Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 3 december 2022

BLOGGEN FYLLER 13 ÅR

Bloggen firar 13 år!

När jag startade min blogg för tretton år sedan, låg jag i framkanten vad gällde digitala medier bland kyrkans folk. Nu har tiden gått och andra medier seglat upp som mer populära - poddar och appar och predikningar på DuTuben.

Men jag har bestämt mig för att hålla fast vid det format jag trivs så bra med. Kanske du också tillhör dem som hellre läser en text själv än lyssnar på någon som pratar. 
Och! 
Att du tittar på bilderna! Mina foton är halva delen av bloggen. De talar lika högt, om inte högre, än orden ibland.

Först kallade jag bloggen för "Religionsdialog" men det var alltför pretentiöst. Istället valde jag att fokusera på fotona och mitt hitte-på-namn: STURELLAS FOTOBLOGG.

Hurra för det fria ordet!

Nu tänker jag ropa "hurra" för dessa tretton år då jag skrivit två-tre inlägg varje vecka - av ren glädje!
Min målsättning är att berätta och undervisa, men även att vara lite galen och få er att skratta. 
Även Andliga sånger ligger här med ojämna mellanrum, utsänt från 92,0 på FM-bandet.

Ledstjärnan är att söka Sanningen i allt, i bön, till Guds ära.

Det som nu följer, intresserar nog bara mig - jag behöver en överblick över vad jag egentligen har sysslat med. Om någon titel skulle råka intressera även dig, så kan du leta upp den under respektive månad.
Dock är det inte så lätt på mobilen - formatet passar bättre på datorn.

Avslöja mörkret, sök sanningen i allt.

        JANUARI

Det har varit mycket plågsamt med pandemin och den rädsla det orsakat. Av olika anledningar har jag tidigt valt att inte ta injektionen mot C-19 och har lidit mycket spott och spe för det. 
Men jag står för den erfarenhet och kunskap jag har, och får allt mer rätt, tyvärr, vad gäller biverkningar. Vi har sett hur medicinsk säkerhet övergått till politik istället.

Därför inledde jag året med att skriva om FEL PERSPEKTIV med suggestiva foton.
TRETTONDAG JUL följde på det, och jag skrev om ZOROASTRISMEN och profeten DANIEL.

HEMLÄNGTAN TILL PINAUELN med Karlskronakänsla.
KYRKVAKTMÄSTARENS TÅRAR och ett hiskeligt program om varför vi hela tiden säger "OH, HERRE GUD!".

T-10 (tio) OBESVARADE FRÅGOR som läkemedelsbolagen vägrar att ta i. Obehagligt.
ISBLÅ BÖNER med missionsorganisationen Norea.

Mr Corona.

Sedan prövade jag att lägga ut en digital predikan, med texter som ljudfiler. Vad tyckte du om det?

KROPPEN SKRIKER EFTER VATTEN - Batmanghelidjs vattenterapi.
KOM TILL KÄLLAN. Vilken källa?
DÖDSHJÄLP - buddhistmunken Natthiko Lindeblads tankar.

DEN FÖRTVINADE HANDEN, ANDLIGA SÅNGER nr 71 om Livets vatten.
NILS LITTORINS TAL om vaccinpass.

Kajsa Ekis Ekman: VEM SÄGER NEJ, VEM JA? "DET VAR INTE JAG!" - om att skylla ifrån sig och Dr Robert Malone.

Det var inte jag.

        FEBRUARI

Anders Lundin leder det populära TV-programmet "Allt för Sverige" Jag skriver om AMERIKA OCH SVERIGE - om religionsförtryck. 
UTAN HOPP, UTAN LUKTSINNE.
TRO, HOPP OCH ÖRNVINGAR.
BÖNER OM UTHÅLLIGHET med mina bönefoton till Norea.

NEUTRINER OCH BIGGEST BANG - vetenskapens värld och radiokalendern från 2019.

BISKOPENS OTROHET. MARDRÖM - Mr Corona! 
ANDLIGA SÅNGER nr 73 om Amerika.
BYGG UPP VARANDRA.

Ett smakprov ur min kommande barnbok PRÄSTGÅRDSBARNEN.
SORG I SYLT OCH FIL.

Sedan kom världen i chock då Ryssland gjorde det vansinniga... PUTIN ANFALLER UKRAINA.
Därför gjorde jag ett radioprogram ANDLIGA SÅNGER nr 74, om Ukraina med sånger från den ortodoxa traditionen.

Prästgårdsbarnen på Sjööholma.

         MARS

Det är mycken bearbetning av Rysslands anfall mot Ukraina. KÄRLEKENS GRÄNS OCH LÖGNENS - Maskirovka.
SANNINGEN ÄR FÖRSTA OFFRET. DÖR DRÖMMARNA NU?
FÅ SLUT PÅ KRIGET! Natalie Jareskos ord, Ukrainas finansminister.

MAKTEN ÅTRÅR DIG, OCH KRIGET - Vilhelm Konnander och Kain och Abel.
POROSJENKO - RÅ STYRKA, Psaltaren 31.

EN TÅGRESA, EN CIGARRETT. BUBBELSEENDE - VI ÄR OLIKA, Spanarna P1.
EN CONTAINER MED HOPP - Zelensky och Abraham.

SALIGA ÄR VEM? PRESIDENTEN? ANDLIGA SÅNGER nr 75 om PSALTAREN.
ÅLDERDOM OCH VISHET - jag vill inte bli gammal.

Enligt lag rökning förbjuden.

        APRIL

BORTTAPPAD OCH VILSEN, Lukas kapitel 15. GOLGATA UTAN LUSTGAS - en gravid kvinnas samtal.
FÖR ATT DU NEDSTEG... SOMNAR OCH SVETTAS BLOD.
MÄNNISKA, KÄNN DIN SKAM! Konsten att ta ansvar för sitt liv - inte att slippa ansvar.

PÅSK-KRAVALLER. MÖRRUMS-ÅN, en PILGRIMSVANDRING.

LAGET STÖRRE ÄN JAGET - när Mjällby mötte Sirius på Strandvallen. Det finns stora likheter mellan fotboll och en församling!
STÄLL IN, ORKAR INTE.

Om VÅLDSMONOPOL utifrån Romarbrevet kapitel 13. 

Mjällbys ordspråk: "Du går aldrig själv".

       MAJ

VALBORG, LUNDASPEX - Gud och harakiri.
SKÄR INTE AV MANTELFLIKEN - predikan av Steven Furtick från 1 Samuelsboken 24.

GRÖN, GRÖNARE, GRÖNAST - att skövla en bokskog.
ANDLIGA SÅNGER nr 76 om Jesus som kung och om dans.
IFRÅGASATT OCH MISSTOLKAD - Paulus och ekarna, 2 Kor 4. Så är det för varje människa som söker sanningen och påtalar den, man blir inte populär. Jag är en av dem.

DENNA TIDSÅLDERS SLUT - Owe Lindeskär, Flammor och TV-programmet "Tänk om". TVÄRTOM, FÖRTVIVLAN.
ANDLIGA SÅNGER nr 77 - GA-Gospel från Helsingborg.

BORG, BORGEN, FÖRBORGAT - predikan med Steven Furtick.
ANDLIGA SÅNGER nr 78 - Kjell Lönnå, som gick ur tiden i år.
OM GUD ÄR FÖR OSS, VEM ÄR DÅ EMOT? Romarbrevet 8:31, Osby kyrka.

ett fotbollsmål i Osbysjön.

        JUNI

INTROVERT, EXTROVERT - "Gift vid första ögonkastet". 
TILL HÄRLIGHETENS LAND, Mjällby kyrka. 

KALI - INANNA, inte HORA ELLER MADONNA.
MANNEN, GLÄD DIN HUSTRU! 5 Mosebok 24 - mycket intressant!

Efter två år av inställda festivaler, var det äntligen dags för Sweden Rock här i Blekinge. Därför gjorde jag ett avsnitt av kristen hårdrock: ANDLIGA SÅNGER nr 79 - White Metal.

SWEDEN ROCK, NARNIA.
EN KROPPSLIG UPPLEVELSE. SWEDEN ROCK DAG 3. AVSLUTA DET BÄSTA.
ROCKARENS SÖNDAG.

KROPPARNAS BLOMSTERTID - tänk om sinnena försvann...
AULAWAABLAR PÅ UTSTÄLLNING!
BRIGGEN "TRE KRONOR". 
Nu är vi halvårs: MIDSOMMAR - JOBS KAPITEL 12 och en BLÄCKFISK.

Får man VÄLJA PRÄST? NEJ. Mycket märklig regel som är ut tiden. Många människor upplever det som en självklarhet, men skall då prästen arbeta gratis??
KONFIRMATION UTAN SÄLTA. 
SLAGEN AV TYSTNAD, vad innebär det?

Narnia på Sweden Rock.

         JULI 

ANDLIGA SÅNGER nr 80 om att åka på LÄGER, ljudfiler med lovsånger!
DEN DJUPA YTAN, Lukas 5, Gennesarets sjö. 
MANSKVINNA, KVINNOMAN - mina Picassobilder i röd tusch.

Om abort, en berättelse från Namibia: RÄTT TILL VEMS KROPP? 
VI ÄR UR KURS - Steven Furtick, mycket bra!
GÅR GUD FÖRE ELLER EFTER? Ibland blandar man ihop Gud med sig själv...
MEN JAG ÄR INTE BRA PÅ... säger Tokiga Tanten.

ETT SYNDIGT LITET OGRÄS - New Age i Vadstena.
EN HIMMELSK FÖDELSEDAG - Heliga Birgitta. 
MOLN, TÄLT OCH SÖMN på Kristi Förklarings Dag.

Heliga Birgitta av Vadstena.

       AUGUSTI

Inspiration från Sommar i P1 MÄN OCH MANLIGHET, Katrine Marcal. 
Sedan var det nära att vi blev jagade... BLAND KOR OCH TJURAR, vrede på Stibyberget. 

STATUS QUO OCH DEN DÅLIGA PUBLIKEN i lilla Knislinge.
TAGGARNA RUNT HUSET, Matteus 7 och Psaltaren 40.

Nu reste vi till Danmark och pilgrimsvandrade på MÖN: ATT KOMMA EFTER... I FISKENS TECKEN i Stege By. 
VÄRMESLAG OCH SOMMARPLÅGOR - kära nån så sjuk jag blev!

ANDLIGA SÅNGER nr 81 om BÅTAR OCH FYRAR med min översättning "I'm sailing".
DANSKE SALMER i Bogö kirke, ljudfiler som du kan lyssna på.
BOGÖ PILGRIMSVANDRING.

KULTURMÖTE I VATTNET i Nyord vid Ulvshale.
KOLLEKTIV BEKYMMERSLÖSHET och tomma händer. 

Ibland lägger jag patiens, bara för att jag kan, och har skapat en ny som heter ESSEN - MIN PATIENS.

KRISTUSKRANSEN I ÅHUS - en pilgrimsvandring. 
VAD JOBBAR DU MED DÅ? Den förhatliga frågan... 
ANDLIGA SÅNGER, nr 82 med sånger om MÅNEN.

Bogö kyrka på Mön i Danmark.

     SEPTEMBER

FÖRSVARA DIN EXISTENS! "To feed or to need". 
FYRA EXISTENTIELLA TRÄD, det har du inte hört förut! Och så gjorde jag ett radioprogram om TRÄD, nr 83.

Snart var det dags för riksdagsval. VÄND KAPPAN EFTER VINDEN, Sturellas valkompass. POLITISKT TJAFS - TALA MED ALLA!

Denna månad ägnade jag mig åt att renskriva en fantastisk pilgrimsvandring i norr på Dag Hammarskjöld led som vi vandrade 2009. Med hans kloka ord och bitvis hiskeligt vacker utsikt skrev jag tolv inlägg som en reseskildring:

Det välkända ordet: DEN LÄNGSTA RESAN INÅT. 
ÖDMJUK UPPÅ FJÄLLET och ABISKOJAURE KVÄLLSDOPP samt KALFJÄLL OCH BÅTTUR I ALESJAURE.

Pilgrimsvandring 2009 på Dag Hammarskjölds led.


I Näsum rustades det för VIKINGAMARKNAD I GUDAHAGEN - ett måste. Jag klär ut mig till min rollfigur prästinnan Kristina och berättar bland folket om Vite Krist. Otroligt intressant!

GLACIÄRSNÖDRIVAN (titta på fotot längre ned). MOT TJÄKTASTUGAN. 
RYGGSÄCK OCH STIGPUNKTER.
ANDLIGA SÅNGER nr 84 om Dag Hammarskjölds "Vägmärken".

Ett nytt politiskt parti ser dagens ljus, med muslimska förtecken, och jag skriver om ISMAEL, UTAN NYANS.
BEGRAV INTE VÄLSIGNELSERNA, om Jakob och Rakel och Frälsningsarmén i Ronneby.

GRUPPEN SPLITTRADES - Tjäktapasset till Sälkastugorna. Det var en mycket obehaglig upplevelse, och snudd på farlig... Dag Hammarskjölds ord tolkade händelsen.

VARGKORSET OCH TORS HAMMARE.
IDENTITETEN RADERAS, om kontrollsystem som styr oss.

Vikingamarknaden i Näsum, Gudahagen.

        OKTOBER

KONSERT MED JON HENRIK FJÄLLGREN. Ett stycke poesi FRANSKA RONDELLER.
ANDLIGA SÅNGER tog vara på dessa rondeller i avsnitt nr 85.
INSATSEN SÖKER OSS, ur Vägmärken.

INNAN DU FANNS, Psaltaren 139 ur en barnbok. 
ANNIE ERNAUX - årets nobelpristagare i litteratur, åh vad jag lärde mig mycket av henne!
SKÖRDEGUDSTJÄNST I MJÄLLBY.

MOT SINGISSTUGORNA OCH DRAKRYGGEN på Dag Hammarskjölds led.
GUDS STARKA HAND - Steven Furtick.
FOTBOLL OCH GUDSLÄNGTAN, Mjällby mötte Hammarby... oj oj oj.

Skördegudstjänst i Mjällby kyrka.

ANDLIGA SÅNGER nr 86, om de sju församlingarna i Uppenbarelseboken, med starka sånger av Daniel Wiklund plus min nyskrivna sång "Starka armar" - den är fin!
MORGONMÄSSA. 
Bonusdottern och jag åkte supporterbuss till Kalmar; DET RYKER UNDER FLAGGAN.

KEBNEKAJSES FJÄLLSTATON på Dag Hammarskjölds led.
FÖDD BLIND, VEM HAR SYNDAT? Följ med till Siloadammen. 

RÄDSLANS MAKT OCH HALLOWEEN, Herman Göringer.
INRE FRUKTAN MEN ÖPPNA DÖRRAR, 2 Kor.

Bengaler under Mjällbys supporterflagga i Kalmar.

        NOVEMBER

GÖRA-SLUT-SEX-LÅTAR utifrån Så Mycket Bättre, som tröttade ut oss. Det blir pinsamt privat att höra texter ur deras dagböcker... Det var så mycket sämre.

MÅNGA GUDAR, SÄGER BIBELN. Läs om "monolatri" och förundras.
ANPASSNING OCH MENINGSLÖSHET utifrån Gina Dirawis uppgivenhet. Lite obehagligt.

Allhelgonahelgen är här. Det blev MÅNSKEN ÖVER KYRKOGÅRDEN.
Sista delen av pilgrimsvandringen med Luleå stift; ABISKO-NIKKALUOIKTA.

Den sista städse kalla snödrivan?


En galen motion i kyrkomötet VEM SKALL AVKRAGAS? Om homosexualitet.
ANDLIGA SÅNGER nr 87 med musik på arabiska! MELLANÖSTERN. Jag är mycket stolt över detta program där jag fick hjälp av mina muslimska vänner att översätta arabiska, kristna texter!

DEN GODE HERDENS SKOLA i Jerusalem och Obamas tal 2013.
Ett provocerande inlägg "JAG TROR INTE PÅ VIRUS" och anti-virus-dieten som gör mig frisk.

JESUS VAR INTE SNÄLL. DOMSÖNDAGENS PSALMER, med ljudfiler från Ysane kyrka.

ANDERS ARBORELIUS goda predikan om SANNINGEN.
Dikt om HUR LÄNGE?
JESUS UTAN ATTRIBUT - biskop Johan Tyrbergs predikan på 1 Advent.

KYRKTUPPENS BETRAKTELSE - den är riktigt läsvärd!

En kyrktupps betraktelser.


       DECEMBER 

Här pausar jag.
Jag ber om ursäkt ifall jag tråkat ut dig, men jag behövde skriva alla dessa årets rubriker för egen del.

Tillhör du också dem som har skrivklåda?
Jag kan inte leva om jag inte får skriva! Jag skriver - alltså finns jag, för att göra om Descartes bevingade ord.

Gud Fader Skapare låter mig vandra i den intelligenta naturen, men jag hör dess rop om att få bli befriad från oss förstörande mänskolöss... 
Jesus Kristus, min försonare och räddare, lyfter mig ständigt upp ur de djupa hålen som existensen också tvingar en ned i.
Den Helige Andes kraft är den Gudsnärvaro som jag varje dag ber skall fylla mina ord, tankar och gärningar. Guds Ande lyfter oss upp och ger oss kraft att gå emot det onda.

Jag är innerligt tacksam för att jag får sitta här och dela med mig av vår kristna tro i vardag och helg.
Med sanning och kärlek i vardera hand.
Hurra, hurra!

13 år ska det vara, inte 33!

Eder bloggerska, apologet (försvarare av den kristna tron) och amatörfotograf,

Helene F Sturefelt, 13 år gammal i bloggosfären.

Till Guds ära.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar