Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 19 februari 2023

VAD SKALL JAG GÖRA FÖR DIG? Fastlagssöndagen

Violetta fastlagstulpaner.

"Se, vi gå upp till Jerusalem, i heliga fastetider..."
Jag tycker mycket om denna tid på året, då februari bjuder på ljus och lättare luft, men också själva kyrkoåret då vi går in fasteperioden.

Jag behöver den allvarsamma salighetsglädjen... som hjälper mig att se och förstå världen, genom Guds ögon.
Idag har vi varit på gudstjänst i Listerkyrkan, och jag vill dela med mig av predikan såsom jag uppfattade den.

EFS i Hällevik på Listerlandet.

Sammanhanget är det att Jesus och hans lärjungar var på väg upp mot Jerusalem, som ligger på en kulle, eller litet berg. Hur man än gör, måste man gå uppåt för att komma dit.
De var rädda.
Lärjungarna hade börjat förstå allvaret i det Jesus sagt att han skulle utlämnas för att dömas till döden.

Inte på grund av den kärlek han visat alla utsatta, utan på grund av den sanning han levererat till alla maktfullkomliga. Jesus hade också talat tydligt om att han skulle dö för att på tredje dagen uppstå igen.

Mitt i allt detta kommer bröderna Jakob och Johannes, Sebedaios söner, och bullrar fram en fråga:

- MÄSTARE, VI VILL BE DIG OM EN SAK.
- VAD VILL NI ATT JAG SKALL GÖRA FÖR ER? FRÅGADE JESUS.
DE SVARADE:
- LÅT OSS FÅ SITTA BREVID DIG I DIN HÄRLIGHET, DEN ENE TILL HÖGER OCH DEN ANDRA TILL VÄNSTER.
Markus 10:35-38.

Jag blir lika arg varje gång jag hör den här dialogen. Hur kan man bara få för sig att be om en sådan sak - att få hedersplatsen bredvid Jesus på den himmelska tronen!? Att ni inte skäms, ni Åskans söner!!

Fulfinken. Vilken plats drömmer du om?

Pastorn lyfte fram Jesu fråga: "vad vill ni att jag skall göra för er?".
Han frågade inte "vad behöver ni?" utan "vad vill ni..."
Det är inte samma sak.

Vad jag vill utgår från min mörkare sida. Som ett konkret exempel tog han:
- Jag vill hellre ha dillchips till dipsåsen än selleri och broccoli...

När vi tvingas tänka efter och ställa oss frågan vad vi verkligen VILL att Gud skall göra för oss, då kan en mängd konstiga önskningar ta sig uttryck... precis som Sebedaios söner.
De krävde mer utifrån sitt överflöd.

Vad kräver du, egentligen?

En som inte krävde något utifrån sin övermättnad var den fattige och blinde tiggaren Bartimaios.
Vi kan läsa om honom i stycket efter detta. Han sitter vid vägkanten och ropar och stör dem som går förbi.
Nu fick han veta att Jesus var på väg, så han ropade ännu högre. Många sade åt honom att hålla tyst men då stannar Jesus vid honom. Ännu en gång kommer samma fråga:

JESUS FRÅGADE HONOM:
- VAD VILL DU ATT JAG SKALL GÖRA FÖR DIG?

DEN BLINDE SADE:
- RABBOUNI, GÖR SÅ ATT JAG KAN SE.
Markus 10:46-52.

Den blinde svarade på frågan utifrån sin utblottade situation.
Lärjungabröderna svarade utifrån sin övermättnad.
Hur skulle vi svara? Från vilket perspektiv?

Gör så jag kan se igen.

Jesus är alltså på väg upp till Jerusalem, mot sitt lidande för världens skull, ändå har han tid och sinnesnärvaro att stanna upp inför den lilla människan och fråga denna fråga.
Egentligen är frågan dum, för Jesus vet ju vad alla behöver, men han är den stora pedagogen och psykologen tänker jag, och tar inte initiativet ifrån någon, utan låter var och en svara.

När man själv hör sina egna ord ur sin egen mun, då hör man dem tydligt, istället för att bara behålla dem tyst för sig själv.

Jesus ger två olika svar.

Svara mig.

De bullriga åskbröderna får en motfråga:

- KAN NI DRICKA DEN BÄGARE SOM JAG DRICKER, ELLER DÖPAS MED DET DOP SOM JAG DÖPS MED?
DE SVARADE:
- JA, DET KAN VI.

JESUS SVARADE:
- DEN BÄGARE SOM JAG DRICKER SKALL NI FÅ DRICKA OCH DET DOP JAG DÖPS MED DET SKALL NI DÖPAS MED.
MEN PLATSEN TILL HÖGER OCH VÄNSTER OM  MIG KAN JAG BARA GE TILL DEM SOM HAR BESTÄMTS DÄRTILL. 
Markus 10:38-39.

Blicken söker sig uppåt.

Min blick letade sig ut genom det lilla spetsiga fönstret längst upp i kyrksalen.
Jag tänkte på dessa två bröder som var så omåttligt ärolystna.

Jakob tillhörde fiskelaget bland lärjungaskaran. De var alla omogna när Jesus kallade dem att bli "mänskofiskare" men han blev förändrad. 
Jakob fick se Jairos dotter uppväckas från de döda, han var med på Förklaringsberget, han såg Jesu kamp i Getsemane.
Den hämndlystna nit som Jakob hade förvandlades till goda ledaregenskaper där han så småningom blev föreståndare för församlingen i Jerusalem.

Jag tänkte på hur Jakob reste sjövägen till Spanien och grundade församlingar där och hur hans symboler blev pilgrimshatten och snäckskalen.

Jakob fick smaka den bittra vredeskalken och blev döpt med dödens dop då Herodes Agrippa lät halshugga honom, som den andre martyren.

Pilgrimsmusslan, predikstolen i Ysane.

Solen letade sig in runt takbjälkarna.

Jakobs lillebror var yngst i lärjungaskaran. Även han var mycket omogen, intolerant och hade häftigt humör - där av tillnamnet "Åskans söner" (Boanerges). 
Men Jesu kärlek förvandlade hans trångsynthet och gjorde honom till en älskvärd person, uttryckt som "den lärjunge som Jesus älskade".

Denne Johannes stod kvar längst vid korset, tog hand om Jesu mor Maria och som vid uppståndelsen sprang fort iväg till den tomma graven. Kärleken gjorde honom orädd. Det var denne Johannes som sedan skrev det fjärde evangeliet.
Han blev äldst av apostlarna och den ende som inte led martyrdöden, dock landsförvisad till ön Patmos, där han fick ta emot visionerna som står i Uppenbarelseboken.

Omogna män som mognade.

Detta, om Jakob och Johannes, lägger jag till här i mitt inlägg, men predikan berörde inte detta just nu.

Som sagt, vad skulle vi svara om Jesus gav oss personligen denna fråga:
- Vad vill du att jag skall göra för dig?
Skulle vi svara från en girig utgångspunkt, eller från en utblottad längtan att "bli seende"?

Vi blev även påminda om att få växa och mogna tillsammans med Jesus. Vi får lägga av oss våra "andliga blöjor" och bli allt mer formade efter Guds vilja och den kärlek han vill fylla oss med.

Ljuset inifrån. Ljuset ovanifrån. Listerkyrkan.

Sist i evangelietexten uttrycker Jesus sitt mål och sin identitet mycket tydligt:

MÄNNISKOSONEN HAR INTE KOMMIT FÖR ATT BLI TJÄNAD,
UTAN FÖR ATT TJÄNA,
OCH GE SITT LIV TILL LÖSEN FÖR MÅNGA:
Markus 10:45.

Jesus blev alltså inte "dödad", det var ingen olyckshändelse att han dog på korset! Jesus gav sitt liv, frivilligt.
Det var därför Gud sände honom till världen! För att ta konsekvenserna av synden och bära den bördan i vårt ställe.
Eller som vi sjöng i Psalm 45:

JESUS FÖR VÄRLDEN GIVIT SITT LIV
ÖPPNADE ÖGON HERRE MIG GIV
MIG ATT FÖRLOSSA OFFRAR HAN SIG 
DÅ HAN PÅ KORSET DÖR OCK FÖR MIG.

TAG MIG DÅ HERRE UPP SOM DITT BARN
LÖS MIG FRÅN ALLA FRESTARENS GARN...

Herre, se mig!

Tack, Jesus, för att Du ställer frågan!
Tack för att Du inte skriver oss på näsan.
Tack för att Du inväntar vårt svar.

Och tack för att Din kärlek förvandlar vår ärelystnad och "vill-ha-mer-attityd" till att istället få uttrycka vad vi innerst inne vill - och behöver.
Amen.

Tack till pastor Marcus Listerkyrkan i Hällevik för denna gudstjänst.

Sedan blev det kyrkkaffe med fina samtal, söndagsmiddag och lite fotboll på Strandvallen i snålblåsten. 
På eftermiddagen körde vi och köpte varsin semla för att riktigt fira denna Fastlagssöndag.

Nu följer tre dagar av fest!
Därefter en lång vandring med Jesus i fastetider - att avstå från intryck för att lättare kunna höra både sitt eget hjärta, och höra vad Herren säger, när vi ber om vägledning.

Med grädde runt munnen, i en allvarlig salighetsglädje!

Helene F Sturefelt,

- åhörare, deltagare och skrivare.

Fastlagssemlor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar