt från radio Sölvesborg, 92,0 MHz.

Temat är "strid" - Guds strid för oss mot förstörelsemakterna. 

Profeten Hesekiel skall ge ett perspektiv på vår tids konflikter och krigshets. Denna vecka är det 1 år sedan Rysslands invasionskrig av Ukraina. All musik är vald med tanke på böner om fred och samförstånd.

Klicka på den blå noten så startar 59 minuters god samvaro.


                          MUSIKLISTA

Ludvig von BEETHOVEN - Symfoni nr 5 i c-moll, opus 67 sats 1, den så kallade "Ödessymfonin".

Roland UTBULT - "Ge Mig Välsignelsen" och "Jerusalem".

Christina IMSEN - "Det kriget får aldrig stanna" och "En liten tid".

TAIZÉ - (uttalas Täzé) "The Kingdom of God", "Kyrie Eleison" samt "Wyslawiajcie Pana".

Frälsningsarmén, Louise HOFFSTEN - "Varför skola mänskor strida?".

Alf LAX - "Psaltaren 23" och "Det är tid".

ISRAEL från CD'n "Rejoice Daughter of Zion" - "Roni, Roni Bat Zion!" (=jubla du dotter Sion), sjungen av ett gäng svenska ungdomar, arrangerad av Urban Sandsgård, Maria Herza, Fredrik Sonefors m fl.
Mycket spännande!
Så pass att jag kommer att använda denna sång i gudstjänsten den 5 mars 2023.

Listerkyrkan, Hällevik.

I andakten har jag min flöjt med in i radiostudion, och jag ber:

Käre himmelske Far, bevara oss i friden så att vi kan bevara varandra i freden.
Hör vår bön!

Herre, förlåt den lidelsefulla människan som vänder gott till ont, och som drivs av begär och hämndlystnad.
Hör vår bön.

Jag ber och tackar för den som lever i fullkomlig frid, som inte när någon misstanke mot någon.
Men jag ber även för den som är missnöjd och upprörd, som drivs av misstankar... Herre, den åtnjuter ingen frid och unnar ej heller andra ro.
Herre, förbarma Dig över oss alla!
Amen.

Talande musik.

Vid mikrofonen; Helene Fransson Sturefelt, programkreatör
Ljudtekniker: Jörgen Hjärtenflo Sturefelt.

Till sist, några frågor att fundera över:
- Vem styr ödet? Är ödet en egen makt? Kan en människa styra sitt öde? Kan Gud vända världens öde?
Ja, det där sista tror jag! Låt oss be om det.
På återhörande.

Talande flöjtare.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar