Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 29 december 2022

ANDLIGA SÅNGER nr 89 LÖFTEN NYÅR

Andliga sånger om Löften.

Välkommen till Andliga sånger, utsänt från närradion i Sölvesborg, på 92,0 MHz.
Med detta avsnitt nr 89 firar vi tre år i radiostudion, då vi producerat dessa program allt sedan december 2019.
Temat är Nyår och de hopplösa löften man brukar ge... och som sälla håller mer än några veckor.
Därför vänder jag på det!

Jag fokuserar på Guds Löften, som aldrig sviker...

Lyssna även till Tennyssons dikt "Nyårsklockan" och varför vi inte ska stryka den sista versen om Messias. 
Två nyårspsalmer från St Nicolai kyrka, inspelad i enkelhet, ger fin andakt.

Klicka på länken så börjar 59 minuters uppmuntran.


                          MUSIKLISTA

CD'n Älskade sånger: 
-Torkel Selin: "Tack min Gud för vad som varit" (Psalm 261).
- Evie Törnkvist: "Tiden så hastigt försvinner".

JAZZ Bengt Hallberg, pianist: 
- Duke Ellingtons "Heaven",
- "Jag kastar min glädje som fåglar mot himlen" (afrikansk bön).

CHORALERNA: 
- "Sången han ger mig"
- "Du är alltid med mig"

St Nicolai kyrka, kantor Karin Arnland på tvärflöjt och sång:
- Psalm 194 "Giv, O Jesus, fröjd och lycka"
- Psalm 196 "Låt mig börja med Dig".

ULF CHRISTIANSSON: "Löftena kunna ej svika" (Psalm 254 - som sammanfattar allt).

CD'n "Kärlekens sång": Rolf Lundgren: "Kom när Mig, kom nära".

CD'n Sånger för Livet 2006:
- Gabriel Forss: "Spirit in the Sky".

Vi lämnar det gamla och tar emot det nya året 2023.


Några ord ur andakten, en dikt av okänd författare:

"Jag bad som styrka - och Gud gav mig utmaningar som gör mig stark.
  Jag bad om vishet - och Gud gav mig problem att lösa.
  Jag bad om mod - och Gud gav mig faror att övervinna.
      Jag fick inget av det jag ville.
         Jag fick allt jag behövde".

Och det löfte som håller i alla tider sammanfattar evangelisten Matteus i sitt sista kapitel:

     Jesus sa:
       JAG ÄR MED ER ALLA DAGAR
       INTILL TIDENS SLUT!
          Matteus 28:20

GOTT NYTT ÅR!

Helene Fransson Sturefelt, programkreatör,
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker.

Läs mer om Guds löften här:

GOTT NYTT 2023!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar