Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 30 juni 2013

JESAJA I HAMMOCKEN


Vila och läsning.

Det är så skönt när det regnar.
Kravlöst. När skurarna upphörde tog jag ut dynorna och la mig i hammocken.
Somnade...

Jag har läst om ett gripande livsöde som jag skulle vilja berätta om, men det går åt så mycket kraft att jag måste samla mig lite till innan jag kan återge det.

Det handlar om en man som blev bränd av en giftmanet, kämpade i bön, dog, kom till helvetet men såg ljuset i tunneln...
Imorgon försöker jag återge lite av "En glimt av evigheten".

Glimt från hammocken.

Nu vill jag stanna upp, tillsammans med profeten Jesaja, inför Guds tron.
Det är minst lika mäktigt...

Men det börjar med en beskrivning av den kamp vi har här:

... OCH SKÅDAR MAN NED PÅ JORDEN, SE DÅ ÄR DÄR MÖRKER OCH NÖD, OCH LJUSET ÄR FÖRMÖRKAT GENOM TÖCKEN.
                                                               Jesaja kap 5:30

Det kunde varit en dröm i hammocken där alla figurer har många roller och är ogripbart oformliga:

... JAG SÅG HERREN GUD SITTA PÅ EN HÖG OCH UPPHÖJD TRON OCH SLÄPET PÅ HANS MANTEL UPPFYLLDE TEMPLET.

Serafer, Fredrikskyrkans altare.

Men det är ingen dröm. Jesaja erfar Guds närhet på ett mäktigt sätt.
Och jag är med!
Mitt hjärta har lämnat de svarta-vita begreppen och "ser" med stora svep hur det är:

DEN ENA SERAFEN ROPADE TILL DEN ANDRE:
- HELIG, HELIG, HELIG ÄR HERREN SEBAOT!
HELA JORDEN ÄR FULL AV HANS HÄRLIGHET!

Detta är den heligaste text jag vet.
Varje gång jag läser detta bävar mitt inre, och jag hörde tyst hur det smattrade i hammockens tygtak.

OCH DÖRRTRÖSKLARNAS FÄSTEN DARRADE NÄR ROPET LJÖD, OCH HUSET BLEV UPPFYLLT AV RÖK.

Närvaro.

Jag tänkte på hur svårt det kan vara att leva tillsammans.
Det är semestertid och alla familjemedlemmar nöter på varann 24 timmar om dygnet.
Annars ses man bara en kvart på morgonen och en halvtimme på kvällen...

Det är så lätt att det blir missförstånd, med outtalade förväntningar och tankeläsning som inte fungerar...

DÅ SADE JESAJA:

- VE MIG, JAG FÖRGÅS! TY JAG HAR ORENA LÄPPAR OCH JAG BOR BLAND ETT FOLK SOM HAR ORENA LÄPPAR,
OCH MINA ÖGON HAR SETT KONUNGEN, HERREN SEBAOT.

Vinden var vred.

Boken, En glimt av evigheten, gör detta "syndamedvetande" mycket tydligt, precis som Jesaja.

Det är inget att leka med.
Gud är helig och absolut.

Och jag som människa är absolut liten och kan omöjligt vara i närheten av Guds renhet.

I hammockens dvala hörde jag kråkorna kraxa och bråka om mina jordgubbar.
Men jag låg så skönt nerbäddad och lät mig vaggas vidare av vinden.
Det brände till....

EN AV SERAFERNA FLÖG FRAM TILL MIG.
HAN HADE I SIN HAND ETT GLÖDANDE KOL, SOM HAN MED ETT TÅNG HADE TAGIT PÅ ALTARET.

OCH HAN RÖRDE MED DET VID MIN MUN.

- SE, DÅ NU DETTA HAR RÖRT VID DINA LÄPPAR, HAR DIN MISSGÄRNING BLIVIT TAGEN IFRÅN DIG, OCH DIN SYND ÄR FÖRSONAD.
                                                                Jesaja kap 6:6-7

Rena mig.

Bråk i bilen på semesterresan genom Europa, bråk i tältet som trasslade sig, bråk över alla garderoberna som borde städas, bråk för att det regnar...
Ont i magen.

Att ha det gott ställt med relationerna är det viktigaste en människa har att göra!

Då gör det inget om man kör fel, missar en tältpinne, städar för långsamt eller att det regnar.
Acceptans och harmoni bär genom dagen.

Att ha det gott ställt med Gud är den viktigaste relationen människan har, ty det är den som genererar kraft till allt det andra!

Relationen till Gud hjälper mig att ha överseende med min egen brist, och andras.

Nej, tro inte att jag kan detta!
Jag bara pratar... läser Bibeln och sover Hammock.

Och önskar och ber att mina tillkortakommanden verkligen ska vara förlåtna även här på jorden, såsom de är i himmelen.

Nästan peace i regnfatet.

OCH JAG HÖRDE HERREN TALA:
- VEM SKALL JAG SÄNDA, VEM VILL VARA VÅR BUDBÄRARE?

OCH JAG SADE:
- SE, HÄR ÄR JAG! SÄND MIG!

- Mamma, kan vi åka nu?
Yrvaket satte jag mig upp bland filtarna och undrade var jag var.
- Vi ska åka till Emmaboda!
- Jaha... ja, just det!

Hotellrum omgjorda till studentrum.

Har du prövat att be med hjälp av psalmboken och grannarnas husnummer?
Gör det!
Det är mycket fint och välsignat.

Blev alldeles häpen och varm när jag slog upp vårt husnummer i psalmboken - nr 3:

- Det är ju en tonsättning av Jesajas text!!
Hur kan det vara så synkroniserat just idag?! En välsignad söndag.

HELIG, HELIG, HELIG, SJUNGA HELGON ALLA
SÄNKA SINA GYLLNE KRONOR FÖR DIN HÄRLIGHET.
NED FÖR DIG KERUBER OCH SERAFER FALLA.
DU VAR OCH ÄR OCH BLIR I EVIGHET!
                                                              Sv Psalm nr 3.

Otroligt.
Den djupaste Bibeltexten jag vet är omvandlad till en psalm som har samma nummer som vårt hus...

Har jag sovit för länge, tycker du?
Snarare för lite... : )

Fint besök vid hammocken.

Imorgon ska jag berätta om kubmaneten som brände Ian McCormack först till helvetet, sedan till himmelen, och tillbaka igen.

Gungglada himmelshälsnigar från Helene Sture Hammockfelt,

- som undrar vad som hänt med radiogudsstjänsterna där man delar ut välsignelsen "från sommaren" - inte från Gud...
Har ni missat er Bibelläsning?

Nästan frid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar