Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 9 november 2020

JERUSALEM och NYTT LIV i KRISTUS

Falkvikskyrkan, Sölvesborg.

Det är inte så lätt att komma iväg till kyrkan i dessa tider av pandemi. Men kanske hörde du någon fin predikan på radion, TV eller webben?

Annars kommer här det som jag framförde i Falkvikskyrkan, Sölvesborg, igår, söndagen den 8 november, på Fars dag.

Texterna som lästes och som jag här kommenterar är Jesaja 2:2-5, 2 Petrusbrevet 1:2-8 och Johannesevangeliet 12:35-43.

Det är 22:a söndagen efter Trefaldighet och III årgångens läsningar. Åter igen handlar predikan om att bli avvisad... men hur kunskapen om Kristus kan förvandla oss.

Kristus är det levande Ordet.


I FADERNS OCH SONENS… Herre, öppna våra hjärtan för ditt ord, och öppna ditt ord för våra hjärtan. Tala såsom var och en behöver; till tröst och förmaning, till uppmuntran kan kanske varning, i din sanning som andas kärlek. Amen.

 

Så roligt att se alla samlade här idag! I dessa tider av pandemi hittar vi ändå sätt att träffas fysiskt, med respektfullt avstånd! Tack och lov har Gud inte detta behov – Han vill komma oss så innerligt nära!

 

Det är precis som vi sjöng i den inledande psalmen:

”Hur ljuvligt det är att möta på väg till Jerusalem, en återlöst syskonskara, det är som en fläkt ifrån ovan, att stärka den trötte vandraren som upp emot himmelen ser” (Sv Ps 301).

 

Alla tre texterna skall få sin kommentar. Vi kan ha frågor inför bibelordet, vad det betyder för oss, men tänk om det är tvärtom? Tänk om det är Gudsordet som vill ställa ett antal frågor till oss?

 

Vi börjar i Jerusalem, som en avlägsen kommentar till dagens situation: Det var kung David som på 900-t f Kr köpte marken där templet ligger. Den judiska närvaron på denna plats är alltså befäst långt tillbaka i tiden, före Muhammed. Kung Hiskias sigill har hittats i utgrävningar, jag har varit där 2017 och sett detta med egna ögon.

 

Templet i Jerusalem är mittpunkten för Guds agerande i historien.

Ordet ”Jeru” = platsen där Gud låter sig ses. ”Shalom” = fred, frid.

Jerusalaim = plural, det finns nämligen TVÅ Jerusalem: ett på jorden … och ett i himmelen! Jerusalem kallas ”den eviga staden”.

 

Där skall han lära oss sina vägar. Därifrån skall rätt och rättvisa utgå och där skall hat och strid vändas till fred och ljus.

 

Det finns en mittpunkt.

Nu kommer de första frågorna till oss:

- Var någonstans söker du Gud?

- Var hittar du den rättvisa som är sanning?

- Vem kan vända hat till fred?

 

Profeten Jesaja som ger oss denna text från 700-t f Kr (200 år efter David) får ord och insikter av Herren som ingen människa skulle kunnat tänka ut.

Det är hos Jesaja vi kan läsa julens evangelium om Fridsfursten som skall födas, där finns både långfredagens och påskdagens evangelium om den Lidande Tjänaren, och hos Jesaja finns även pingstens evangelium om Guds Ande som skall utgjutas likt vatten för de törstande.

 

Det som sker i Jerusalem idag är att allt fler judar börjar studera Nya Testamentet som en kommentar till Gamla Testamentet, och det fantastiska är att alltfler förstår att Jesus är den Messias de väntat på!

Texten ställer frågor till dem, och texter ger också svar.


Hiskias utgrävningar, Jerusalem 2018.

Vi lever ju i ett samhälle som hyllar individualismen mer än kollektivet. Men vi måste nog sakta tänka om, för när krisen kommer, då blir individen mycket ensam om det inte finns någon tillhörighet till ett sammanhang.

Sverige blir allt mer privat-religiöst. Vi plockar andlighet som från ett smörgåsbord och tar det vi tycker om.

 

Men söker vi Guds kärlek? Frågar vi efter Guds rättvisa, bortom de egna fördelarna? Gud vill dra oss in i sitt förbund!

 

Profeten lyfter fram det universella perspektivet, att det som skall ske genom En enda – Mänskosonen – det ska bli till gagn för hela folket, ja, för alla folk!

 

Här kommer en fråga till, från texten, till oss:

- Kan vi se att Jesus verkligen tillhör alla folk? Eller har vi gjort honom privat, förminskat honom till en ”bönenalle” eller suger ut hans ”kristall-energier”…?

 

Många muslimer kan berätta att de i nattens drömmar plötsligt ser Jesus komma till dem. När alla försvar sover, då öppnas hjärtats dörr, och i vaket tillstånd börjar sakta ett närmande, där vi får möta upp med kunskap och respekt.

Den synd vi inte kan sona själva, upptäcker de finns hos Jesus.

 

 
Judisk närvaro sedan 900-t f Kr.

Nu går vi vidare till evangeliet. Johannes text andas besvikelse.

”Trots att han hade gjort som många tecken inför dem, trodde de inte på honom”.

Här sträcker texten ut en hand mot oss och frågar:

- Har du också blivit ringaktad, misstrodd och avvisad, trots att du visat din bästa sida och verkligen bevisat vad du går för?

Så är det säkert. Vi kan alla ana denna smärta. Folk brydde sig inte.

 

Tänk dig det riktigt stora perspektivet:

- Människor ber till Gud i alla tider. När tiden är redo, väljer Gud att komma oss mänskligt nära för att rädda oss ur mörker, ondska och svek.

Vi borde ju alla gladeligen ta tag i den handen, genom alla sekler, och i tacksamhet jubla över Guds räddningsaktion!

 

Men gör vi det?

 

Johannes suckar. Han har gjort allt för att berätta hur Gud vill skapa livet på nytt i oss. Han har visat på åtminstone sex olika under som Jesus utförde:

- vattnet som förvandlades till vin, ämbetsmannens son som botades, den lame som reste sig upp och gick, brödet och fiskarna som mättade tusentals, den blindfödde som fick synen tillbaka och i kapitlet strax före vårt; Lasaros som uppväcktes från de döda.

 

Borde inte detta få oss att jubla och klappa i händerna likt barnen som får höra detta för första gången!?

Jesus snackar inte. Han gör. För Gud är ett verb, inte ett substantiv.

Gång på gång visar Jesus att det nya livet är här, genom honom!

 

Kristus ÄR det nya livet.

Ja, Jesus visar på ett nytt ”uttåg ur Egypten”, alltså ett uttåg ur hämnd och förlamande mörker, in i Guds underbara ljus. Vi får släppa allt gammalt liv, det som inte fungerar, tankar och känslor som gått i stå.

 

Men vad gör folket? Vad gör vi? Pratar om allt annat, om ditt och datt, och... 

Texterna ber oss att vända blicken på andra hållet. Sök Guds vilja. Sök Guds rike. Lyssna in var Guds rättvisa är. Våga närma dig Guds sanning om oss, vilket är mycket viktigare än vad andra tycker om oss; att vi går i kyrkan eller om vi bekänner oss som kristna…

 

Det nya livet finns hos Jesus Kristus. Där är försoningen, läkedomen och fullkomligheten! Sök Kristus och livet skall komma dig till mötes!

 

Dessa sex underverk ledde hastigt fram till det sjunde; då historien för alltid blev korsmärkt i en självutgivande försoningsdöd och uppståndelse, som gav alla människor tillgång till en förlåtelse så stark att den öppnar själva himlaporten!

Skulle vi inte jubla över det och berätta det livligt för andra!

 

Det korsmärkta undret.

Till sist. Petrus, som själv varit en förnekare den där kvällen vid elden då han inte vågade erkänna att han var vän med Jesus, han skriver nu i sitt 2 brev om vad som händer när vi lever med Kristus:

 

- Till tron fogas styrka, till styrkan fogas kunskap, till kunskapen självbehärskning, till självbehärskningen uthållighet.

 

Till uthålligheten fogas gudsfruktan, till gudsfruktan broderlig omtanke, till omtanken kärlek.

 

- Om allt detta finns hos er, och får växa till, blir er kunskap om Jesus Kristus inte overksam… utan…. Bär frukt!!

Kära vänner, låt oss svara an på Guds kallelse och på nytt, eller för första gången, ge honom Hela vårt Hjärta. Amen!

 

Låt oss be:

 

Käre himmelske Fader, tack för att Du aldrig avvisar en enda människa som kommer till Dig! Hjälp oss att i hjärtat nu komma HEM till dig.

Förlåt oss alla de gånger vi har förnekat dig och vår kristna tro.

Ge oss på nytt en frimodighet, som smakar omsorg om andra, djupt rotad i din kärlek.

Amen!

 


Varma hälsningar,

Helene F Sturefelt, V.D.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar