Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 10 maj 2019

BLÅ, RÖD, GRÖN och GUL Personlighetstyper

Personlighetstyper i rabatten.


Hur lär man känna sig själv?
Vilka modeller är bra för att växa i sin självkännedom?

Självutnämnda coacher och lätt utbildade ledarskapsföreläsare översköljer oss med föredrag om våra olika personlighetstyper.

Och vi är hungriga.

Svältfödda på riktiga samtalsämnen om Känslor och Identitet gör att vi slukar allt.

Mer välutbildade psykologer och själavårdare kan ta sig för pannan och avfärda detta, men ibland får man börja med en "korv med bröd" innan man äter hela middagen...

Det som just nu är mest populärt är färgmetoden.

- Är du blå, röd, grön eller gul?
- Är du verkställaren, inspiratören, stödjaren eller observatören?

Livet på ett schackbräde.


Jag tillhör kritikerna, men inte så att jag avfärdar allt.
Det jag ogillar är när vi kategoriserar varandra och stämplar in varandra i boxar.

- När är du född? Jaha, då är du en oxe... då vet jag preciiis vem du är!

Punkt och slut.

Fel, fel och fel.

Det måste vara tillåtet att undersöka alla möjliga modeller till självkännedom, så länge vi inte låser varandra i färdiga koncept!!
Poängen är att vi växer och utvecklas, eller hur? Och även en oxe kan mogna, och en skorpion och en vattuman...

Själv använder jag mig av Enneagrammets nio modeller utifrån Huvud, Hjärta och Buk med alla dess undergrupper, men det tar vi inte nu.

Först scilla, sedan påsklilja.


Låt mig konstatera att den övertro vi har på att mäta, väga och dokumentera allt gör att vi missar det som faller utanför den ramen. Känslor, tro och tankar kan vi inte mäta.
Finns de inte då?

Dumheter!

Det är klart att de gör!

Därför tänker jag undersöka den här färgmodellen en liten stund.
Förra inlägget lånade jag ju en annan indelning - att i mansgrupper arbeta med de fyra rollerna Älskaren, Krigare, Munken och Kungen. Mycket givande och intressant!

Och det innebär alltså inte att man säger till varandra "du är sådan", utan snarare att var och en kan hämta kunskap ur det olika typerna för att bli en mer hel människa.
Och det måste ju vara tillåtet.

Så, nu ska vi se var vi hamnar.

Älskaren, Krigaren, Munken och Kungen.


Källan jag öser ur är en artikel om en bok skriven av Annika R Malmberg, "Make it work" - en guide till fungerande relationer.

HAVSBLÅ - Observatören:
Observatören är exakt, disciplinerad och vill helst göra saker själv.

ELDRÖD - Verkställaren:
Verkställaren är en handlingskraftig, krävande och beslutsam individualist.

SKOGSGRÖN - Stödjaren:
Stödjaren är vänlig, älskvärd, stabil och tålmodig.

SOLGUL - Inspiratören:
Inspiratören är utåtriktad och entusiastisk.

Observatör.


(För den som känner till Enneagrammet skriver jag inom parentes:

- Den blå är 5:an och 6:an - Jag ser sammanhangen. Jag gör min plikt.
- Den röda är 1:an och 8:an - Jag har rätt. Jag är stark.
- Den gröna är 2:an och 9:an - Jag hjälper. Jag är nöjd.
- Den gula är 3:an och 7:an - Jag är framgångsrik. Jag är lycklig.

Det är bara 4:an - Jag är annorlunda, som fattas... men den får kanske inte plats i dessa hurtiga företagsindelningar med smak av effektivitet...). (Och detta är alltså min egen åsikt) (!).

Annorlunda.


Om nu en vilsen, arbetssökande ung människa kommer till Navigator-centrum till exempel, där de kan få hjälp med att lära känna sig själva, så kan de möta färgmetoden där.

Charlotte Porshammar berättar:

- Arbetssökande ungdomar vet ofta inte vilka styrkor och svagheter de har. Därför kan färgindelningen var ett lätt sätt att se vilken personlighetstyp de tillhör.

Och jag tillägger:

- Just då.

Eftersom vi mognar.

Jag kan gå från att vara en havsblå observatör, blyg, osocial och okunnig med behov att stå i bakgrunden och lära mig på avstånd.

Sedan skiftar jag till turkos och blir en skogsgrön vänlig själ, som sakta börjar våga hjälpa till och stödja andra.

Efter några år har jag blivit varm i kläderna på jobbet och börjar bli riktigt duktig. Då lyser solen omkring mig och den gula personligheten inom mig få lysa. Jag blir en härlig inspiratör för andra.

Mitt i livet kan det vara så att jag utvecklats och utbildat mig till en god ledare, där det gula skiftar i organge och den eldröda delen av mig träder fram. Först nu kan jag bli en som verkställer beslut, med mandat att leda andra.

Mogen kejsarkrona.



Det motsatta rörelsen kan också inträffa:

En ung, kaxig röd typ bullrar på och kör över andra på arbetsplatsen.
Efter en tid lugnar han sig och blir mer gul och inspirerar andra - men då krävs utbildning.

Livet kommer ifatt den kaxige som blir allt mer skogsgrön och backar tillbaka lite. Att stödja andra känns allt viktigare. Det stora egot har dämpats.

Det kan till och med bli så att han mot ålderns höst skimrar i havsblått, klok av sina lärdomar, numer både disciplinerad och noggrann.

Kejsarkronan bleknar.


Jag citerar Annika R Malmberg:

- Jag vill med en gång säga att ni alla har alla färger inom er. Ni har alla temperament, inte bara ett enda.

Då är vi överens.

Så, problemen är inte själva modellerna.
Problemen är att vi är så stressade att vi inte klarar av att se nyanser längre. Då underlättar det om vi delar in varandra i fack, så är det klart. Jag orkar ändå inte lära känna dig och dina djup - du har redan bytt avdelning eller så har jag bytt tjänst.
Suck.

Varning för kategorisering.

Vilken modell tillhör du?


Bristen på möjligheter till självkännedom gör ju att de allra flesta i hemlighet läser horoskop och astrologi, eller hur, bara för att få någon slags näring att suga i sig.

Den stora frågan är:

- Vem är jag? Hur ska jag våga acceptera min styrka? Erkänna min svaghet? Hantera min stress? Våga säga nej?

Jag är mycket tacksam att jag redan som tonåring hittade min konfirmationsbibel och började läsa i den.
Där finns inga enkla modeller... men från Adam och Eva till Uppenbarelseboken vimlar det av mänskoöden som går vilse på livets väg, snubblar, syndar, ber om förlåtelse och försonas - i kärlek - och blir hela igen.

Hela Bibeln är en enda färgkarta av svartrutiga, vitprickiga, grågröna, rödeldiga, ljusblå, svekgula, bönelila, skitbruna, purpurfärgade, brandgulsblossande, grönslemmiga, blådjupa, silversköna och guldandliga människor!!

Mitt i detta regnbågsfärgade sammanhang insätter Gud sitt förbund med oss - som inte har med sexualtitet att göra - utan med vår Gudsrelation:

- ÄLSKAR DU MIG?
- JA, DU VET ATT JAG HAR DIG KÄR...

Du vet att jag har dig kär, Herre!



Låt mig få avrunda detta kulörta inlägg med att se hur de olika personlighetstyperna kan förhålla sig till att "tro på Gud":

Den Havsblå Observatören vill inte gå med i någon församling. Han/ hon ogillar kollektivanslutningar och trivs bäst själv.
Men att vara kristen på egen hand går inte.
Som döpt är man dessutom infogad i den världsvida Kristuskroppen där vi alla hör ihop.

Men du behöver din distans, och den kan du gärna få behålla. Läs din Bibel och bed i din kammare, men sök också kontakt med andra kristna så du inte tappar bort riktningen.
Kanske du Havsblå vän trivs bäst med den digitala församlingsgemenskapen - att sitta här och läsa min blogg, till exempel?! ; )

Stödjande skog. Stöd skogen.


Den Skogsgröna Stödjaren har tagit till sig den självutgivande kärleken. Älskad av Kristus, älskar du andra tillbaka i din milda hjälpsamhet.
Men göm inte dina egna synder bakom en from fasad... Var ärlig. Ta dig tid i bön för egen del också. Lyssna till vad Herren säger till Dig.
Och koka inte för mycket kyrkkaffe!

Du solgula Inspiratör, hur förhåller du dig till "att tro på Gud?"
Kan det vara du som är drabbad av Gud och känner kallelsen att vara missionär, både hemma och långt bort?
Din sociala förmåga öppnar dörrarna för många. Du kan vara en vägvisare in mot altaret, mot det heliga mysteriet För dig utgiven, för dig utgjutet.

Inspirerande.


Den eldröda Verkställaren, hur är det för dig?
Om du är ung, kanske du har drabbats av frälsningen genom ett slag. Är du äldre, kan din tro har mognat fram genom livets hårda duster.
Kanske är du en Petrus - en god ledare som måste se upp med sin styrka så att du inte tror att du är gud fader själv...
Underordna dig Guds kärlek så är du en underbar kraft i församlingen!

Guds Frid till er alla!

Framför mig ser jag alla flaggor vifta. Snart är det dags för Eurovision Song Contest i Israel.
Hur ska det gå...? Vilka färger och personlighetstyper har störst chans att vinna?

Och framför allt - hur pass säkert är det politiska läget för att det överhuvudtaget skall vara lämpligt att låta tävling gå av stapeln i Tel Aviv den 18 maj?

Böner, böner, böner... både blåa, röda, gröna och gula!!

Tvärrandiga hälsningar från

Helene Sture Färgfelt,

- en riktig personlighetstyp. Typ.

Blekingeflickan. Hoglands Park, Karlskrona.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar