Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 29 maj 2019

KRISTI HIMMELSFÄRDS-KROPP

Himmelsfärd.


Jag vaknade klarvaken här om dagen med en förvissning som grep tag i mig helt.
Det hade inte med nattens drömmar att göra, inte heller med något jag läst.
Jag bara visste.

VI ÄR EVIGHETSVARELSER.

Jodå, det har jag hört många gånger. Så uppfattar jag tillvaron. Men det ovanliga var att det stod så fullständigt klart framför mig.

God morgon! Vi är evighetsvarelser!

Men hur går det med kroppen då?

                           Vilken kropp har vi efter uppståndelsen?


Detta inlägg handlar om Kristi Himmelsfärdsdag som kyrkan firar imorgon.
Hurdan kropp hade Jesus när han lämnade det jordiska livet? Var han en ande-varelse eller var han av kött och blod?

Bara en kort tid innan hade han ju mött lärjungarna, uppstånden, och åt en bit fisk mitt framför ögonen på dem för att visa att han inte var ett spöke...
Samtidigt kunde denna kropp tydligen dyka upp och försvinna som den ville, genom dörrar och så...

Till min hjälp tar jag den gode skotske teologen Tom Wright, professor i Nya Testamentet vid University of St Andrews i Skottland.

Genom stängda dörrar.


Lukas evangelium kapitel 24 ligger uppslaget.

JESUS SADE:

- JAG SKALL SÄNDA ER VAD MIN FADER HAR LOVAT.
MEN NI SKALL STANNA HÄR I STADEN TILLS NI HAR BLVITI RUSTADE MED KRAFT FRÅN HÖJDEN.

HAN TOG DEM MED SIG UT UR STADEN BORT MOT BETANIA, OCH HAN LYFTE SINA HÄNDER OCH VÄLSIGNADE DEM.

MEDAN HAN VÄLSIGNADE DEM LÄMNADE HAN DEM OCH FÖRDES UPP TILL HIMLEN.

DE FÖLL NED OCH HYLLADE HONOM OCOH ÅTERVÄNDE SEDAN TILL JERUSALEM UNDER STOR GLÄDJE.
OCH DE VAR STÄNDIGT I TEMPLET OCH PRISADE GUD.
Lukas 24:49-53.

Hyllning.


Innan vi studerar det här med kroppen vill jag lyfta fram själva himmelsfärden.

Den är ju en av de fem hörnstenarna i Jesu liv:

- Guds son född i en människas kropp, död, uppstånden, himlafaren och skall åter komma tillbaka.

Detta är det stora med Jesus!

Om han inte var död, skulle han inte kunna uppstå. Om han inte var Guds son, skulle han inte kunna lämna jordelivet på detta sätt. Om han inte var kommen tillbaka till Gud Fader, skulle han inte kunna komma tillbaka till oss.

Det ena bygger på det andra.

Och det finns ingen Jesu grav. Det finns inga biologiska ättlingar. Nej, han hade inget förhållande med Maria Magdalena - det var inte hans uppgift här.

Mitt hjärta jublar över den triumf som lärjungarna fick bevittna den dagen utanför staden.
Matteus berättar att några okända män såg lärjungarna stå och titta upp i luften...
- Varför står ni här...?

Hm, fötterna var väl precis uppslukade av molnen då... ; )

Inte hemma. Himlafaren! Jo, hemma!


Tom Wright för en diskussion om vad uppståndelsen betyder rent kroppsligt.
Paulus ägnar ett helt kapitel åt att vilja förklara, ändå är det många som missförstår.
Läs på egen hand 1 Korinterbrevet kap 15.

Det är lätt att tänka sig att "uppståndelse" betyder "liv efter döden" eller "att komma till himmelen".

Men i det första århundradets judiska värld betydde uppståndelsen ett nytt förkroppsligat liv i Guds nya värld - ett liv efter "livet efter döden" om man så vill.

Den nya kropp som man slutligen får är inte identiska med den förra.

Genom en ny skapelseakt, som endast motsvarar den ursprungliga skapelsen - kommer Gud att åstadkomma ett nytt slags material av det gamla, som inte längre är underkastat döden, skriver Tom Wright.

I fallet med Jesus så skedde det ju omedelbart, utan att hans jordiska kropp ruttnade. Därför var hans nya kropp i själva verket en omvandling av den gamla.

För oss andra vanliga människor, med kroppar som skall ruttna och med ben som kanske skall brännas upp, kommer det att kräva en helt ny skapelseakt.

Något helt nytt ur det gamla.


Det avgörande är att den nya kroppen kommer att höra hemma i båda dimensionerna av Guds värld, både i himmelen och på jorden.
Dock inte så att det blir som ett pendlande fram och tillbaka... nej.

De båda dimensionerna kommer att smälta samman till slut. Johannes Uppenbarelsebok talar mer om det.

För närvarande är våra kroppar enbart jordiska.
Jesu nya kropp hör hemma både på jorden och i himmelen.

Här skulle vi behöva justera vår uppfattning om vad "himmelen" är… men det tar vi en annan gång. Det är i korthet ingen "plats". Himlen är ett "tillstånd" bortom tid och rum.

Bortom tid och rum.


Uppståndelsen och himmelsfärden överskrider våra tankar och föreställningar med ljusår, eller hur!

Vår hjärna kan ställa oerhört stora frågor, men vi förstår inte en bråkdel.
Det är märkligt.
För mig är dessa frågor ett slags gudsbevis, precis som hungern är ett "bevis" på att det finns mat, annars hade hungern varit meningslös.
Frågan i sig antyder att det finns ett svar någonstans.

Dessutom är den här världen begränsad av synd och död, två spärrar som hindrar oss att komma vidare.
Vi har svårt att anpassa oss till Guds nya värld. Det är en del av evangeliet, där huvudordet är OMVÄNDELSE.

Här vill jag skjuta in vår tids sekulariserade predikningar som hamnar i psykologins vackra men i detta fall ytliga mål:
- Du duger som du är.

Jovisst, vår mänskovärde är oändligt. Vi är evighetsvarelser! Jag duger inte alls i betydelsen att jag kan slå mig till ro med mitt dåliga humör, mina dåliga sidor och mitt mörker inuti...

Ett sådant "evangelium" hade Jesus inte behövt dö för!!

Ingen eld utan rök.


Vår ondska och vårt hat orsakar synd som leder till död. Det är denna konsekvens Jesus tar på sig och befriar oss ifrån! Syndastraffet är lagt på honom.
Det underbara blir då en utsträckt hand från Gud till oss genom Jesus, som en räddande frälsarkrans på havet till den som håller på att gå under...

Syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn, för alla folk.

För alla svenskar. I Blekinge. I Karlskrona och i Sölvesborg.
Särskilt i Sölvesborg just nu... där en politiker skämtat mycket osmakligt om sexuella trakasserier, så pass att hon tvingas avgå.

Omvändelse och förlåtelse är det som gör att Gud når oss med sin frälsande och läkande kärlek - ända in till både kropp och själ!
Det är den dagordning som kan förändra världen.

Kristen tro når hela vägen fram, vilket ingen politik i världen gör!

För att vi skulle gå fria.


Jesus Kristus döptes på världens lägsta plats - Jordanfloden, 44 meter under havets yta.
Han gav sitt liv på Golgata kulle, uppstod igen, och med en kropp som tillhör alla dimensioner lämnar han nu Tellus, med händer som välsignar och välsignar...

Jesus är ingen död krigsherre. Han är ingen insomnad Buddha.
Jesus är den levande Gudens levande avbild, uppstigen till himmelen i elva människors närvaro.

Och han gav dem - och nu oss - ett underbart löfte:
- Att sända oss det Fadern har lovat; Hjälparen, den helige Ande.

Men villkoret var att de stannade kvar i staden tills de blev rustade med kraft.
Det är det vi firar på pingsten - den heliga Andens utgjutande.

Kraft från höjden.


Kristi Himmelsfärds dag. Kristi Flygare dag, skämtar de religionsblyga.

Den som ger löftet är inte vem som helst, det är Gud Fader, universums Skapare och Herre.

Det finns en gräns för ifrågasättande och tvivel. Den gränsen heter Mitt Eviga Väl.

När nu Gud har gett oss denna uppmaning - att invänta att bli rustad av Helig Ande - varför skulle vi misstro det??
Vänd om. Omvänd er!

Tag emot löftet! Du är fri att ta emot.

Så spännande det skall bli när den sista dagen kommer! Det blir säkert som den morgonen här om dagen när jag vaknade och var helt förvissad om att vi är evighetsvarelser.
Men då står Gud Fader framför mig och säger:

- Välkommen!

Jag kommer!


Allsmäktige Gud,
Du som sprängt tidens och rummets gränser,

Tack för att Du har upphöjt Kristus till Din högra sida.
Tack för att Han alltid ber för oss.

Ge oss, genom Din heliga Ande, kraft att berätta om Honom.
Jag ger Dig all min kärlek!
Amen.

Högtflygande hälsningar från er syster i Kristus,

Helene F Sturefelt,

- som fotograferade i Sölvesborg vid Valborgsmässoafton. Helgerna kommer tätt...

Himmelsk karusell.



P.S. Ett av barnen frågade:
- Men tänk om det var ett UFO som hämtade honom?

Jodå. Den filmen kan väl någon regissera...















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar