Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 24 november 2020

HESEKIEL - STRÖMMEN från TEMPLET Predikan del 1

Vatten väller fram.


Det strömmade fram vatten från husets tröskel. Det strömmade allt mer och vattnet blev allt djupare så att han till slut inte kunde vada igenom det längre, utan blev tvungen att simma...

Vad är detta? Det låter som något du drömt, Helene. Ja, faktum är att jag faktiskt gjort det, för ett tag sedan. Under tröskeln kom vatten och fyllde hela golvet. Rummet var mörkt och vattnet rann vidare. Jag stod med vatten upp till fotknölarna.

Eller handlar det om en dålig husrenovering? Nej, inte det heller.
Jag bildsätter denna speciella text med mina målningar från symbolpedagogiken.

Vatten, omslutet av Guds närvaro.


Det handlar om den bibeltext som lästes i våra kyrkor nu på Domssöndagen.

Detta är en av tre delar i predikan på Domssöndagen, då jag predikade för första gången i en live-sänd gudstjänst. Corona-smittan hindrar oss att träffas fysiskt i våra församlingar, men vi ställer inte in, vi ställer om!

Du kan se och höra hela predikan på EFS Möllebacken, Karlskrona (men inspelad i Listerkyrkan, Hällevik), på deras Facebooksida. Tyvärr blev det ett avbrott då mitt wi fi tog slut... denna teknik! Men del två ligger på samma sida.

Detta är årgång 3, den gammaltestamentliga texten, hämtad från profeten Hesekiel, kapitel 47:6-12 - men vi måste ta det från början, annars får man en känsla av att det handlar om att fiska vid en strand... och det gör det inte!
Herren låter Hesekiel se stora visioner.

Möllebacken sänder från Listerkyrkan.



STRÖMMEN SOM FLYTER FRÅN TEMPLET

"Därefter förde Herren mig tillbaka till husets ingång, och där fick jag se vatten rinna fram under husets tröskel på östra sidan. Vattnet flöt ned under husets södra sidovägg, söder om altaret.

Sedan lät han mig gå ut genom norra porten och förde mig omkring på ett yttre väg till den yttre porten, som vette åt öster.

Där fick jag se vatten välla fram på södra sidan.
Sedan gick mannen med ett mätsnöre i handen och lät mig gå över vattnet, och vattnet räckte mig där till fotknölarna.
Åter mätta han upp tusen alnar och lät mig så gå över vattnet, och vattnet räckte mig där till knäna..."

Så fortsätter visionen med mannen med mätsnöre och profeten som till slut måste simma så djup har floden blivit från tempeltröskeln.

"Nu har du sett det, du mänskobarn? 
Sedan förde han mig tillbaka upp på strömmens strand, där jag fick se träd i stor mängd så på strömmens strand, på båda sidor."

Sedan kommer dagens avsnitt om hur vattnet rinner ned mot havet och blir rent, hur fiskar i mångfald finns där och hur allt får liv. Dammarna blir till saltberedning och varje månad ger träden frukt och deras löv är läkedom. 

Detta var inledningen.

Floden flyter fram. Jämshög.

PROFETEN HESEKIEL

Kan du känna igen dig i att ingen lyssnar till vad du säger? Du har kloka idéer och vet precis hur man skulle kunna styra upp allt, både i samhälle och kyrka…

Så var det för Hesekiel. Han hörde till den skara israeler som år 597 f Kr fördes bort i fångenskap till Babylon. Han var ung präst och mycket insatt i allt som rörde templet och gudstjänsten.

I motsats till Jesaja och Jeremia fick inte Hesekiel tala till hela folket, inte heller till dess härskare. Hans verksamhet var begränsad till några lidandeskamrater i landsflykten.

Men bland dem blev han en stor förkunnare och själavårdare!

Så ge inte tappt om du upplever ditt sammanhang för litet… Herren ser dig!

Så småningom släppte det motstånd och den likgiltighet han först mötte. Allt fler förstod att Gud hade gett honom en profetröst, och hans anseende steg bit för bit.

 Det handlar om att våga tala om det som är fel… och uppmuntra till omvändelse och ett gott liv med Herren.


Tala, å Herrens vägnar!

Innan fångenskapen var ett faktum förmedlade han Herrens domsord över ett folk som var bortvänt. Jerusalem kommer att gå under! Vem vill höra det?

Men när Jerusalem väl hade fallit, blev hans ton en annan. När allt hopp tycktes vara ute, talade Herren om Israels återupprättelse, med tröstande ord.

Är det så för oss också i Sverige idag? Är vi bortvända från Gud? Håller vi på att mista kyrkor och kapell på grund av likgiltighet eller att ”gamla segrar” ligger och hindrar nytänkande i församlingarna?

I en syn får Hesekiel se en ström flyta fram under tröskeln på templet. Det är mycket märkligt.

Vatten i en syn...

”ALLT FÅR LIV DÄR STRÖMMEN KOMMER” Där floden rinner fram kan allt leva. Det gäller både fysiskt och andligt.

I en tid där vi smutsar vattnet å det skändligaste påminns vi här om hur Gud har tänkt det hela.

I det strömmande vattnet kan fiskar leva. I gölarna däremot skall saltet fångas upp. Ekologi-teologi…

Guds ord är det levande vattnet. Och den som har Kristus, i hans inre skall strömmar av levande vatten flyta fram.

Sältan skyddar mot förruttnelse, ger mineraler som näring.

Trädens blad är läkedom och de ger frukt varje månad.


Blad med läkedom.

Kanske någon känner igen detta uttryck?

Hesekiels syn går i fullbordan i Uppenbarelseboken! I den nya staden rinner också Livets flod från Guds och Lammets tron!!

Mitt på den stora gatan, med floden på ömse sidor, står Livets träd, med frukt och blad till läkedom för folken.

I dessa tider med pandemi och Coronasmitta söker vi vaccin för detta virus. En del av läkedomen står att finna i vår relation till Gud, i en omvändelse från ett destruktivt sätt att leva…

Nu avrundar vi denna första del med att konstatera Hesekiels poäng: 

Det folk som förlorat sitt land och sett sitt tempel ödeläggas, skall få tillbaka allt, men på ett mycket rikare och härligare sätt! Den nya stadens namn är ”Här är Herren”.

Något nytt kommer.

I Py Bäckmans sång STAD I LJUS, finns detta med, men där hon inte känner till vad Guds nya stad bär för namn…

Del två kommer i nästa inlägg, om 1 Korinterbrevet 15.

Varma hälsningar, Helene F Sturefelt, V.D.M.


Här kan du läsa del 2 - om Kristus kontra Adam:


Och här är del 3 - om Fiskarna som sorteras på Domens Dag:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar