Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 4 juni 2017

PINGSTENS VATTEN - SILOADAMMEN och GIHON

Levande vatten.

Jag är törstig. Vi är många som längtar efter att få dricka djupt ur den källan som ger insikt och medkännande kärlek. Var finns den?

Jag har varit i kyrkan idag och firat gudstjänst. Men nej, jag förstår inte bibeltexterna.
De är för långt bort i tiden och jag vet inte vad de anspelar på...

Det är pingst och stora delar av världen firar denna högtid - kristna på sitt vis och judar på sitt.

Allt medan IS fortsätter sina terrorattacker i Europa, denna gång i London.
- Kyrie Eleison!!

Jag vill ha pingstens eld, inte terrorns eldsvådor! Jag vill ha Andens glöd, inte hatets brand. Vi vill ha fred! Lugn och ro. Och respekt.



Med EXODUS resa till det Heliga Landet och med den Hebreiska Bibeln i hand tänker jag försöka förstå, i alla fall, och hålla alla tidsskikt öppna.

Utan de judiska rötterna hänger kristendomen i ett tomrum.
Så låt oss söka oss dit.

Förra veckan stod jag med mina egna fötter i Jerusalem, mitt under det stora 50-årsfirandet av en enad stad. Många nationaliteter var samlade.
Denna erfarenhet tar jag med mig in i den evangelietext som blivit läst idag i våra kyrkor:

Våra rötter.


PÅ HÖGTIDENS SISTA OCH STÖRSTA DAG STÄLLDE SIG JESUS OCH ROPADE:

- ÄR NÅGON TÖRSTIG, SÅ KOM OCH DRICK. 
DEN SOM TROR PÅ MIG, UR HANS INRE SKALL FLYTA STRÖMMAR AV LEVANDE VATTEN, SOM SKRIFTEN SÄGER.

DETTA SADE HAN OM ANDEN, SOM DE SOM TRODDE PÅ HONOM SKULLE FÅ.
Johannes kapitel 7:37-39.

En källa springer fram.

Vad är detta för en högtid?

Förklaringarna talar om Lövhyddohögtiden, som firades på hösten, och hänvisar mig till 3 Mosebok 23:15. Där står det om skördehögtiden som är sju fulla veckor från dagen efter sabbaten, "från den dag då ni bar fram vift-offer-skärven"...

FEMTIO DAGAR SKALL NI RÄKNA INTILL DAGEN EFTER DEN SJUNDE SABBATEN.
DÅ SKALL NI BÄRA FRAM ETT OFFER AV DEN NYA GRÖDAN ÅT HERREN. 3 Mos 23:16.

Femtio heter "pentekosté" = 7 x 7 + 1, alltså påskens jubeloktav i kyrkoåret, hämtat från det judiska firandet och räknandet.

I så fall är det väl vid den judiska Veckohögtiden - pingsten - som Jesus befinner sig i Jerusalem, inte vid Lövhyddohögtiden... Oj oj oj... nu är de teologiska detaljerna för svåra... och jag kanske uppfattar detta fel.

Nåväl, det jag vill komma åt är talet om vattnet.

Flöde.


Det fanns en rit som upprepades alla sju festdagarna, nämligen att man hämtade vatten från Siloadammen och hällde ut det vid altaret i templet.

Jag försöker se framför mig allt detta vattenbärande...

Staden på höjden.


Jerusalem ligger på en höjd och vattenförsörjningen dit upp var avgörande för överlevnaden.
Vi fick själva se dessa ingenjörsskickliga vattentunnlar, och vandra i dem, de som vågade...

En del av de gamla anläggningarna som ledde vatten från Gihonkällan utanför staden mynnade ut i Siloadammen, uppe i stan.

Det gäller att inte förakta Siloa-flodens kraft, då kan den svämma över och ställa till stor skada, så som profeten Jesaja beskriver det i sitt kapitel 8:6.

Siloadammen, väggmålning i Jerusalem.


Minns du den blindfödde mannen? Han som blev botad genom att Jesus spottade på marken och gjorde en deg, som han sedan strök på mannens ögon och sa:

- GÅ OCH TVÄTTA DIG I SILOADAMMEN.

Om vi kunde hebreiska så skulle vi se och förstå hur detta är en ordlek, med stort teologiskt djup.


Siloa betyder "utsänd". Namnet syftar på källans vattenflöde, som är utsänt till folket, men - MEN! Johannes låter ordet nu anspela på Jesus, som är UTSÄND av Fadern (7:28) för att ge "levande vatten"!

Om vi kunde se de hebreiska konsonanternas likhet här mellan SILOA och JESUS, så kunde vi ana sammanhanget bättre. Nu får vi läsa oss till det istället.

Utsänd. Med vatten.

Tillbaka till högtiden.

Där står Jesus - han som är utsänd - och ropar till dem som bär vatten från Siloadammen  - som är utsänd till folket - och ropar att de skall komma till honom. 
Och det vatten han är är inte vilket vatten som helst, utan levande vatten!

Vilka anspråk han gör!

Vem tror han att han är?! Ja... vem är han egentligen....? Samma fråga har ställts genom alla tider:

NÅGRA I HOPEN SOM HÖRDE DETTA SADE:
 - HAN MÅSTE VARA PROFETEN!

OCH NÅGRA SADE:
- HAN ÄR MESSIAS. 

MEN ANDRA SADE:
- INTE KOMMER VÄL MESSIAS FRÅN GALILEEN?  SÄGER INTE SKRIFTEN ATT HAN SKALL VARA AV DAVIDS ÄTT OCH KOMMA FRÅN BETLEHEM, BYN DÄR DAVID BODDE?

SÅ BLEV HOPEN OENIG OM HONOM. NÅGRA VILLE GRIPA HONOM, MEN INGEN LYFTE SIN HAND EMOT HONOM. Joh 7:40-44.

Utgrävning av Siloadammen idag.


I Jerusalem pågår många utgrävningar just nu. Det är enastående att få se detta och erfara vad de gräver fram. Under markens många lager döljer sig många svar, som ger klarhet över Bibelns berättelser och dagens judiska folk i Israel.

Häng med nu på en u-sväng i vattentunnlarna!

Vi backar tre tusen år tillbaka, till ca 1000 f.Kr.

När David ska bli kung så förs han till GIHON, vattenkällan, står i det i 1 Konungaboken.
Detta har verkat obegripligt ända fram till 1800-talet då några forskare hittade öppningen från denna källa in till Jerusalem.



Lerskärvor visar att kanalen troligen är grävd av kananéerna för 3-4000 år sedan. Det fanns en fästning utanför muren där väktare vaktade källan och vattentunneln in i staden.

David blev på sin tid utskrattad för att han ville ge sig på ett så vansinnigt företag.
- Ska du försöka inta världens mest befästa stad, ha ha!

Men som sagt, David hittade källans öppning och vår resegrupp har gått i dessa schakt, med dödsförakt...

Jag vågar inte...


Upplyst med blått led-ljus tog vi oss ned för många och långa trappor i dessa tunnlar.

Plötsligt hördes ett rasslande...
Det var israelernas tipp topp moderna teknik som lät en filmduk glida nedför en vägg... och förklara hur utgrävningarna gått till... !! Makalöst.

Alla tider var närvarande samtidigt.

Skiktad tid. 

Och när vi ändå håller på att åka kana i vattensystemen, kan vi lika gärna ta oss till Edens lustgård, eller hur?!

För det lär vara så här enligt gamla kartor och föreställningar att Edens lustgård genomflöts av fyra floder:

- Tigris och Eufrat, de känner vi till, med även Pison och - Gihon!

Vår reseledare Anders Sjöberg tog ett djupt andetag och sa:

- När Adam skapades av stoft från marken, så var det i närheten av floden Gihon - alltså här, där Jerusalem ligger!
Det betyder att vi kan koppla Jerusalem till självaste skapelseberättelsen...

Allt enligt geografin.

Titta noga!


Jesus, den andre Adam som återställer allt, säger:

- Är någon törstig, kom till mig och drick...

Men förstörelse och terror har funnits så länge människan har haft sin fria vilja.
På den tiden kom Assyrierna och förstörde allt. Och så fick man börja om igen...

Utsänd, inte för att kriga utan för att rädda.

Namnet Jesus är detsamma som Josua, som betyder Räddare.
Hur ska vi komma tillrätta med vår tids aggression?

En sak är säker, det behövs inte mer vapen! Möjligen vattenpistoler...
Det behövs ett vatten som släcker hatet mot andra folkgrupper.

Starkt vatten från berget Hermon.


Jag läser om Ahmed Akkari, imamen i Danmark som uppviglade hela den muslimska världen till att attackera Jyllands-Posten för sin publicering av Muhammed och hunden.

Tidningen VI (oktober 2015) intervjuar en ångerfull man, som erkänner att han varit helt indoktrinerad i moskéns undervisning om att västvärlden är ond.

- Jag förlorade mitt kritiska tänkande. Jag är mycket ångerfull, säger han.
Intervjun är mycket intressant, men vi lämnar det just nu.

Att förlora sitt kritiska sinne är farligt. Men Sverige är alldeles för försiktiga, säger han och vi kan läsa mer i hans självbiografi "Min afsked till islamismen".

Islamisten som tänkte om.


Nu drar vi samman allt detta.

Vad är motsatsen till "levande vatten"?

Det måste vara stillastående... sådant vatten som varken har tillflöde eller utflöde. Ett unket vatten, illaluktande.

Översatt till åsikter, skulle detta kunna liknas vid fastlåsta tankemönster som inte vågar ta in nya tankar och pröva dem, inte heller släppa ifrån sig gårdagens tankar som blivit inaktuella.

Det låter ju som Döda havet, igen.

Dött vatten.


Det gäller även våra relationer.
Ett fastlåst beteende med ogenomtänkta rutiner tar snart död på relationen. Makt och kontroll dödar.

Kommunikationen ska flöda, och fråga vad den andre behöver.

- Är du törstig?
- Ja... mycket. På dig!

Det handlar inte om åsikter, utan om gemenskap. Det är det Jesus erbjuder när han säger:

- Kom till mig, säger Jesus, som inte är låst i Gamla Testamentets tankemönster utan som tar det ett steg till, och fullkomnar Guds löften.

Jesus är den som frågar "vad kan jag göra för dig?" och som ser vårt djupaste behov.
Av mening. Av att vara älskad och behövd. Utan vapen.

En sådan pingst vill jag fira!
Med Andens glöd och Levande vatten, som svalkar den överhettade.

Dans naturreservat, norra Israel.


Jag är så tacksam för resan till Israel, med den hebreiska bibeln som guide, alltså det vi kallar Gamla Testamentet. Vi behöver få sammanhangen förklarade för oss och jag tycker mig ha kommit en bit på väg.
Jag hoppas att du, bästa läsare, också har funnit någon nyckel till förståelse.

Man behöver kanske ge sig ned i Hiskias vattentunnlar för att fatta... men det är dyrköpt vill jag lova!

Aldrig mer.


DU SÄNDER DIN ANDE, DÅ SKAPAS LIV.
DU GÖR JORDEN NY.

MÅ HERRENS ÄRA BESTÅ FÖR EVIGT.
MÅ HERREN GLÄDJA SIG ÖVER SINA VERK. Psalt 104:31

Eder utsända bibelresenär,

Helene F Sturefelt - som tagit sig vatten över huvudet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar