Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 6 november 2020

ALLAS LIKA VÄRDE ??

Svensk missuppfattning.


Vad menas? Överallt ser jag detta budskap, sprayat på elskåp och klottrat på väggar.

Allas lika värde?

Vad betyder det?

Att alla är lika mycket värda oavsett politisk åsikt, religiös hemvist och sexuell läggning?

Nej, jag tror inte det.

Uttrycket kommer nämligen från den unga generationen som hyllar normlösheten, som jag upplever det. Behovet är stort att slå sig fri från normaliteten, som de upplever förtrycker deras fria vilja.

Rätten att älska vem man vill, ligga med vem man vill, när man vill och med hur många man vill, samtidigt. 
Kärlek är kärlek. Love is love. 

Ingenting får begränsa den individuella friheten.

BARA DEN SOM ÄR LIK MIG HAR ETT VÄRDE.



Det talas aldrig om ansvar i dessa sammanhang. Varför gör det inte det?

Inte heller talas det om de stora sammanhangen, samhället, kollektivet. Vad innebär sexuell anarki?
Det är så jag tolkar detta budskap.
Naturligtvis kan jag ha kolossalt fel, men nu behöver jag resonera om detta.

Jag som står för att det finns något som är "rätt och fel" håller fast vid att det finns en norm. 
Det kan jag bli kritiserad för.

Att vara trofast i en sexuell relation är en självklarhet! Respekten för en annan människa är nödvändig om tilliten skall vara där. Annars bygger relationen bara på lust och "nästa projekt".

Jag har inte samma värde med dessa åsikter som den normlösa individualisten. Deras credo är:

BARA DEN SOM ÄR LIK MIG HAR ETT VÄRDE.


Vi testar tanken i den politiska världen. Alla har lärt sig att man inte får mobba någon. Alla dagisbarn (förskolebarn...) vet detta. Hela skoltiden får man höra dessa goda ord, likväl händer hemska saker på rasterna och det händer att de vuxna blundar.

Rätten att tycka olika kallas demokrati och det är skolan också bra på att föra fram. Alla ska få komma till tals och bli lyssnade på. Bra!

Men plötsligt händer något när man som vuxen lär sig vuxenmobba alla med fel politisk åsikt. 

I Sverige har någon bestämt att vi ska tycka illa om Trump, Israel och SD. Vi ska inte ens tala med dem. Åsiktskorridoren är mycket smal. 
Jag som är partipolitiskt ointresserad står vid sidan om och ser hur den svenska ankdammen krymper.

Att läsa andra nyheter, och söka andra källor för att försöka förstå den här tillvaron, är mycket viktigt. Jag ser många andra infallsvinklar och har inte alls lust att motas in i kören som tycker illa om dem som inte tycker som jag.

BARA DEN SOM ÄR LIK MIG HAR ETT VÄRDE.

Jasså.


Svenskens nya mantra har missuppfattat detta med "lika värde".
Det borde betyda att "behandla alla lika", men det kan man inte när man drivs av sitt ego.

BEMÖT ALLA LIKA OCH HÅLL ER INTE FÖR GODA ATT UMGÅS MED DEM SOM ÄR RINGA.
VAR INTE SJÄLVKLOKA.
LÖNA INTE ONT MED ONT.
Romarbrevet 12:16.

Den lilla människan, fallen i synd, följer oftast bara sin egen näsa. 
Det krävs en ordentlig omvändelse för att kunna lämna sin egen horisont. Ett möte med den kärlek som inte söker sitt.

Inte heller håller detta uttrycket måttet vad gäller livsåskådning. Den svenska religionsfobin drabbar kristna elever främst, inte muslimska. Den ateistiska tron har företräde.
Allt fler barn och ungdomar med en uttalad kristen tro berättar om hur de blir ifrågasatta även av lärare i skolan.

ALLAS LIKA VÄRDE?

Vi tycks tillåta oss att trycka till en grupp i taget. 
Jag vet att kyrkan förr var förtryckande, men detta är inte ett dugg bättre.

Kom tillbaka då och visa mig din respekt, jag som inte är som du, inte tycker som du och inte lever som du.
Och kärlek utan ansvar i motgångar är inte kärlek. Det är kanske bara simpelt utnyttjande av en annan människa så länge det går bra.

BARA DEN SOM ÄR JÄTTELIK MIG HAR ETT JÄTTEBRA VÄRDE, TYCKER JAG.


Värdelösa hälsningar,

Sturella.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar